Odborné články Základní vzdělávání Be safe on the Internet 1 – Práce s heslem
Odborný článek

Be safe on the Internet 1 – Práce s heslem

17. 9. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Helena Peřinová

Anotace

V této aktivitě se zaměříme na bezpečné chování na internetu. Zamyslíme se nad tím, jak by mělo vypadat bezpečné heslo. Ověříme si, jak bezpečná máme my svá hesla, která používáme, a ukážeme si, jak bezpečné a zapamatovatelné heslo jednoduše vytvořit. Vysvětlíme si, jak zvýšit bezpečnost při přihlašování do svých účtů.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ

Věková skupina: 4.–5. ročník (9–11 let)

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – anglický jazyk

Časová dotace:

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 30 minut – seznámení s aplikací, pojmy a pravidly

Metodická poznámka: Učíme žáky základním strategiím bezpečného pohybu na internetu, anglický jazyk a digitální technologie jsou tady prostředkem, ne cílem. Vytvoření bezpečného hesla je pouze jedna z částí bezpečného pohybu na internetu. Je více věcí, které zajišťují bezpečnost na internetu, a je dobré k tomu děti vědomě vést. Vytváření digitální stopy je otázka našeho vědomého rozhodování, dovedností a schopnosti správně vyhodnocovat situace a nebezpečí a dobře se rozhodovat.

Cíl

Vzdělávací cíle: Žák/žákyně dokáže vytvořit bezpečné heslo.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Digitální technologie využíváme jako prostředek ke zvýšení povědomí o bezpečném chování ve virtuálním prostředí, připravujeme žáky na jejich budoucí život.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

  • Diskuze: Co potřebujeme, abychom se cítili bezpečně, když se někam přihlašujeme? Co potřebujeme, abychom se cítili bezpečně ve virtuálním světě? Co nás chrání? Je nějaký rozdíl mezi vstupním heslem do online hry a do bankovního účtu? Jak má vypadat bezpečné heslo? Co by mělo obsahovat? Jaké by mělo být? Jak se dá zvýšit bezpečnost při přihlašování?

15 minut

Základní pojmy:

  • sign in = log in = proces přihlášení k účtu
  • username = uživatelské jméno
  • password  = heslo
  • secure = zajištěný
  • safe = bezpečný
  • safety = bezpečí
  • nickname = přezdívka – není nutné používat své celé a pravé jméno, můžeme se zalogovat pod přezdívkou
  • dvoufázové ověřování – snižuje riziko nabourání do účtu, při přihlašování se vyžaduje prokázání dvou faktorů: login + heslo a např. PIN nebo otisk prstu / snímek obličeje

Krátká aktivita ve wordwallu zde 

K čemu bychom měli v diskuzi směřovat?

HESLO:

  • by mělo být nepředvídatelné a zároveň zapamatovatelné, není vhodné používat jména mazlíčků, adresy apod.;
  • měla by to být kombinace velkých a malých písmen, čísel a znaků;
  • bezpečnost zvýšíme, pokud čísla a znaky vložíme doprostřed slova;
  • nejbezpečnější je náhodná kombinace písmen, čísel a znaků, ale pak máme problém se zapamatováním;
  • doporučený počet znaků u bezpečného hesla je v současné době 12, ještě lepší je mít heslo 16–20 znaků dlouhé;
  • mělo by být unikátní – neměli bychom používat stejné heslo pro každou službu.

Uvědomění

  • Žáci si sami vyzkouší bezpečnost svých vlastních hesel pomocí 10 minut


Autor díla: Helena Peřinová

Po vložení hesla do rámečku se dole objeví, za jak dlouho by bylo heslo prolomeno a jak moc je toto heslo bezpečné.

Příklad:


Autor díla: Helena Peřinová

  • Hra ve skupině: Vyberte si společně nějaký způsob, jak vytvořit neosobní bezpečné heslo – např. několik slov z oblíbené písničky – a vytvořte z nich bezpečné heslo (změnou malých písmen na velká, přidáním znaků, čísel). Postupujte podle nějakého pravidla tak, aby heslo bylo stále zapamatovatelné – např. každé druhé písmenko nahraďte číslem nebo znakem. Pak společně hádejte, jak bylo heslo vytvořeno (z jaké věty, písničky, podle jakého klíče).

20 minut

Reflexe

Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu?

Reflexi můžeme provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru. 

10 minut 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

5. ročník

Základní pojmy jsem napsala na tabuli, některé z nich žáci znali a dokázali i dost přesně definovat, u některých tušili a potřebovali pomoc s formulací, některé pojmy byly dosud neznámé. S pojmy by se dalo pracovat i formou spojování pojmu a definice. Při práci s heslem se žáci postupně učili zvyšovat bezpečnost svého hesla a zároveň přemýšleli nad zapamatovatelností vytvořeného hesla. Skupinová práce rozproudila velkou diskuzi.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od recenzenta

Komentář recenzenta
Tato výuková aktivita učí žáky 4.–5. ročníku základní školy, jak vytvářet bezpečná hesla a jak se chránit při přihlašování do online účtů. Je modulární a snadno přizpůsobitelná, obsahuje aktivizační prvky: diskuze, skupinovou práci a digitální nástroje. Materiál je dostupný ve formátu pracovních listů a online aktivit. Materiál je odborně garantovaný. Vazby na KK: KDI-BZK-000-ZV5-001 Respektuje pravidla bezpečného zacházení s digitálními zařízeními i daty a zásadami zdraví neohrožujícího chování v digitálním prostředí. KRP-KRP-000-ZV5-001 Uvědomuje si důležitost ověřování informací. Vazby na základní gramotnosti: Čtenářská a pisatelská – Porozumění vlastnímu čtení, čtenářství, psaní a pisatelství - ZGC-PVL-000-ZV5-001 S oporou o evidence rozpoznává své silné stránky pro stanovení čtenářských a pisatelských cílů. Vazby na PT: Společnost pro všechny – PTS-000-000-ZV5-004 Navrhuje, jak pomoci lidem v obtížných životních podmínkách a jak předejít konkrétním tíživým situacím.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občanská společnost a škola

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

pro žáka i učitele PC, případně pro žáky tablety nebo mobilní telefony, dataprojektor ve třídě