Vzdělávací cíle:
Žáci:
Stupeň vzdělávání: lyceum, gymnázium
Věková skupina: 17–18 let
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: svátky a oslavy
Časová dotace:
Pomůcky: PC, notebook nebo tablet, mobilní telefon, dataprojektor, připojení k internetu
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci:
Digitální:
Žáci:
Přínos využití digitálních technologií:
Digitální přínos aktivity zahrnující plánování a propagaci fiktivní narozeninové party spočívá ve více oblastech, které žákům pomáhají rozvíjet důležité dovednosti. Během této aktivity se žáci naučí vybrat vhodné online nástroje, jako je Canva nebo Google Slides, což jim pomůže vytvářet atraktivní pozvánky a prezentace. Práce s tabulkovými procesory jim umožní lépe organizovat informace, například plánovat rozpočet a program akce. Žáci se také seznámí s tím, jak spravovat události na sociálních sítích, což může být důležité pro budoucí profesní život. Nakonec, po skončení aktivity, budou mít možnost zamyslet se nad tím, které digitální nástroje byly pro ně užitečné, co by mohli zlepšit a co nového se naučili.
Metodická poznámka:
Pokud aktivitu děláte již se staršími žáky, snažte se omezit svoje působení na minimum a zkuste se pasovat pouze do role průvodce. Zadejte žákům instrukce a nechte je volně připravovat aktivitu. Dejte jim prostor, aby si vhodné online nástroje již vybírali sami a samostatně přišli na to, jak s nimi pracovat. Pokud třeba nevědí, jak vytvořit rozpočet v tabulkovém procesoru, nechte je návod nejdříve najít na internetu či se poradit s chatbotem ChatGPT – čím méně pro ně uděláte, tím více se naučí. Veďte je k tomu, aby rozpoznali výhody a nevýhody jednotlivých nástrojů a aby si vytvořili časový harmonogram tak, aby celou práci stihli udělat ve škole a jen nejnutnější minimum případně doma. Nezapomeňte žákům dát jasná kritéria, abyste jejich práci mohli efektivně hodnotit.
Jako příklad uvádím své požadavky k této aktivitě:
1. Kvalita pozvánky
2. Plánování rozpočtu
3. Vytváření události na sociálních sítích
4. Prezentace
Na tyto otázky nemusí nebo spíše nemá odpovídat sám učitel, ale zapojit by se měli především žáci.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Evokace
Učitel se žáky zavede diskuzi na téma birthday parties. Rozdělí žáky do skupin po 4–5 lidech a rozdá/promítne jim soubor otázek k danému tématu:
Učitel nechá žáky 10–15 minut volně diskutovat, občas se do nějaké diskuze zapojí.
Po úvodní aktivitě se učitel více zaměří na téma birthday party. Zeptá se žáků, jak by si představovali ideální narozeninovou oslavu a co vše je potřeba k jejímu naplánování (pozvánka, místo konání, program, rozpočet, hudba apod.).
Učitel zadá přesný úkol a nechá žáky vymyslet, jaké aplikace a online nástroje mohou k jeho splnění použít.
Znění úkolu:
You are going to organize your birthday party. You need to create an invitation card, set a budget, and invite some guests via social media. Think about which online tools you will use to help with each task and write down a time schedule for your work.
2. Výběr aplikací a online nástrojů
Žáci se nejdříve zamyslí nad výběrem vhodných aplikací a online nástrojů. Pro každou aktivitu zvlášť použijí jiný nástroj a svůj výběr ukáží ostatním pomocí aplikace https://www.mentimeter.com/.
Výběr pro tvorbu pozvánky (na obrázku je vždy jen jeden hlas, jde pouze o ilustraci a zobrazení možností, nemám printscreen skutečného hlasování žáků):
Výběr pro vytváření rozpočtu:
Výběr pro pozvání hostů prostřednictvím sociálních médií:
Reálně pak nejvíce žáků vytvářelo pozvánku v Canvě, dělalo rozpočet v Microsft Excel a sdílelo událost na Instagramu nebo na WhatsAppu.
3. Příprava narozeninové oslavy
Žáci vědí, že na přípravu své narozeninové oslavy mají zhruba 2 vyučovací hodiny a rozdělí si práci. V této fázi mají již vybrané aplikace, které k přípravě využijí, takže každá část úkolu (pozvánka, rozpočet a program, propagace skrze sociální média) by neměla trvat déle než 30 minut. Samozřejmě je možné úkol dodělat doma, ale žáci by měli mít jasný termín, dokdy mají úkol splnit a odevzdat (např. nahrát na Google Classroom).
Žáci by měli být schopni si sami vybrat vhodné aplikace, já zde popíšu ukázky použití nejvyužívanějších z nich.
A. Tvorba pozvánky v Canvě
- otevřeme webovou stránku https://www.canva.com/;
Ukázka pozvánky vytvořené v Canvě:
B. Příprava rozpočtu v Excelu
Kategorie rozpočtu:
Sloupec A – název položky
Místo konání
Výzdoba
Jídlo a pití
Dort
Pozvánky
Dárky pro hosty
Zábava
Další výdaje (např. pronájem židlí nebo stolů)
Ukázka rozpočtu v librách:
C. Prezentace na Instagramu
Ukázka pozvánky prezentované na Instagramu:
4. Prezentace a práce s pozvánkou
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Žáci hodnotili projekt My Birthday Party jako velmi přínosný a praktický. Při tvorbě pozvánek ocenili, že mohou kreativně pracovat s designem, a naučili se propojit vizuální styl s textem, čímž lépe vyjádřili své představy o ideální oslavě. V tabulkovém procesoru sestavovali rozpočet, což jim pomohlo s organizací a naučili se efektivněji plánovat finance. Poslední část, vytvoření fiktivního příspěvku na sociálních sítích, žáci vnímali jako výzvu i příležitost nahlédnout do digitálního marketingu. Bavilo je promýšlet, jak zaujmout publikum a jak správně volit popisky a hashtagy. Aktivita jim umožnila rozvíjet digitální dovednosti, které se jim budou hodit nejen při studiu, ale i v běžném životě. Projekt zabral docela dost času, nicméně jej považuji za přínosný a realizovatelný párkrát během školního roku. Varianta pro zkrácení času je udělat ho ve skupinách, ale mně se zde osvědčilo nechat žáky pracovat samostatně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025