Odborný článek

My holiday fun

Anotace

Během této aktivity žáci vytvoří v grafickém nástroji Canva informační leták o nějaké památce (hradu, muzeu, skanzenu, zábavním parku apod.), který v nedávné době navštívili nebo se chystají někdy v budoucnu navštívit. Leták se bude opírat o skutečné informace, ale jeho grafická podoba bude záviset na žácích. Po vytvoření si letáky vzájemně nasdílí a představí a vytvoří k němu soubor otázek, na které se pokusí ve skupinách odpovědět.

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žáci/žákyně

  • volí patřičné grafické prvky, obrázky a fotografie pro vytvoření plakátu pomocí nástroje Canva;
  • vyhodnotí, která z digitálních šablon pro tvorbu internetových stránek nejlépe vyhovuje jejich projektu;
  • dokáží si na internetu vyhledat adekvátní informace a smysluplně je zapracovat do finálního produktu;
  • naučí se správně vytvářet otázky v přítomném čase za použití vhodných tázacích zájmen;
  • aktivně si rozšíří slovní zásobu k daným tématům.

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ

Věková skupina: 12–13 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: cestování

Časová dotace:

  • Výuka: 30–45 minut
  • Příprava: 60–90 minut

Pomůcky: PC, notebook nebo tablet, chytrý telefon, projektor, připojení k internetu 

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci/žákyně

  • znají základní slovíčka na téma cestování, památky, město;
  •  umí tvořit jednoduché věty i souvětí v přítomném čase za použití spojek protože, ale a dalších;
  •  znají základní tázací zájména jako who, what apod.

Digitální:

Žáci/žákyně

  • umí vytvořit, sdílet a ukládat digitální obsah;
  • umí pracovat s digitálními fotobankami, které mohou využít zdarma;
  •  ovládají práci s internetovými slovníky.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci jsou vedeni k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které mohou být využity v hodinách cizího jazyka. Samozřejmě podobnou aktivitu mohou dělat i na papíře, ale myslím, že použití Canvy má zde svůj význam, a to z několika důvodů:

  • interaktivita a multimediální prvky: Canva umožňuje snadné vkládání obrázků, videí, grafů a dalších multimediálních prvků. To může zvýšit vizuální atraktivitu a zaujetí žáků, navíc žáci mohou průběžně měnit obsah. Papírový leták nelze takto snadno aktualizovat, aniž by to vypadalo stále vizuálně dobře. 
  • dostupnost z jakéhokoli zařízení: Canva je webová platforma, což znamená, že k ní žáci mohou přistupovat odkudkoli pomocí internetu, což nabízí možnost dokončit projekt doma, pokud žák ve škole nestíhá. Ano, i papírový leták si může fyzicky přinést a odnést, ale z mé zkušenosti je velké riziko, že na to zapomenou nebo ho nějak zmuchlají či jinak zničí. Navíc ho mohou sdílet s jinými fyzicky nepřítomnými lidmi a třeba tak i nějaké věci konzultovat (se mnou, se spolužáky, se vzdálenější rodinou…), případně komentovat práci ostatních.
  • možnosti kreativity: Canva nabízí mnoho nástrojů a šablon pro design, což podporuje tvůrčí myšlení žáků. Mohou si vybrat z různých stylů, barev a fontů a lépe vyjádřit své nápady. Mohou se inspirovat u jiných projektů.

 
Metodická poznámka:

Žáci se musí do Canvy zaregistrovat, my jsme k registraci využili školní e-mail. Jde o jednoduchý proces, který by měli na druhém stupni bez problémů zvládnout. Příprava letáku by neměla zabrat více než jednu vyučovací hodinu, nicméně pokud žáci pracují s Canvou poprvé, je možné jim dát více času, případně si mohou leták dotvořit doma (pouze pokud jde o jednotlivce, nejsem fanoušek domácích úkolů). Není třeba před samotnou aktivitou velkého opakování slovní zásoby a tvoření jednoduchých vět v přítomném čase či krátkých souvětí, je to něco, co by žáci již měli bezpečně znát, nicméně se mi se osvědčilo zopakovat tvoření otázek. Nechala bych vytváření letáků zcela v režii žáků, učitelé mají tendenci někdy příliš radit, co by tam mělo být, mně se více osvědčilo jim nechat volné pole působnosti a pak to zhodnotit ve zpětné vazbě. Pokud chtějí učitelé projekt sumativně hodnotit, rozhodně doporučuji zaměřit se spíše na proces než na výsledný produkt. Je dobré si předem stanovit kritéria, aby žáci věděli, jaký výstup je od nich očekáván. 

Příklad kritérií k tvorbě letáku a k tvoření otázek k jeho obsahu:

  • žák na leták vložil 10–12 informací;
  • žák využil alespoň 4 různé formy jako zdroj informací (fotka, graf, vložený obrázek, printscreen, kreslení, text);
  • žák vložil správné a dobře čitelné informace související s památkou;
  • žák dokáže na základě informací z letáku vytvořit 6–10 otázek;
  • žák dokáže na letáku vyhledat informace a odpovědět na otázky;
  • žák správně používá přítomný čas; 
  • žák využívá alespoň 6 různých sloves, neopakuje pouze být a mít (v případě potřeby může učitel před prezentací společně s žáky vypsat vhodné možnosti). 

Popis vzdělávací aktivity:

1. Práce s aplikací a tvorba plakátu:

Otevřeme webovou stánku https://www.canva.com/.


Autor: Zuzana Majíčková

Provedeme žáky registrací, pomůžeme, pokud bude mít někdo problém.

Vybereme z nabídky leták a ukážeme žákům možnosti, jak pracovat s jednotlivými nástroji.

Nejdříve žákům ukážeme, jak si vyberou vhodnou šablonu. Na tuto aktivitu není přímo určen konkrétní návrh, takže fantazii se meze nekladou. Já bych doporučila šablonu Theme park nebo Monument, nicméně je možné vybrat téměř jakoukoliv a upravit si ji ke své spokojenosti. Jediné, na co si musí dát pozor, je, aby šablona neobsahovala tento znak:   , to znamená, že jde o placenou verzi a žáci ji nemohou použít.


Autor: Zuzana Majíčková

Ukážeme žákům, jak pracovat v Canvě při vytváření letáku. Projdeme si jednotlivé nástroje jako psaní textu, vkládání obrázků, grafů, vytváření pozadí či kreslení.

Samostatnou kapitolou je vkládání nahraných souborů, žáci si mohou dělat printscreeny obrazovky, s ohledem na pravidla správného ukládání si je uložit a poté nahrát na leták.

Žáci si mohou nahrát i svoje fotografie, které si předtím uložili např. na OneDrive či do jiného úložiště.

Je vhodné žákům zadat, kolik informací by měl jejich leták obsahovat, mně se osvědčilo 10–12 informací. Když je nějaký žák v tempu práce výrazně pomalejší, je v pořádku, aby jich měl méně. Pokud by se všechny informace nevešly na jednu stránku, je možné další stránku přidat.

Je možné také stahovat fotografie z různých fotobank, které jsou na internetu k dispozici zdarma, zde jsou příklady:

 Ukázka plakátu o vodním parku Tropical Islands jednoho žáka:


Autor: Zuzana Majíčková

2. Opakování tvorby otázek v přítomném čase s použitím tázacích zájmen

Aktivita by měla navazovat na hodiny, kdy se žáci učili vytvářet a používat otázky v přítomném čase, nicméně pokud to tak není, je samozřejmě žádoucí tvoření a použití otázek zopakovat. Zde jsou konkrétní tipy:


3. Práce s letákem

Žáci si otevřou virtuální nástěnku https://padlet.com/. Učitel je rozdělí do skupin po 4–5 členech a žáci pomocí QR kódu do Padletu nasdílí svoje letáky. Poté společně vymyslí sérii otázek v přítomném čase k prezentovaným letákům. Učitel si nejprve na příkladech ověří, že žáci pochopili zadání. Příklady otázek:

  • What is the entrance fee for students?
  • What are the opening hours?
  • Where is it?
  • When is it closed?

Žáci si navzájem kladou otázky k jednotlivým letákům a hledají odpovědi. Jednou z variant je i hádání dle odpovědí, o který leták se jedná. Otázky mohou sepsat a dát učiteli ke kontrole, je možné je také nasdílet.


Autor: Zuzana Majíčková

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Vytváření různých materiálů v Canvě žáky prostě baví, ať už se jedná o plakát, prezentaci, nebo leták. Žáci si umí vyhrát s obsahem a zkouší různé věci, které jim Canva umožní. Gramatická část aktivity pro ně poté není už tak nudná, jelikož tomu předcházela zábavná část, a navíc gramatiku aplikují na něco, co si sami vytvořili. Canva má v našich hodinách své místo a zkoušíme různé možnosti, které nám nabízí, i když se i občas stále ještě vracíme k papíru a pastelkám. Z mé zkušenosti je dobré formy střídat a udržovat tak žáky v (příjemném) napětí, co jsem si to na ně zase vymyslela.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková
Komentář recenzenta
Tato výuková aktivita je vhodná k zařazení do databáze zejména díky své inovativnosti a didaktické propracovanosti. Žáci jsou vedeni k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které mohou být využity v hodinách cizího jazyka a k práci s fotografií (svou vlastní nebo z dostupných zdrojů). Tím se během výuky podporuje rozvoj jedné z hlavních klíčových kompetencí – digitální kompetence žáka. Důvody pro použití Canvy: Canva umožňuje snadné vkládání obrázků, videí, grafů a dalších multimediálních prvků. To může zvýšit vizuální atraktivitu a zaujetí žáků, navíc žáci mohou průběžně měnit obsah. Canva nabízí mnoho nástrojů a šablon pro design, což podporuje tvůrčí myšlení žáků. Mohou si vybrat z různých stylů, barev a fontů a lépe vyjádřit své nápady. Jazykově rozvíjí aktivita téma cestování, město, památky a používání tázacích zájmen (who, what) a tvoření otázek. Materiál obsahuje propracovanou metodiku pro učitele.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků