Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Be safe on the Internet 3 – Co na socky nepatří?
Odborný článek

Be safe on the Internet 3 – Co na socky nepatří?

Anotace

V této aktivitě se zaměříme na bezpečné chování na internetu. Zaměříme se na to, co na sociální sítě opravdu nepatří a mohlo by nám teď nebo do budoucna způsobit potíže. Zkusíme si vytvořit falešný fakebookový profil.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ

Věková skupina: 4.–5. ročník (9–11 let)

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – anglický jazyk

Tematický okruh: čtení

Časová dotace:

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 30 minut – seznámení s hrou, pojmy a pravidly a fakebookem

Metodická poznámka: Učíme žáky základním strategiím bezpečného pohybu na internetu, anglický jazyk a digitální technologie jsou tady prostředkem, ne cílem. Je nezbytné vést žáky k zodpovědnému přístupu při jakémkoli pohybu na sociálních sítích. Je více věcí, které zajišťují bezpečnost na internetu, a je dobré k tomu děti vědomě vést. Vytváření digitální stopy je otázka našeho vědomého rozhodování, dovedností a schopnosti správně vyhodnocovat situace a nebezpečí a dobře se rozhodovat.

Cíl

Vzdělávací cíle: Žák/žákyně bude schopen/schopna bezpečně komunikovat na sociálních sítích.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Digitální technologie využíváme jako prostředek ke zvýšení povědomí o bezpečném chování ve virtuálním prostředí, snažíme se o zvýšení bezpečnosti při jejich pohybu na sítích v současnosti a připravujeme žáky na jejich budoucí život.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

1) Diskuze: Je lepší mít účet nastavený jako soukromý, nebo veřejný? Co můžeme sdílet na sociálních sítích a co bychom nikdy sdílet neměli? 10 minut

Základní pojmy:

  • social networks/media = sociální sítě
  • secure = zajištěný
  • safe = bezpečný
  • safety = bezpečí
  • stranger = cizí člověk
  • password = heslo
  • file = soubor
  • attachement = příloha
  • check = ověřit
  • reliable information = spolehlivá informace
  • privacy = soukromí
  • public = veřejný
  • sharing = sdílení

Uvědomění

2) Skupinová práce: Dejte dohromady 5 základních pravidel, co je/není dobré dělat při komunikaci na sociálních sítích. 10 minut

Co by mělo zaznít?

 

 
Autor díla: Helena Peřinová

 

 
Autor díla: Helena Peřinová

 

Autor díla: Helena Peřinová

 3) Hra – simulace chování na sociálních sítích. Žáci a učitel pracují společně, učitel sdílí hru přes dataprojektor a pomáhá s porozuměním anglickému textu. 10 minut


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová

4) Tvorba falešného fakebookového profilu pomocí hry – žáci si zkusí vytvořit falešný FB profil. 10 minut

 



Autor díla: Helena Peřinová



Autor díla: Helena Peřinová

V současné době žáci více než FB používají Instagram. Instagram a další sociální sítě najdete ve fake verzi, kde můžete nacvičit ošetření soukromí a bezpečnou komunikaci:



Autor díla: Helena Peřinová

 



Autor díla: Helena Peřinová

Reflexe

Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu?

Reflexi můžeme provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru. 5 minut

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

5. ročník

Základní pojmy jsem napsala na tabuli, některé z nich žáci znali a dokázali i dost přesně definovat, u některých tušili a potřebovali pomoc s formulací, některé pojmy byly dosud neznámé. S pojmy by se dalo pracovat i formou spojování pojmu a definice. Skupinová práce byla hodně hlučná – žáci měli o čem diskutovat – v 5. ročníku se většina z nich už na sociálních sítích pohybuje, ač by vzhledem k věku neměli. Při hře je potřeba dopomoc učitele s porozuměním u odpovědí – objevuje se tam náročnější slovní zásoba. Tvoření falešného FB profilu je pro některé žáky úplně nová věc, pro mnoho žáků je prostředí známé z reálných sociálních sítí.

Literatura a použité zdroje

[1] – https://o2chytraskola.cz/assets/files/original/b1d7127f2bcca34804ec12ed1a72caf5.pdf. [cit. 2024-8-6].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

pro žáka i učitele PC, případně pro žáky tablety nebo mobilní telefony, dataprojektor ve třídě