Odborný článek

Birthday party

Anotace

Každý žák si připraví narozeninovou oslavu dle svých představ. Nejprve ve vybraném grafickém nástroji vytvoří pozvánku, poté pomocí libovolného tabulkového procesoru naplánuje rozpočet a na závěr pozve svou rodinu a přátele na tuto událost skrze sociální sítě. Svou fiktivní narozeninovou party následně představí učiteli a spolužákům a společně s nimi svou práci zhodnotí. Na závěr může přijít diskuze, jaké digitální nástroje a aplikace žáci použili, a představení jejich výhod, potažmo nedostatků při plánování podobných událostí.

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žáci:

  • zvládnou si stanovit harmonogram své práce a pokusí se jej dodržet,
  • využijí vybraný nástroj či aplikaci co nejefektivněji vzhledem k zadání,
  • dokáží zhodnotit plusy a minusy vybraných nástrojů a diskutovat o tom se spolužáky,
  • vymyslí a realizují ve vybraném tabulkovém procesoru rozpočet v reálném kontextu,
  • rozšíří si slovní zásobu související s oslavami o nové pojmy a výrazy.

Stupeň vzdělávání: lyceum, gymnázium

Věková skupina: 17–18 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: svátky a oslavy

Časová dotace:

  • Výuka: 3× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky: PC, notebook nebo tablet, mobilní telefon, dataprojektor, připojení k internetu

Zdroje:


Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci:

  • mají dostatečnou slovní zásobu související s oslavami,
  • dokáží zhodnotit svoji práci i práci svých spolužáků za použití odpovídajících výrazů,
  • znají základní zásady prezentace a mají k ní vhodnou slovní zásobu.

Digitální:

Žáci:

  • dokáží pro každou část aktivity vybrat vhodný nástroj či aplikaci jen s minimální dopomocí učitele,
  • umí pracovat s internetovými slovníky,
  • zvládnou ukládat a sdílet digitální obsah.


Přínos využití digitálních technologií:

Digitální přínos aktivity zahrnující plánování a propagaci fiktivní narozeninové party spočívá ve více oblastech, které žákům pomáhají rozvíjet důležité dovednosti. Během této aktivity se žáci naučí vybrat vhodné online nástroje, jako je Canva nebo Google Slides, což jim pomůže vytvářet atraktivní pozvánky a prezentace. Práce s tabulkovými procesory jim umožní lépe organizovat informace, například plánovat rozpočet a program akce. Žáci se také seznámí s tím, jak spravovat události na sociálních sítích, což může být důležité pro budoucí profesní život. Nakonec, po skončení aktivity, budou mít možnost zamyslet se nad tím, které digitální nástroje byly pro ně užitečné, co by mohli zlepšit a co nového se naučili.


Metodická poznámka:

Pokud aktivitu děláte již se staršími žáky, snažte se omezit svoje působení na minimum a zkuste se pasovat pouze do role průvodce. Zadejte žákům instrukce a nechte je volně připravovat aktivitu. Dejte jim prostor, aby si vhodné online nástroje již vybírali sami a samostatně přišli na to, jak s nimi pracovat. Pokud třeba nevědí, jak vytvořit rozpočet v tabulkovém procesoru, nechte je návod nejdříve najít na internetu či se poradit s chatbotem ChatGPT – čím méně pro ně uděláte, tím více se naučí. Veďte je k tomu, aby rozpoznali výhody a nevýhody jednotlivých nástrojů a aby si vytvořili časový harmonogram tak, aby celou práci stihli udělat ve škole a jen nejnutnější minimum případně doma. Nezapomeňte žákům dát jasná kritéria, abyste jejich práci mohli efektivně hodnotit.

Jako příklad uvádím své požadavky k této aktivitě:

1. Kvalita pozvánky

  • Vizuální přitažlivost: Jak atraktivní a profesionální je design pozvánky?
  • Informativnost: Obsahuje pozvánka všechny potřebné informace (datum, čas, místo, dress code, program)?
  • Jazyková správnost: Je text napsán bez gramatických chyb a v souladu s anglickými jazykovými normami?

2. Plánování rozpočtu

  • Realističnost rozpočtu: Je rozpočet realistický a rozumný? Jsou ceny aktuální?
  • Organizace programu: Je plán programu logicky strukturovaný a časově efektivní?
  • Použití tabulkového procesoru: Jak dobře žáci využili tabulkový procesor k organizaci informací?

3. Vytváření události na sociálních sítích

  • Kreativita a atraktivita obsahu: Jak kreativně a poutavě je událost prezentována?
  • Jazyková stránka: Obsahuje text na stránce události a příspěvků gramaticky správný jazyk? Je zde odpovídající slovní zásoba?

4. Prezentace

  • Jasnost a plynulost: Jak jasně a plynule žáci prezentují své nápady?
  • Znalost tématu: Prokázali žáci dostatečnou znalost svého plánu a tématu oslavy?
  • Interakce s publikem: Jak aktivně žáci reagovali na otázky a zapojili ostatní do diskuze?

Na tyto otázky nemusí nebo spíše nemá odpovídat sám učitel, ale zapojit by se měli především žáci.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Evokace

Učitel se žáky zavede diskuzi na téma birthday parties. Rozdělí žáky do skupin po 4–5 lidech a rozdá/promítne jim soubor otázek k danému tématu:

  • How do you usually celebrate your birthday?
  • What is your most memorable birthday party, and why?
  • Do you prefer small gatherings or big parties for your birthday? Why?
  • What gifts do you think are ideal for an 18th birthday?
  • Have you ever organized a surprise birthday party for someone? How did it go?
  • What do you think is the best way to make a birthday special?
  • How do birthday celebrations differ in different countries?
  • Do you think birthday parties are more important for children or adults? Why?
  • What kind of food and drinks do you think are essential for a great birthday party?
  • If you could celebrate your birthday anywhere in the world, where would it be and why?

Učitel nechá žáky 10–15 minut volně diskutovat, občas se do nějaké diskuze zapojí.

Po úvodní aktivitě se učitel více zaměří na téma birthday party. Zeptá se žáků, jak by si představovali ideální narozeninovou oslavu a co vše je potřeba k jejímu naplánování (pozvánka, místo konání, program, rozpočet, hudba apod.).

Učitel zadá přesný úkol a nechá žáky vymyslet, jaké aplikace a online nástroje mohou k jeho splnění použít.

Znění úkolu:

You are going to organize your birthday party. You need to create an invitation card, set a budget, and invite some guests via social media. Think about which online tools you will use to help with each task and write down a time schedule for your work.


2. Výběr aplikací a online nástrojů

Žáci se nejdříve zamyslí nad výběrem vhodných aplikací a online nástrojů. Pro každou aktivitu zvlášť použijí jiný nástroj a svůj výběr ukáží ostatním pomocí aplikace https://www.mentimeter.com/.

Výběr pro tvorbu pozvánky (na obrázku je vždy jen jeden hlas, jde pouze o ilustraci a zobrazení možností, nemám printscreen skutečného hlasování žáků):


Autor: Zuzana Majíčková

Výběr pro vytváření rozpočtu:


Autor: Zuzana Majíčková

Výběr pro pozvání hostů prostřednictvím sociálních médií:


Autor: Zuzana Majíčková

Reálně pak nejvíce žáků vytvářelo pozvánku v Canvě, dělalo rozpočet v Microsft Excel a sdílelo událost na Instagramu nebo na WhatsAppu.


3. Příprava narozeninové oslavy

Žáci vědí, že na přípravu své narozeninové oslavy mají zhruba 2 vyučovací hodiny a rozdělí si práci. V této fázi mají již vybrané aplikace, které k přípravě využijí, takže každá část úkolu (pozvánka, rozpočet a program, propagace skrze sociální média) by neměla trvat déle než 30 minut. Samozřejmě je možné úkol dodělat doma, ale žáci by měli mít jasný termín, dokdy mají úkol splnit a odevzdat (např. nahrát na Google Classroom).

Žáci by měli být schopni si sami vybrat vhodné aplikace, já zde popíšu ukázky použití nejvyužívanějších z nich.


A. Tvorba pozvánky v Canvě

- otevřeme webovou stránku https://www.canva.com/;


Autor: Zuzana Majíčková

  • provedeme žáky registrací, pomůžeme, pokud bude mít někdo problém;
  • vybereme z nabídky pozvánku a ukážeme žákům možnosti, jak pracovat s jednotlivými nástroji;
  • nejdříve ukážeme, jak si vybrat vhodnou šablonu; pro tuto aktivitu se samozřejmě nabízí šablona Birthday, ale žáci mohou pracovat i s nějakou jinou, pokud jim bude vyhovovat; jediné, na co si musí dát pozor, je, aby šablona neobsahovala tento znak:  – to znamená, že jde o placenou verzi a žáci ji nemohou použít;
  • ukážeme žákům, jak pracovat v Canvě při vytváření pozvánky; projdeme si jednotlivé nástroje jako psaní textu, vkládání obrázků, grafů, vytváření pozadí či kreslení; samozřejmě pokud toto žáci již znají, je možné tento krok vynechat;
  • samostatnou kapitolou je vkládání nahraných souborů, žáci si mohou dělat printscreeny obrazovky, uložit si je a pak nahrát na plakát.

Ukázka pozvánky vytvořené v Canvě:


Autor: Zuzana Majíčková


B. Příprava rozpočtu v Excelu

  • otevřeme Excel a vytvoříme nový list;
  • v prvním sloupci (sloupec A) zadáme kategorie výdajů a v dalších sloupcích můžeme přidat plánovaný rozpočet, skutečný rozpočet a rozdíl mezi nimi;

Kategorie rozpočtu:

Sloupec A – název položky

Místo konání

Výzdoba

Jídlo a pití

Dort

Pozvánky

Dárky pro hosty

Zábava

Další výdaje (např. pronájem židlí nebo stolů)

  • dále vytvoříme Sloupec B – plánované náklady, Sloupec C – skutečné náklady (pro zapsání po akci), Sloupec D – rozdíl (vypočítá se automaticky); žáci s tímto mohou pracovat tak, že nejprve zkusí náklady odhadnout a pak si „skutečné“ náklady zjistí na internetu;
  • pro výpočet rozdílu postupujeme následovně: Do buňky D2 zadáme vzorec =C2-B2 a přetáhneme ho přes všechny řádky, aby se spočítal rozdíl;
  • pod seznam kategorií (například v buňce B12) zadáme vzorec =SUM(B2:B11) pro výpočet celkového plánovaného rozpočtu; stejný vzorec zadáme do buňky C12 pro celkové skutečné náklady;
  • pokud chcete celý projekt udělat jako větší výzvu, můžete žákům zadat, aby celou akci uspořádali v nějaké anglicky mluvící zemi – v tom případě si musí pro tvorbu rozpočtu vyhledat aktuální ceny např. v USA nebo ve Velké Británii.

Ukázka rozpočtu v librách:


Autor: Zuzana Majíčková


C. Prezentace na Instagramu

  • vytvoříme profil za použití fiktivního jména a profilového obrázku, který nebude zahrnovat reálné osoby (např. „Narozeninová oslava pro školu“ s logem školy nebo obrázkem dortu); popis profilu by mohl obsahovat fiktivní či skutečné jméno oslavence a krátký úvod k účelu projektu;
  • k vytvoření fiktivního profilu se dá využít i https://zeoob.com/generate-instagram-post/;
  • nahrajeme připravenou pozvánku z Canvy či z jiného grafického editoru a doplníme potřebné informace;
  • pro lepší hledání na sítích je také dobré vytvořit unikátní hashtag (např. #FiktivníProfil8A2024), který pak všichni jednoduše vyhledají, aniž by museli znát konkrétní uživatelská jména;
  • další možností je založit soukromou skupinu na platformě (např. na Instagramu s funkcí Blízcí přátelé), kde žáci mohou sdílet odkazy na své fiktivní profily přímo ve skupině;
  • pokud to žákům nevadí, mohou své profily na chvíli nastavit jako veřejné, aby je spolužáci mohli snadno najít a sledovat, a poté je přepnout zpět na soukromé;
  • pozvánku poté prezentujeme na Instagramu a zapojíme se tím, že reagujeme i na pozvánky ostatních; po prezentaci nezapomene fiktivní profil smazat.

Ukázka pozvánky prezentované na Instagramu:


Autor: Zuzana Majíčková


4. Prezentace a práce s pozvánkou

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Žáci hodnotili projekt My Birthday Party jako velmi přínosný a praktický. Při tvorbě pozvánek ocenili, že mohou kreativně pracovat s designem, a naučili se propojit vizuální styl s textem, čímž lépe vyjádřili své představy o ideální oslavě. V tabulkovém procesoru sestavovali rozpočet, což jim pomohlo s organizací a naučili se efektivněji plánovat finance. Poslední část, vytvoření fiktivního příspěvku na sociálních sítích, žáci vnímali jako výzvu i příležitost nahlédnout do digitálního marketingu. Bavilo je promýšlet, jak zaujmout publikum a jak správně volit popisky a hashtagy. Aktivita jim umožnila rozvíjet digitální dovednosti, které se jim budou hodit nejen při studiu, ale i v běžném životě. Projekt zabral docela dost času, nicméně jej považuji za přínosný a realizovatelný párkrát během školního roku. Varianta pro zkrácení času je udělat ho ve skupinách, ale mně se zde osvědčilo nechat žáky pracovat samostatně.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby;
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, využívá je jako prostředku proseberealizaci a osobní rozvoj