Odborný článek

Day in my life

Anotace

Během této aktivity si žáci ve webové aplikaci blogger.com vytvoří příspěvek v anglickém jazyce na téma Den v mém životě. Nebude se ale jednat o jejich život, nýbrž popíší den v životě již nežijící historické osobnosti. Do blogu si mohou přidávat odkazy, obrázky a videa, čímž ho učiní více interaktivním. Poté svůj výtvor představí spolužákům, kteří se pokusí uhodnout, o jakou historickou osobnost se jedná. Žáci si navzájem poskytnou zpětnou vazbu jak k anglickému jazyku, tak k formě vytvořeného blogu.

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žáci/žákyně

  • si vyzkouší psaní blogu za použití anglické klávesnice ve webové aplikaci blogger.com, čímž se tento nástroj naučí efektivně používat;
  • dozvědí se nové informace minimálně o jedné historické osobnosti související s britskými či americkými dějinami;
  • rozšíří si slovní zásobu na téma každodenní aktivity a historie;
  • aktivně vyjádří, co se jim líbí či nelíbí, a svou volbu zdůvodní.

Stupeň vzdělávání: střední odborné s maturitou

Věková skupina: 17–18 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: každodenní aktivity, historie

Časová dotace:

  • Výuka: 2× 45 minut
  • Příprava: 15 minut

Pomůcky: počítač, tablet, internetové připojení, dataprojektor

Zdroje:


Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci/žákyně

  •  umí vytvářet věty v přítomném čase prostém;
  •  znají nejdůležitější mezníky britské či americké historie včetně hlavních představitelů;
  •  ovládají pravopis slovní zásoby související s každodenními aktivitami;
  •  umí s využitím široké slovní zásoby vyjádřit, že se jim něco líbí nebo nelíbí, a umí zdůvodnit svoji volbu.

Digitální:

Žáci/žákyně

  • umí vytvořit, sdílet a ukládat digitální obsah; 
  • ovládají základní práci s internetovými slovníky;
  • znají základní práci s grafickými nástroji.

 

Přínos využití digitálních technologií:

Psaní blogu ve webové aplikaci blogger.com přináší řadu výhod oproti klasickému papírovému deníku. Zde popíšu některé z nich, které mi přijdou nejpodstatnější:

Sdílení obsahu a interaktivita: Blog umožňuje snadné sdílení myšlenek s širokým publikem, zatímco papírový deník je primárně osobní. Čtenáři navíc mohou přidávat komentáře, lajkovat a sdílet obsah, což podporuje zpětnou vazbu a dialog.

Multimediální možnosti: Blogger umožňuje přidávat multimediální obsah (např. obrázky, videa, odkazy apod.), který může text obohatit a učinit ho zajímavějším. Blogy umožňují i použití různých fontů, barev, šablon a interaktivních prvků.

Organizace a vyhledávání: Blogger automaticky archivuje příspěvky podle data nebo tématu, což usnadňuje jejich vyhledávání.

Rozvoj digitálních dovedností: Žáci se učí používat online nástroje, spravovat obsah a optimalizovat své příspěvky. V případě publikace se mohou naučit, jak zvýšit viditelnost svého blogu ve vyhledávačích. Navíc si prohloubí technické dovednosti jako práci s grafikou, formátováním textu a vkládáním hypertextových odkazů či multimédií.

Flexibilita a přístupnost: Blog lze psát a upravovat z jakéhokoliv zařízení s připojením k internetu, takže žáci mohou na blogu pracovat i jinde než ve škole. Obsah je uložen na serverech, takže nehrozí ztráta dat, což může být problém u papírového deníku.

Možnost analýzy a sledování výkonu: V případě publikace mohou žáci využít toho, že blogger poskytuje analytické nástroje, které ukazují, kolik lidí blog čte, odkud jsou a jaký obsah je nejvíce zaujal. Na základě dat tak mohou žáci měnit svůj styl nebo obsah tak, aby byl atraktivnější.

