Odborný článek

News from our school

Anotace

Anotace: Žáci natočí ve skupinkách krátké video z prostředí školy ve zpravodajském stylu, kdy obsahem bude buď pravdivá, nebo vymyšlená událost. Video upraví v editačním programu dle vlastního výběru a poté si jej vzájemně nasdílí. Postupně se na videa společně i s učitelem podívají a snaží se odhalit, zda zpráva je pravdivá, či falešná. K videím i spolupráci ve skupině si pak navzájem dají zpětnou vazbu. Aktivita je zaměřená také na rozpoznání fake news v běžném životě a osvojení základních pravidel sledování a čtení zpráv na internetu.

Cíl

Žáci

 - se naučí rozlišovat mezi pravdivým a nepravdivým obsahem.

 - vytvoří ucelený soubor etických pravidel sledování zpráv na internetu.

 - poznají, jaké specifické výrazy se používají ve zpravodajství a při tvorbě reportáží a sami je aktivně použijí.

 - si osvojí novou slovní zásobu k tématu fake news.

 - si vyzkouší více rolí při tvorbě videa (kameraman, editor, herec apod.).

Stupeň vzdělávání: lyceum, gymnázium

Věková skupina: 17–18 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: zpravodajství, škola

Časová dotace:

  • Výuka: 2x 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky: PC, notebook nebo tablet, chytrý telefon, dataprojektor, připojení k internetu

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci

  • umí spolupracovat ve skupině, rozdělit si role a jednotlivé činnosti.
  • umí tvořit věty v minulém čase.
  • mají aktivní i pasivní slovní zásobu k tématům, která jim pomohou tvořit zpravodajství.

Digitální:

Žáci

  • dokáží vytvořit, editovat a sdílet krátká videa.
  • ovládají práci s internetovými slovníky.
  • znají základní etické zásady při tvorbě a sdílení videí. 


Přínos využití digitálních technologií:

Žáci cíleně a efektivně využijí nástroje, které jim umožní natáčet, editovat a sdílet videa, což zvyšuje jejich digitální kompetenci a rozvíjí schopnost porozumění moderním technologiím. Naučí se pracovat s různými softwary a aplikacemi, jako je například Canva Video Editor, KineMaster nebo jiné editory, čímž získávají zkušenosti, které mohou využít i v dalších projektech nebo v budoucí kariéře. Pokusí se smysluplně zkombinovat obraz, zvuk a text, což je v dnešním světě cenná digitální dovednost. Navíc mohou vystřídat více rolí před i za kamerou, vyzkoušet si, kde se cítí lépe, a tento poznatek pak v budoucnu rozvíjet. Na projektu mohou pracovat odkudkoliv a kdykoliv, nejsou tak vázáni pouze na školní prostředí. Po dokončení nahrávky mají žáci možnost ji sdílet a šířit prostřednictvím online platforem, sociálních médií, školních webových stránek a dalších kanálů. Tím získávají dovednosti pro práci s digitálními médii a zároveň se mohou prezentovat svou práci širšímu publiku.

Metodická poznámka:

Nedoporučuji natáčet videa přímo v hodině, pokud učitel nedokáže poskytnout žákům více prostoru a potřebný klid na práci. Během výuky si ale žáci mohou rozdělit role a připravit scénář videa, samotné natáčení pak realizují ve svéém volném čase. Softwarů a aplikací určených pro tvorbu a editaci nahrávek je mnoho, lze použít i program, který je přímo v telefonu. Osobně doporučuji KineMaster pro chytré telefony nebo webovou aplikaci Canva Video Editor. Samotné sdílení videí bych nechala na uvážení samotných žáků. Je možnost nahrávku stáhnout a po přehrání ihned smazat, či ji pouze nasdílet do https://padlet.com/ a nezveřejňovat ji vůbec. Stažené video lze přehrát přímo v počítači či telefonu po nasdílení QR kódu.


Popis vzdělávací aktivity:

1. Evokace, brainstorming

Učitel se žáků zeptá, co jsou to fake news a jaké asociace se jim s tímto termínem pojí. K tomu může využít aplikaci https://www.mentimeter.com/.

Ukázka nápadů žáků na téma fake news:


Autor: Zuzana Majíčková

Je důležité s žáky projít všechna slova, aby jim rozuměli a uměli je vysvětlit. Učitel se žáků zeptá, jestli mají zkušenosti s fake news a jsou případně ochotni se o ně podělit s ostatními.

Žáci by si měli vytvořit slovní zásobu k fake news, můžeme pracovat třeba s těmito pracovními listy, kde žákům vypíchneme zásadní slovíčka:

Žáci si společně na tabletech či chytrých telefonech vyzkoušejí následující aktivitu:

Zde se mají rozhodnout, zda jsou zprávy pravdivé, či nepravdivé. Své odpovědi si po vyhodnocení porovnají ve dvojici či ve skupinách a zkusí se zamyslet nad tím, proč odpovídali zrovna takto.

Skvělé je pustit si k tématu nějaké video, uvedu pár příkladů:

K další aktivitě můžeme využít ChatGPT, který po zadání správného promptu žákům vypíše různé zprávy, z nichž některé jsou pravdivé a některé smyšlené. Žáci se pak musí rozhodnout, kterým věří, a své odpovědi diskutovat ve dvojicích či v menších skupinkách. ChatGPT jim pak odhalí, jestli měli pravdu:


Autor: Zuzana Majíčková


2.Tvorba videa

Učitel se žáků zeptá, jestli vědí, co zajímavého se v nedávné době stalo v jejich škole. Může se jednat o nějakou soutěž, exkurzi, přednášku, výlet či vyzdvižení úspěchu konkrétního žáka nebo učitele. Mělo by se jednat o pozitivní zprávy, nepřípustné jsou nepodložené drby týkající se žáků nebo učitelů nebo cokoliv urážejícího a jinak nevhodného. Je důležité toto pravidlo při aktivitě vyzdvihnout!

Žáci se sami nebo podle pokynů učitele rozdělí do skupin (max. po 5 členech), které budou zpracovávat téma „Fake or real news“. Pokud je to aspoň trochu možné, je vhodné vytvořit skupiny tak, aby v každé byl žák, který má zkušenosti s nahráváním videa. Každá skupina má za úkol vytvořit videonahrávku o délce 3–6 minut, kde představí nějakou novinku ze života školy. Ve videu se samozřejmě bude mluvit anglicky, důležité je i pro lepší srozumitelnost přidat titulky, úvod – název zprávy – a závěrečné titulky. Zpráva se může zakládat na pravdě, nebo může být zcela vymyšlená, záleží na skupině. Je dobré nápad nejprve zkonzultovat s učitelem, který ho schválí, on jediný tedy bude předem vědět, jestli se jedná, nebo nejedná o fake news.

Po schválení nápadu a vytvoření scénáře se žáci mohou pustit do realizace nahrávky. Na střední škole je už v podstatě na nich, jaký nástroj použijí, učitel jim samozřejmě může nějaký doporučit.

Zde si ukážeme, jak lze upravovat video v grafickém nástroji https://www.canva.com/ za použití Video Editoru. Nejprve se žáci musí do Canvy zaregistrovat, my k tomuto účelu používáme školní e-mail. Po registraci obdrží e-mailem kód, kterým se do aplikace přihlásí. V ní si následně z nabídky vyberou video a z podnabídky první možnost:


Autor: Zuzana Majíčková

Nejdříve zvolíme vhodnou šablonu.  Já bych pro tuto aktivitu doporučila šablonu News, nicméně je možné vybrat téměř jakoukoli a upravit si ji ke své spokojenosti. Žáci si musí pouze ohlídat, aby šablona neobsahovala tento znak:  . Ten označuje placenou verzi a žáci ji nemohou použít.

Pokud je potřeba, učitel žáky provede nástroji, které Canva k úpravě videa nabízí. Myslím ale, že to pro středoškolské studenty není již téměř potřeba, navíc Canva je velmi intuitivní nástroj.

Zde vidíme rozpracovanou úpravu videa vytvořeného jednou skupinkou žáků:


Autor: Zuzana Majíčková

Žáci ve skupinkách nahrají a zpracují video, ať už za pomoci počítače, tabletu, nebo chytrého telefonu


3. Práce s videem

Nejprve nasdílíme všechna videa na https://padlet.com a společně si je postupně přehrajeme. Pozor, metodická poznámka: pro nahrávání videí na virtuální nástěnku Padlet je nutné mít jednu z placených verzí, jinak videa nepůjdou nahrát a budete je moci přehrát až po stažení do počítače ve vybraném programu. Další možností, pokud to škola umožňuje, je nahrání videí na školní kanál na YouTube.

Žáci diskutují o ostatních videích ve své skupině a společně rozhodují, zda se jedná o fake news, či ne. Odpověď musí zdůvodnit a svůj tip uvedou v komentáři pod videem na Padletu.

Na závěr skupiny odhalí, zda je jejich zpráva pravdivá, či nepravdivá, a zhodnotí svoji spolupráci.


4. Etický kodex při vytváření videí

Natáčení videí (navíc ze školního prostředí) nabízí příležitost pro další aktivitu, a to zamyšlení se nad etickým kodexem, který je nutno při tvorbě nahrávek dodržet. Žáci ve svých skupinách sepíší etický kodex o nejméně  5 bodech, který má podle nich obecnou platnost, ať už jde o natáčení videí, nebo i jejich šíření a sdílení. Skupiny mohou kodex konzultovat i s ChatemGPT a převzít od něj nějaké nápady. Výsledný produkt by měl být jasný, přehledný a platný pro danou školu. Kodexy si skupiny navzájem představí a vypíchnou nejdůležitější pravidlo.

Zde je příklad jednoho kodexu:


Autor: Zuzana Majíčková

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Tato aktivita byla vyzkoušena se studenty na klasickém čtyřletém gymnáziu, ale myslím, že je vhodná i pro žáky lycea nebo jiných středních škol. Žákům přišla zajímavá a při závěrečné diskuzi se dostali i k takovým tématům, jako je sdílení fotografií dětí na sociálních sítích, influencerství a vydělávání peněz sdílením videí. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • učit se používat nové aplikace;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Komunikativní kompetence
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaným informacím, být mediálně gramotní.