Odborný článek

My inspirational quote

Anotace

Tato aktivita pracuje s grafickým online nástrojem Canva, ve kterém žáci tvoří plakáty o své osobě. Na plakát si napíší citát, který nejvíce vystihuje jejich životní filozofii, a vkládají k němu fotografie, obrázky, vlajky, mapy, grafy či další věci, které vystihují daný citát. Ve skupině či ve dvojicích si pak plakát představí a ostatní (či ten druhý z dvojice) se snaží na jeho základě co nejvíce vyprávět o osobě svého spolužáka. S plakátem se dá však pracovat i mnoha jinými způsoby, které uvádím dále v popisu aktivity.

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žáci/žákyně

  • volí patřičné grafické prvky, obrázky a fotografie pro vytvoření plakátu pomocí nástroje Canva;
  • vyhodnotí, která z digitálních šablon pro tvorbu internetových stránek nejlépe vyhovuje jejich projektu;
  • naučí se při prezentaci specifická slovní spojení související s volným časem a jejich osobností,
  • svůj souhlas či nesouhlas zvládnou kriticky obhájit za použití široké slovní zásoby.

Stupeň vzdělávání: SŠ, gymnázium

Věková skupina: 15–17 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: představování, volný čas, záliby, rodina

Časová dotace:

  • Výuka: 30–45 minut
  • Příprava: 45 minut

Pomůcky: PC, notebook nebo tablet, chytrý telefon, projektor, připojení k internetu

Zdroje:  

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci/žákyně

  • mají širokou slovní zásobu k tématům představování se, volný čas, záliby a rodina;
  • umí tvořit složitější věty i souvětí za použití různých spojovacích výrazů;
  • umí vyjádřit souhlas či nesouhlas za použití různých slovních spojení;
  • zvládnou kriticky přemýšlet na dané téma.

Digitální:

Žáci/žákyně

  • umí vytvořit, sdílet a ukládat digitální obsah;
  • umí pracovat s digitálními fotobankami, které mohou využít zdarma;
  • ovládají práci s internetovými slovníky.


Přínos využití digitálních technologií:

Žáci jsou vedeni k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které mohou být využity v hodinách cizího jazyka. Samozřejmě podobnou aktivitu mohou dělat i na papíře, ale myslím, že použití Canvy má zde svůj význam, a to z několika důvodů:

  • interaktivita a multimediální prvky: Canva umožňuje snadné vkládání obrázků, videí, grafů a dalších multimediálních prvků. To může zvýšit vizuální atraktivitu a zaujetí žáků, navíc mohou průběžně měnit obsah. Papírový plakát nelze takto snadno aktualizovat, aniž by to vypadalo stále vizuálně dobře.
  • dostupnost z jakéhokoli zařízení: Canva je webová platforma, což znamená, že k ní žáci mohou přistupovat odkudkoli pomocí internetu, což nabízí možnost dokončit projekt doma, pokud žák ve škole nestíhá. Ano, i papírový plakát si můžou fyzicky přinést a odnést, ale z mé zkušenosti je velké riziko, že na to zapomenou nebo ho nějak zmuchlají či jinak zničí. Navíc ho mohou sdílet s jinými fyzicky nepřítomnými lidmi a třeba tak i nějaké věci konzultovat (se mnou, se spolužáky, se vzdálenější rodinou…), případně komentovat práci ostatních.
  • možnosti kreativity: Canva nabízí mnoho nástrojů a šablon pro design, což podporuje tvůrčí myšlení žáků. Mohou si vybrat z různých stylů, barev a fontů a lépe vyjádřit své nápady. Mohou se inspirovat u jiných projektů.

Metodická poznámka: Žáci se musí do Canvy zaregistrovat, my jsme k registraci využili školní e-mail. Jde o jednoduchý proces, který by měli na střední škole bez problémů zvládnout. Příprava plakátu by neměla zabrat více než jednu vyučovací hodinu, nicméně pokud žáci pracují s Canvou poprvé (i to se může stát), je možné jim dát více času, případně si mohou plakát dotvořit doma (pouze pokud jde o jednotlivce, nejsem fanoušek domácích úkolů). Není třeba před samotnou aktivitou velkého opakování slovní zásoby, je to něco, co by žáci již měli bezpečně znát. Nechala bych vytváření plakátů zcela v jejich režii, učitelé mají tendenci někdy příliš radit, co by tam mělo být, mně se více osvědčilo nechat volné pole působnosti a pak to zhodnotit ve zpětné vazbě. Pokud chtějí učitelé projekt sumativně hodnotit, rozhodně doporučuji zaměřit se spíše na proces než na výsledný produkt. Je dobré si předem stanovit kritéria, aby žáci věděli, jaký výstup je od nich očekáván.

Příklad kritérií k tvorbě plakátu a jeho následné prezentaci:

  • žák na plakát vložil 6–8 informací;
  • žák využil alespoň 4 různé formy jako zdroj informací (fotka, graf, vložený obrázek, printscreen, kreslení, text);
  • žák vložil správné a dobře čitelné informace související s jeho osobou;
  • žák dokáže na základě informací z plakátu prezentovat po dobu 1–2 minut;
  • žák při prezentaci využije všechny informace z plakátu;  
  • žák využívá alespoň 6 různých sloves, neopakuje pouze být a mít (v případě potřeby může učitel před prezentací společně s žáky vypsat vhodné možnosti); 
  • žák správně používá příslušné gramatické jevy a vhodnou slovní zásobu.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Práce s aplikací a tvorba plakátu

 Otevřeme webovou stránku https://www.canva.com/.

autor: Zuzana Majíčková
Autor: Zuzana Majíčková

Provedeme žáky registrací, pomůžeme, pokud bude mít někdo problém.