Metodická poznámka:

Žáci se musí do aplikace blogger.com zaregistrovat, k registraci mohou využít i školní e-mailovou adresu. Při psaní blogu doporučuji spíše individuální práci, i když blog lze psát i ve dvojicích. Historická osobnost, kterou si žáci vyberou, by měla mít souvislost s britskou či americkou historií, učitel by měl výběr žáků ověřit dřív, než se se pustí do psaní blogu. My jsme měli navíc podmínku, že se jedná o nežijící osobnost. Práce by také měla mít předem zadaná kritéria, která budou poté předmětem hodnocení.

Zde je příklad mých kritérií:

  • žák napsal do blogu alespoň 20 vět s různými informacemi;
  • žák napsal do blogu po obsahové i jazykové stránce správné informace související s konkrétní historickou osobností, kterou si vybral;
  • žák používá přítomný čas prostý;
  • žák dokáže na základě informací z blogu mluvit po dobu alespoň 2 minut;
  • žák používá alespoň 10 různých sloves souvisejících s každodenními aktivitami;
  • žák do blogu vloží multimediální obsah a snaží se ho tak učinit co nejatraktivnější pro čtenáře.

Při psaní by měli mít žáci na paměti, že ostatní budou dle jejich vyprávění hádat, o kterou historickou osobnost se jedná, popis každodenních aktivit by měl tedy obsahovat nějaké nápovědy, ale neměl by být jasný hned po dvou větách.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Evokace

Učitel se žáků zeptá, jaké znají historické osobnosti související s britskou či americkou historií. K prezentaci jejich nápadů mohou použít aplikaci https://www.mentimeter.com/.


Autor: Zuzana Majíčková

Každý žák představí své nápady a pokusí se stručně přiblížit, čím byla dotyčná osobnost významná. Poté si jednu z nich vybere (jinou, než o které pak bude psát blog), na internetu si o ní vyhledá základní informace jako např.:

  • Birth and death (years and places)
  • Key achievements
  • Famous events or quotes
  • Personal quirks or lesser-known facts

Poté si žáci mohou zahrát speed-dating, kdy si navzájem během jedné minuty své osobnosti představí. Náročnější varianta pak může být, že v dalším kole představují osobnost, kterou jim představil spolužák, takže se takto dozvědí více informací a aktivně s nimi pracují. Toto bych ale nechala na uvážení učitele, hodně zde záleží na úrovni skupiny.

Další možností, jak žáky vtáhnout do tématu, je role-play interview, kdy jeden žák hraje novináře a vyptává se spolužáka na podrobnosti ze života jeho historické osobnosti. Na tuto aktivitu je důležité se připravit nejen zjištěním informací o dané osobnosti, ale také přípravou vhodných otázek, které jsme nasdíleli na interaktivní tabuli:

  • What inspired your greatest achievement?
  • Who influenced you the most in your life?
  • What are you most proud of?
  • If you could change one event in your life, what would it be?
  • What do you think people misunderstand about you?
  • How did you overcome the obstacles you faced?
  • Who were your greatest allies or friends?
  • What would you consider your biggest failure?
  • How would you like to be remembered?
  • If you could give one piece of advice to the next generation, what would it be?
  • Who was your biggest rival, and why?
  • What did you do for fun or relaxation?

Otázky vymýšleli žáci, učitel jen koriguje jejich vhodnost, případně opravuje chyby.

Další částí, na kterou by se žáci měli připravit, jsou každodenní aktivity, nicméně toto téma by pro ně nemělo být obtížné, já bych zvolila jen pár jednoduchých opakovacích aktivit z internetu:


2. Psaní blogu

Žáci si otevřou webovou aplikaci https://www.blogger.com/ a pomocí svého školního e-mailu provedou registraci. Z nabídky si vyberou nový příspěvek a mohou se pustit do psaní. Předtím si ještě přepnou klávesnici na anglický jazyk, v případě potřeby jim učitel poradí, případný odkaz je zde:

https://www.alza.cz/rozlozeni-klavesnice-qwerty-navod

Můžou si najít i pomocný obrázek:


Autor: Zuzana Majíčková

Dají svému blogu název, ale pozor, kvůli následnému hádaní nesmí obsahovat jméno jejich historické osobnosti či jiné jasné souvislosti, ideální je nicneříkající obecný název jako např. My historical personality.

Psaní blogu na blogger.com je intuitivní, fungují zde stejné procesy jako při psaní v běžném textovém editoru.

Do blogu je možné vkládat obrázky, videa, odkazy a další multimediální prvky, učitel by měl žáky vést k tomu, aby si to vyzkoušeli. Odkazy na vkládání jsou na liště a jejich použití je velmi jednoduché:


Autor: Zuzana Majíčková

Žáci si informace o vybrané osobnosti vyhledávají na internetu, měli by ale použít k ověření informací více zdrojů, z toho minimálně jeden cizojazyčný. Totéž platí v případě, kdy by se rozhodli využít k získání informací ChatGPT.

Ke své práci využívají i internetové slovníky:

Na tuto aktivitu učitel žákům vyhradí jednu vyučovací hodinu, případně mohu práci dokončit doma.

3. Práce s blogem a zpětná vazba

Po vytvoření blogu se mohou žáci rozhodnout, zda chtějí svůj příspěvek publikovat, nebo ne. Toto rozhodnutí je pouze na nich, učitel by jim do toho neměl zasahovat.


Autor: Zuzana Majíčková

Pokud se rozhodnou pro nepublikování, stačí jim jejich blog uložit. V případě publikace pak mohou sledovat komentáře a lajky ke svému příspěvku, případně i počet zhlédnutí.

Žáci pak svůj blog představí ostatním, ideálně formou prezentace přede všemi, nicméně pokud jde o velkou skupinu, volila bych spíše prezentaci v menších skupinkách. Ostatní hádají, o jakou historickou osobnost jde. Pokud ji správně uhodnou, musí určit, dle čeho ji poznali. Své tipy si však nechají až na konec prezentace. Není žádoucí, aby uhodli osobnost hned třeba po dvou větách. Pokud by bylo hádání příliš obtížné, je možné nejdříve nasdílet jména všech osobností např. v aplikaci https://www.mentimeter.com/.

Aby se lépe využily multimediální prvky obsažené v blogu, žáci si své výtvory ve dvojicích či trojicích vzájemně nasdílí a poté si poskytnou zpětnou vazbu dle této tabulky:

Criterion

Yes

Partially

No

Comments / Notes

The blog meets formal requirements (title, text, images).

 

 

 

 

It includes sufficient information about the historical personality.

 

 

 

 

The text is clear and logically structured.

 

 

 

 

Grammar and style are correct.

 

 

 

 

The blog is creative and engaging (e. g., visually appealing, original).

 

 

 

 

There is used a wide range of vocabulary.

 

 

 

 

The topic is presented in an interesting way (from the perspective of the historical personality).

 

 

 

 

What new things did you learn about your historical figure?

 

 

 

 

What would you change to improve the blog?

 

 

 

 

Žáci si své blogy na základě této tabulky vzájemně ohodnotí. Zpětnou vazbu a sumativní hodnocení může pak žákům samozřejmě poskytnout i učitel, neměl by se ale zaměřovat pouze na gramatické chyby, tato aktivita je mnohem komplexnější. 

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Musím říct, že mě při této aktivitě příjemně překvapilo, jak moc se žáci do tématu ponořili. Dali jsme si s tím celkem práci a ve finále jsme tomuto tématu věnovali tři celé vyučovací hodiny, které ale rozhodně nepokládám za ztracený čas. Obávala jsem se, že téma historie žáky nenadchne, ale jelikož mohli psát o své vybrané osobnosti, téměř každý žák hned věděl, kdo bude jeho favorit. Několik jedinců sice tápalo, ale těm pomohly úvodní rozehřívací aktivity. Výsledné blogy vypadaly moc hezky, jediné negativum vidím v tom, že žáci nedokázali úplně odhadnout, jak lehké či těžké bude pro ostatní to uhodnout. Někdy svoji osobnost neopatrně prozradili hned na začátku, párkrát se naopak stalo, že nepřidali žádný jasný klíč, a ani já jsem netušila, o kom mluví. Nicméně to bylo ale dobré k tomu, že jsme měli o čem mluvit během zpětné vazby. Poslední poznámka se vztahuje k volbě tématu, historické osobnosti samozřejmě nejsou jedinou možností, umím si představit, že třeba mladší děti budou popisovat každodenní aktivity spolužáka nebo své oblíbené pohádkové postavy, fantazii se meze nekladou.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence k učení
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky;