Vzdělávací cíle:
Stupeň vzdělávání: střední odborné s maturitou
Věková skupina: 17–18 let
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: vyprávění, pohádky
Časová dotace:
Pomůcky: počítač, internetové připojení
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci
Digitální:
Žáci
Přínos využití digitálních technologií:
Využití digitálních technologií při použití aplikace Storybird přináší řadu přínosů, mezi které patří:
Interaktivita: Digitální platforma umožňuje žákům interagovat s textem a obrázky, což zvyšuje jejich zapojení a motivaci při psaní příběhů.
Přístup k širším zdrojům: Žáci mají snadný přístup k různým ilustracím, což obohacuje jejich kreativitu a nabízí více možností pro vyjádření.
Možnost sdílení: Díky digitálním technologiím mohou žáci snadno sdílet své příběhy s ostatními, což podporuje spolupráci a výměnu nápadů.
Flexibilita a dostupnost: Příběhy mohou být vytvářeny a upravovány kdykoli a kdekoli, což poskytuje žákům větší flexibilitu a možnost pracovat vlastním tempem.
Rozvoj technických dovedností: Psaní a publikování příběhů v digitálním prostředí pomáhá studentům rozvíjet důležité technické dovednosti, navíc si vyzkouší psaní na anglické klávesnici.
Metodická poznámka:
Téma Magic in our life může být pro některé žáky středních odborných škol příliš neuchopitelné, takže je samozřejmě možné buď vymyslet jiné téma, nebo název knihy nechat úplně na žácích. Doporučila bych ale podpořit psaní příběhů v minulém čase, které by mělo být pro žáky – zvlášť pokud s touto aplikací pracují poprvé – nejpřirozenější. Kniha by neměla být moc dlouhá, při ověřování materiálu byl zadán limit maximálně 12 stran, což při práci ve trojicích vychází na čtyři strany na osobu. Psaní v tříčlenné skupině neprobíhá tak, že by jeden žák psal a ostatní dva nic nedělali, právě naopak; žáci měli spolu po celou dobu komunikovat (ideálně v anglickém jazyce), vymýšlet příběh společně, hlídat si navzájem i gramatiku a pravopis a vybírat odpovídající ilustrace. Pokud pak chce učitel výslednou práci hodnotit známkou, je hodnocení stejné pro všechny, protože žáci v tomto případě pracují jako tým. Rozdělení do trojic doporučuji ponechat na učiteli, který by se měl pokusit vytvořit vyrovnané skupinky tak, aby si žáci mohli vzájemně pomáhat.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Evokace
Učitel si s žáky nejprve projde výrazy a slovní obraty, které se využívají při vyprávění v anglickém jazyce. K tomu může využít následující odkazy či cvičení:
A zde jsou tipy na zejména konverzační cvičení pro naladění se na téma:
Co se týká konkrétně tématu Magic in our life, odkazuje na námět fantasy, který je u většiny žáků oblíbený, takže by skupina neměla mít problém vymyslet jednoduchý příběh zakončený ponaučením. Pokud by ale dlouho tápali a nevěděli o čem psát, mohou téma konzultovat s ChatemGPT.
2. Tvorba knihy
Žáci se zaregistrují do webové aplikace https://storybird.com/. Registrace je zdarma a je třeba jen vytvořit uživatelské jméno a heslo:
V aplikaci si vyberou možnost Write a book a posléze z nabídky Picture book:
Po těchto úkonech se mohou pustit do psaní. Ještě předtím si přepnou klávesnici na anglický jazyk, v případě potřeby jim učitel poradí, případný odkaz je zde:
https://www.alza.cz/rozlozeni-klavesnice-qwerty-navod
Můžou si najít i pomocný obrázek:
Vymyslí pro svou knihu vhodný název a vyberou společně ilustrace. Při psaní se střídají, pomáhají si a mohou využívat též internetové slovníky:
https://slovnik.seznam.cz/preklad/cesky_anglicky
https://slovniky.lingea.cz/anglicko-cesky
Knihu by měli napsat ideálně ve škole během dvou vyučovacích hodin, pokud by to ale z nějakých důvodů nestíhali, je možné ji dopsat doma. Knihu lze sdílet pomocí tlačítka Invite someone, učitel ale musí v aplikaci nejprve vytvořit třídu, do níž své žáky pozve.
3. Práce s knihou a zpětná vazba
Knihy se píšou proto, aby je ostatní četli, což by mělo být cílem i této aktivity. Žáci si své výtvory nasdílí na virtuální nástěnce https://padlet.com/:
Každý žák by si měl přečíst knihu jiné skupiny a poté ji převyprávět svými slovy někomu dalšímu. Pokud se podaří aktivitu zopakovat vícekrát, je to skvělé, záleží však na počtu žáků a skupin. Knihy si může přečíst i učitel, aby mohl dát žákům zpětnou vazbu. Ta by neměla být vyjádřena pouhou známkou, ale určitě by měla obsahovat slovní hodnocení. Učitel se vyjádří k obsahu, k použitým slovním spojením a prostředkům textové návaznosti, slovní zásobě i gramatice. Nezapomene ani na celkový estetický dojem vytvořený vhodně vybranými ilustracemi. Žáci pak mohou své výtvory sdílet i se svou rodinou či kamarády.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Pro některé skupiny bylo téma příliš náročné, proto jim učitel po konzultaci dovolil vybrat jiné vhodné téma (stalo se tak u dvou skupinek ze šesti). Ostatní si s abstraktním tématem poradili skvěle, i když své nápady lehce konzultovali s ChatemGPT. Žáky nejvíc nadchnul výběr ilustrací, s nimiž si většina opravdu vyhrála. Na závěr je potěšilo, že během dvou vyučovacích hodin vytvořili něco, co vypadá opravdu jako kniha, kterou si mohou i vytisknout.
Pokud by se jednalo o žáky, kteří z angličtiny nematurují, lze jim aktivitu zjednodušit výběrem jiného tématu, psaním kratšího textu nebo možností většího využití ChatuGPT. Tato aktivita je nicméně vhodná pro všechny kategorie středoškolského odborného vzdělávání.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025