Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ
Věková skupina: 4.–5. ročník (9–11 let)
Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – anglický jazyk
Tematický okruh: čtení
Časová dotace:
Metodická poznámka: Učíme žáky základním strategiím bezpečného pohybu na internetu, anglický jazyk a digitální technologie jsou tady prostředkem, ne cílem. Je nezbytné vést žáky k zodpovědnému přístupu při jakémkoli pohybu na sociálních sítích. Je více věcí, které zajišťují bezpečnost na internetu, a je dobré k tomu děti vědomě vést. Vytváření digitální stopy je otázka našeho vědomého rozhodování, dovedností a schopnosti správně vyhodnocovat situace a nebezpečí a dobře se rozhodovat.
Vzdělávací cíle: Žák/žákyně bude schopen/schopna bezpečně komunikovat na sociálních sítích.
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Digitální technologie využíváme jako prostředek ke zvýšení povědomí o bezpečném chování ve virtuálním prostředí, snažíme se o zvýšení bezpečnosti při jejich pohybu na sítích v současnosti a připravujeme žáky na jejich budoucí život.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
1) Diskuze: Je lepší mít účet nastavený jako soukromý, nebo veřejný? Co můžeme sdílet na sociálních sítích a co bychom nikdy sdílet neměli? 10 minut
Základní pojmy:
Uvědomění
2) Skupinová práce: Dejte dohromady 5 základních pravidel, co je/není dobré dělat při komunikaci na sociálních sítích. 10 minut
Co by mělo zaznít?
3) Hra – simulace chování na sociálních sítích. Žáci a učitel pracují společně, učitel sdílí hru přes dataprojektor a pomáhá s porozuměním anglickému textu. 10 minut
4) Tvorba falešného fakebookového profilu pomocí hry – žáci si zkusí vytvořit falešný FB profil. 10 minut
V současné době žáci více než FB používají Instagram. Instagram a další sociální sítě najdete ve fake verzi, kde můžete nacvičit ošetření soukromí a bezpečnou komunikaci:
Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu?
Reflexi můžeme provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru. 5 minut
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
5. ročník
Základní pojmy jsem napsala na tabuli, některé z nich žáci znali a dokázali i dost přesně definovat, u některých tušili a potřebovali pomoc s formulací, některé pojmy byly dosud neznámé. S pojmy by se dalo pracovat i formou spojování pojmu a definice. Skupinová práce byla hodně hlučná – žáci měli o čem diskutovat – v 5. ročníku se většina z nich už na sociálních sítích pohybuje, ač by vzhledem k věku neměli. Při hře je potřeba dopomoc učitele s porozuměním u odpovědí – objevuje se tam náročnější slovní zásoba. Tvoření falešného FB profilu je pro některé žáky úplně nová věc, pro mnoho žáků je prostředí známé z reálných sociálních sítí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Bezpečnost na internetu.
Ostatní články seriálu: