Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Be safe on the Internet 1 – Práce s heslem
Odborný článek

Be safe on the Internet 1 – Práce s heslem

17. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Helena Peřinová

Anotace

V této aktivitě se zaměříme na bezpečné chování na internetu. Zamyslíme se nad tím, jak by mělo vypadat bezpečné heslo. Ověříme si, jak bezpečná máme my svá hesla, která používáme, a ukážeme si, jak bezpečné a zapamatovatelné heslo jednoduše vytvořit. Vysvětlíme si, jak zvýšit bezpečnost při přihlašování do svých účtů.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ

Věková skupina: 4.–5. ročník (9–11 let)

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – anglický jazyk

Časová dotace:

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 30 minut – seznámení s aplikací, pojmy a pravidly

Metodická poznámka: Učíme žáky základním strategiím bezpečného pohybu na internetu, anglický jazyk a digitální technologie jsou tady prostředkem, ne cílem. Vytvoření bezpečného hesla je pouze jedna z částí bezpečného pohybu na internetu. Je více věcí, které zajišťují bezpečnost na internetu, a je dobré k tomu děti vědomě vést. Vytváření digitální stopy je otázka našeho vědomého rozhodování, dovedností a schopnosti správně vyhodnocovat situace a nebezpečí a dobře se rozhodovat.

Cíl

Vzdělávací cíle: Žák/žákyně dokáže vytvořit bezpečné heslo.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Digitální technologie využíváme jako prostředek ke zvýšení povědomí o bezpečném chování ve virtuálním prostředí, připravujeme žáky na jejich budoucí život.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

  • Diskuze: Co potřebujeme, abychom se cítili bezpečně, když se někam přihlašujeme? Co potřebujeme, abychom se cítili bezpečně ve virtuálním světě? Co nás chrání? Je nějaký rozdíl mezi vstupním heslem do online hry a do bankovního účtu? Jak má vypadat bezpečné heslo? Co by mělo obsahovat? Jaké by mělo být? Jak se dá zvýšit bezpečnost při přihlašování?

15 minut

Základní pojmy:

  • sign in = log in = proces přihlášení k účtu
  • username = uživatelské jméno
  • password  = heslo
  • secure = zajištěný
  • safe = bezpečný
  • safety = bezpečí
  • nickname = přezdívka – není nutné používat své celé a pravé jméno, můžeme se zalogovat pod přezdívkou
  • dvoufázové ověřování – snižuje riziko nabourání do účtu, při přihlašování se vyžaduje prokázání dvou faktorů: login + heslo a např. PIN nebo otisk prstu / snímek obličeje

Krátká aktivita ve wordwallu zde 

K čemu bychom měli v diskuzi směřovat?

HESLO:

  • by mělo být nepředvídatelné a zároveň zapamatovatelné, není vhodné používat jména mazlíčků, adresy apod.;
  • měla by to být kombinace velkých a malých písmen, čísel a znaků;
  • bezpečnost zvýšíme, pokud čísla a znaky vložíme doprostřed slova;
  • nejbezpečnější je náhodná kombinace písmen, čísel a znaků, ale pak máme problém se zapamatováním;
  • doporučený počet znaků u bezpečného hesla je v současné době 12, ještě lepší je mít heslo 16–20 znaků dlouhé;
  • mělo by být unikátní – neměli bychom používat stejné heslo pro každou službu.

Uvědomění

  • Žáci si sami vyzkouší bezpečnost svých vlastních hesel pomocí 10 minut


Autor díla: Helena Peřinová

Po vložení hesla do rámečku se dole objeví, za jak dlouho by bylo heslo prolomeno a jak moc je toto heslo bezpečné.

Příklad:


Autor díla: Helena Peřinová

  • Hra ve skupině: Vyberte si společně nějaký způsob, jak vytvořit neosobní bezpečné heslo – např. několik slov z oblíbené písničky – a vytvořte z nich bezpečné heslo (změnou malých písmen na velká, přidáním znaků, čísel). Postupujte podle nějakého pravidla tak, aby heslo bylo stále zapamatovatelné – např. každé druhé písmenko nahraďte číslem nebo znakem. Pak společně hádejte, jak bylo heslo vytvořeno (z jaké věty, písničky, podle jakého klíče).

20 minut

Reflexe

Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu?

Reflexi můžeme provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru. 

10 minut 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

5. ročník

Základní pojmy jsem napsala na tabuli, některé z nich žáci znali a dokázali i dost přesně definovat, u některých tušili a potřebovali pomoc s formulací, některé pojmy byly dosud neznámé. S pojmy by se dalo pracovat i formou spojování pojmu a definice. Při práci s heslem se žáci postupně učili zvyšovat bezpečnost svého hesla a zároveň přemýšleli nad zapamatovatelností vytvořeného hesla. Skupinová práce rozproudila velkou diskuzi.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

pro žáka i učitele PC, případně pro žáky tablety nebo mobilní telefony, dataprojektor ve třídě