Vybereme z nabídky plakát a ukážeme žákům možnosti, jak pracovat s jednotlivými nástroji.

Nejdříve ukážeme, jak si vybrat vhodnou šablonu. Na tuto aktivitu není přímo určen konkrétní návrh, takže fantazii se meze nekladou. Já bych doporučila šablonu Quotes, nicméně je možné vybrat téměř jakoukoliv a upravit si ji ke své spokojenosti. Jediné, na co si musí dát pozor, je, aby šablona neobsahovala tento znak: , to znamená, že jde o placenou verzi a žáci ji nemohou použít.


Autor: Zuzana Majíčková

Ukážeme žákům, jak pracovat v Canvě při vytváření plakátu. Projdeme si jednotlivé nástroje jako psaní textu (zde bych ale použila minimálně, plakát by kromě jména a třeba pár čísel moc textu obsahovat neměl), vkládání obrázků, grafů, vytváření pozadí či kreslení. Samozřejmě pokud toto žáci již znají, je možné tento krok vynechat.

Samostatnou kapitolou je vkládání nahraných souborů, žáci si mohou dělat printscreeny obrazovky, uložit si je a pak nahrát na plakát.


Autor: Zuzana Majíčková

Žáci si mohou nahrát i svoje fotografie, které si předtím uložili např. na OneDrive či do jiného úložiště.

Je vhodné žákům zadat, kolik informací by měl jejich plakát obsahovat, mně se osvědčilo 6–8 informací. Když je nějaký žák v tempu práce výrazně pomalejší, je v pořádku, aby jich měl méně.

Je možné také stahovat fotografie z různých fotobank, které jsou na internetu k dispozici zdarma, zde jsou příklady:

2. Možnosti prezentace a práce plakátem

1) Nejjednodušší variantou je prezentace před třídou, žák dostane čas 1–2 minuty, promítne výsledný plakát na tabuli a na jeho základě se představí. Zbytek třídy poslouchá a na závěr žákovi poskytne zpětnou vazbu k plakátu, anglickému jazyku i samotné prezentaci. Žáci mohou také vyjádřit svůj názor k použitému citátu.

2) Zábavnější možností je prezentace navzájem ve dvojicích, kdy ten druhý s dopomocí vytvořeného plakátu zkouší mluvit o svém spolužákovi. Žáci tvoří delší souvětí, jelikož své věty zdůvodňují, aktivně používají příčinné spojky (příklad: „I suppose that quote doesn´t reflect your life due to your excessive activity, you always push things forward.“ – „Yes, you´re right.“ / „No, I disagree, I can just pass some things by.“). Před touto variantou bych se žáky vyzkoušela pár příkladů a připomněla možnosti, jak lze vyjádřit souhlas či nesouhlas. Zde je odkaz na stránky, kde si to mohou procvičit:

Nebo se mohou podívat na videa:

U této varianty učitel nemůže slyšet všechny najednou, což ale není vždy třeba, mluvení s chybami je přirozená součást výuky a není vhodné je vždy všechny opravovat. Navíc se více využije autokorekce či vzájemné opravování mezi spolužáky.

3) Varianta pro žáky, kteří jsou už v Canvě pokročilejší. Ve dvojici se navzájem představí pomocí plakátu, poté tři informace změní a ten druhý zkusí hádat, co se změnilo. Je dobré na to předem žáky nepřipravovat, jinak je to pro ně příliš jednoduché. Pokud chceme využít vícekrát, můžeme změnit vždy jen jednu věc. Určitě je nutné střídat dvojice.

4) Žáci nemusí dělat plakát s citátem o sobě, ale mohou ho zkusit připravit o některém ze svých spolužáků, kterého si vyberou, či jim ho přiřadí učitel. Zde je předpokladem, že se žáci již znají.

5) Žáci nahrají plakáty do Canvy k učiteli, ten je postupně promítá a ostatní hádají, komu plakát patří (samozřejmě nesmí obsahovat jméno). Svou odpověď musí umět zdůvodnit.

6) Žáci mohou na základě plakátu vyprávět příběh o dané osobě, ideálně ve dvojicích, ale dá se to využít i ve skupinách, kdy se střídají po každé informaci. K citátu využívají další informace, které žák na svůj plakát nahrál.

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

My jsme nejprve udělali první klasickou variantu, kdy žáci prezentovali svůj výtvor před třídou, a následně jsme o daném citátu diskutovali. Tato varianta je fajn, pokud není příliš mnoho žáků ve skupině (max. 10), pak se už myšlenky začínají opakovat a žáci rychle ztrácejí pozornost. Pak jsme vyzkoušeli udělat jeden souhrnný plakát, kde žáci zkusili ke každému spolužákovi přiřadit jeden citát, pak si to představili a dotyční s ním souhlasili, či nesouhlasili. Tato aktivita byla dynamičtější a zábavnější, navíc si žáci mnohem více rozšířili slovní zásobu. Práci s citáty rozhodně doporučuji u pokročilých žáků a je dobré předem udělat rozehřívací cvičení na práci s nimi, aby věděli, co po nich učitel chce, a trochu se zorientovali v tématu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby;