Vzdělávací cíle:
Žáci/žákyně
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ
Věková skupina: 12–13 let
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: cestování
Časová dotace:
Pomůcky: PC, notebook nebo tablet, chytrý telefon, projektor, připojení k internetu
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci/žákyně
Digitální:
Žáci/žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci jsou vedeni k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které mohou být využity v hodinách cizího jazyka. Samozřejmě podobnou aktivitu mohou dělat i na papíře, ale myslím, že použití Canvy má zde svůj význam, a to z několika důvodů:
Metodická poznámka:
Žáci se musí do Canvy zaregistrovat, my jsme k registraci využili školní e-mail. Jde o jednoduchý proces, který by měli na druhém stupni bez problémů zvládnout. Příprava letáku by neměla zabrat více než jednu vyučovací hodinu, nicméně pokud žáci pracují s Canvou poprvé, je možné jim dát více času, případně si mohou leták dotvořit doma (pouze pokud jde o jednotlivce, nejsem fanoušek domácích úkolů). Není třeba před samotnou aktivitou velkého opakování slovní zásoby a tvoření jednoduchých vět v přítomném čase či krátkých souvětí, je to něco, co by žáci již měli bezpečně znát, nicméně se mi se osvědčilo zopakovat tvoření otázek. Nechala bych vytváření letáků zcela v režii žáků, učitelé mají tendenci někdy příliš radit, co by tam mělo být, mně se více osvědčilo jim nechat volné pole působnosti a pak to zhodnotit ve zpětné vazbě. Pokud chtějí učitelé projekt sumativně hodnotit, rozhodně doporučuji zaměřit se spíše na proces než na výsledný produkt. Je dobré si předem stanovit kritéria, aby žáci věděli, jaký výstup je od nich očekáván.
Příklad kritérií k tvorbě letáku a k tvoření otázek k jeho obsahu:
Popis vzdělávací aktivity:
1. Práce s aplikací a tvorba plakátu:
Otevřeme webovou stánku https://www.canva.com/.
Provedeme žáky registrací, pomůžeme, pokud bude mít někdo problém.
Vybereme z nabídky leták a ukážeme žákům možnosti, jak pracovat s jednotlivými nástroji.
Nejdříve žákům ukážeme, jak si vyberou vhodnou šablonu. Na tuto aktivitu není přímo určen konkrétní návrh, takže fantazii se meze nekladou. Já bych doporučila šablonu Theme park nebo Monument, nicméně je možné vybrat téměř jakoukoliv a upravit si ji ke své spokojenosti. Jediné, na co si musí dát pozor, je, aby šablona neobsahovala tento znak: , to znamená, že jde o placenou verzi a žáci ji nemohou použít.
Ukážeme žákům, jak pracovat v Canvě při vytváření letáku. Projdeme si jednotlivé nástroje jako psaní textu, vkládání obrázků, grafů, vytváření pozadí či kreslení.
Samostatnou kapitolou je vkládání nahraných souborů, žáci si mohou dělat printscreeny obrazovky, s ohledem na pravidla správného ukládání si je uložit a poté nahrát na leták.
Žáci si mohou nahrát i svoje fotografie, které si předtím uložili např. na OneDrive či do jiného úložiště.
Je vhodné žákům zadat, kolik informací by měl jejich leták obsahovat, mně se osvědčilo 10–12 informací. Když je nějaký žák v tempu práce výrazně pomalejší, je v pořádku, aby jich měl méně. Pokud by se všechny informace nevešly na jednu stránku, je možné další stránku přidat.
Je možné také stahovat fotografie z různých fotobank, které jsou na internetu k dispozici zdarma, zde jsou příklady:
Ukázka plakátu o vodním parku Tropical Islands jednoho žáka:
2. Opakování tvorby otázek v přítomném čase s použitím tázacích zájmen
Aktivita by měla navazovat na hodiny, kdy se žáci učili vytvářet a používat otázky v přítomném čase, nicméně pokud to tak není, je samozřejmě žádoucí tvoření a použití otázek zopakovat. Zde jsou konkrétní tipy:
3. Práce s letákem
Žáci si otevřou virtuální nástěnku https://padlet.com/. Učitel je rozdělí do skupin po 4–5 členech a žáci pomocí QR kódu do Padletu nasdílí svoje letáky. Poté společně vymyslí sérii otázek v přítomném čase k prezentovaným letákům. Učitel si nejprve na příkladech ověří, že žáci pochopili zadání. Příklady otázek:
Žáci si navzájem kladou otázky k jednotlivým letákům a hledají odpovědi. Jednou z variant je i hádání dle odpovědí, o který leták se jedná. Otázky mohou sepsat a dát učiteli ke kontrole, je možné je také nasdílet.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Vytváření různých materiálů v Canvě žáky prostě baví, ať už se jedná o plakát, prezentaci, nebo leták. Žáci si umí vyhrát s obsahem a zkouší různé věci, které jim Canva umožní. Gramatická část aktivity pro ně poté není už tak nudná, jelikož tomu předcházela zábavná část, a navíc gramatiku aplikují na něco, co si sami vytvořili. Canva má v našich hodinách své místo a zkoušíme různé možnosti, které nám nabízí, i když se i občas stále ještě vracíme k papíru a pastelkám. Z mé zkušenosti je dobré formy střídat a udržovat tak žáky v (příjemném) napětí, co jsem si to na ně zase vymyslela.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025