Vzdělávací cíle:
Žáci/žákyně
Stupeň vzdělávání: SŠ, gymnázium
Věková skupina: 15–17 let
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: představování, volný čas, záliby, rodina
Časová dotace:
Pomůcky: PC, notebook nebo tablet, chytrý telefon, projektor, připojení k internetu
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci/žákyně
Digitální:
Žáci/žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci jsou vedeni k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které mohou být využity v hodinách cizího jazyka. Samozřejmě podobnou aktivitu mohou dělat i na papíře, ale myslím, že použití Canvy má zde svůj význam, a to z několika důvodů:
Metodická poznámka: Žáci se musí do Canvy zaregistrovat, my jsme k registraci využili školní e-mail. Jde o jednoduchý proces, který by měli na střední škole bez problémů zvládnout. Příprava plakátu by neměla zabrat více než jednu vyučovací hodinu, nicméně pokud žáci pracují s Canvou poprvé (i to se může stát), je možné jim dát více času, případně si mohou plakát dotvořit doma (pouze pokud jde o jednotlivce, nejsem fanoušek domácích úkolů). Není třeba před samotnou aktivitou velkého opakování slovní zásoby, je to něco, co by žáci již měli bezpečně znát. Nechala bych vytváření plakátů zcela v jejich režii, učitelé mají tendenci někdy příliš radit, co by tam mělo být, mně se více osvědčilo nechat volné pole působnosti a pak to zhodnotit ve zpětné vazbě. Pokud chtějí učitelé projekt sumativně hodnotit, rozhodně doporučuji zaměřit se spíše na proces než na výsledný produkt. Je dobré si předem stanovit kritéria, aby žáci věděli, jaký výstup je od nich očekáván.
Příklad kritérií k tvorbě plakátu a jeho následné prezentaci:
Popis vzdělávací aktivity:
1. Práce s aplikací a tvorba plakátu
Otevřeme webovou stránku https://www.canva.com/.
Provedeme žáky registrací, pomůžeme, pokud bude mít někdo problém.
Vybereme z nabídky plakát a ukážeme žákům možnosti, jak pracovat s jednotlivými nástroji.
Nejdříve ukážeme, jak si vybrat vhodnou šablonu. Na tuto aktivitu není přímo určen konkrétní návrh, takže fantazii se meze nekladou. Já bych doporučila šablonu Quotes, nicméně je možné vybrat téměř jakoukoliv a upravit si ji ke své spokojenosti. Jediné, na co si musí dát pozor, je, aby šablona neobsahovala tento znak: , to znamená, že jde o placenou verzi a žáci ji nemohou použít.
Ukážeme žákům, jak pracovat v Canvě při vytváření plakátu. Projdeme si jednotlivé nástroje jako psaní textu (zde bych ale použila minimálně, plakát by kromě jména a třeba pár čísel moc textu obsahovat neměl), vkládání obrázků, grafů, vytváření pozadí či kreslení. Samozřejmě pokud toto žáci již znají, je možné tento krok vynechat.
Samostatnou kapitolou je vkládání nahraných souborů, žáci si mohou dělat printscreeny obrazovky, uložit si je a pak nahrát na plakát.
Žáci si mohou nahrát i svoje fotografie, které si předtím uložili např. na OneDrive či do jiného úložiště.
Je vhodné žákům zadat, kolik informací by měl jejich plakát obsahovat, mně se osvědčilo 6–8 informací. Když je nějaký žák v tempu práce výrazně pomalejší, je v pořádku, aby jich měl méně.
Je možné také stahovat fotografie z různých fotobank, které jsou na internetu k dispozici zdarma, zde jsou příklady:
2. Možnosti prezentace a práce plakátem
1) Nejjednodušší variantou je prezentace před třídou, žák dostane čas 1–2 minuty, promítne výsledný plakát na tabuli a na jeho základě se představí. Zbytek třídy poslouchá a na závěr žákovi poskytne zpětnou vazbu k plakátu, anglickému jazyku i samotné prezentaci. Žáci mohou také vyjádřit svůj názor k použitému citátu.
2) Zábavnější možností je prezentace navzájem ve dvojicích, kdy ten druhý s dopomocí vytvořeného plakátu zkouší mluvit o svém spolužákovi. Žáci tvoří delší souvětí, jelikož své věty zdůvodňují, aktivně používají příčinné spojky (příklad: „I suppose that quote doesn´t reflect your life due to your excessive activity, you always push things forward.“ – „Yes, you´re right.“ / „No, I disagree, I can just pass some things by.“). Před touto variantou bych se žáky vyzkoušela pár příkladů a připomněla možnosti, jak lze vyjádřit souhlas či nesouhlas. Zde je odkaz na stránky, kde si to mohou procvičit:
Nebo se mohou podívat na videa:
U této varianty učitel nemůže slyšet všechny najednou, což ale není vždy třeba, mluvení s chybami je přirozená součást výuky a není vhodné je vždy všechny opravovat. Navíc se více využije autokorekce či vzájemné opravování mezi spolužáky.
3) Varianta pro žáky, kteří jsou už v Canvě pokročilejší. Ve dvojici se navzájem představí pomocí plakátu, poté tři informace změní a ten druhý zkusí hádat, co se změnilo. Je dobré na to předem žáky nepřipravovat, jinak je to pro ně příliš jednoduché. Pokud chceme využít vícekrát, můžeme změnit vždy jen jednu věc. Určitě je nutné střídat dvojice.
4) Žáci nemusí dělat plakát s citátem o sobě, ale mohou ho zkusit připravit o některém ze svých spolužáků, kterého si vyberou, či jim ho přiřadí učitel. Zde je předpokladem, že se žáci již znají.
5) Žáci nahrají plakáty do Canvy k učiteli, ten je postupně promítá a ostatní hádají, komu plakát patří (samozřejmě nesmí obsahovat jméno). Svou odpověď musí umět zdůvodnit.
6) Žáci mohou na základě plakátu vyprávět příběh o dané osobě, ideálně ve dvojicích, ale dá se to využít i ve skupinách, kdy se střídají po každé informaci. K citátu využívají další informace, které žák na svůj plakát nahrál.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
My jsme nejprve udělali první klasickou variantu, kdy žáci prezentovali svůj výtvor před třídou, a následně jsme o daném citátu diskutovali. Tato varianta je fajn, pokud není příliš mnoho žáků ve skupině (max. 10), pak se už myšlenky začínají opakovat a žáci rychle ztrácejí pozornost. Pak jsme vyzkoušeli udělat jeden souhrnný plakát, kde žáci zkusili ke každému spolužákovi přiřadit jeden citát, pak si to představili a dotyční s ním souhlasili, či nesouhlasili. Tato aktivita byla dynamičtější a zábavnější, navíc si žáci mnohem více rozšířili slovní zásobu. Práci s citáty rozhodně doporučuji u pokročilých žáků a je dobré předem udělat rozehřívací cvičení na práci s nimi, aby věděli, co po nich učitel chce, a trochu se zorientovali v tématu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025