Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Přes nahrávku AI TTS k vlastnímu zvuku
Odborný článek

Přes nahrávku AI TTS k vlastnímu zvuku

16. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Helena Peřinová

Anotace

V této výukové aktivitě budeme pracovat s AI aplikací Text to Speech, aplikaci využijeme k rozvoji žákova učení. Žáci si nacvičí výslovnost a čtení krátkého textu o zvířátku, který si sami vytvořili. Tento text si pak sami nahrají pomocí záznamu zvuku na mobilním telefonu a pošlou vyučujícímu nebo uloží do sdíleného úložiště. Výslednou nahrávku můžeme propojit s obrázkem a vytvořit tak krátkou videopohlednici pomocí jednoduché aplikace na mobilním telefonu.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň, 3.–5. ročník  

Věková skupina: 8–11 let

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – anglický jazyk

Časová dotace:  

  • Výuka: 2–3 vyučovací hodiny
  • Příprava: 60 minut – seznámení se s aplikací TTS, nahráváním zvuku a aplikací CapCut

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

  • Oborové: popis zvířátka (mého vlastního, oblíbeného, vysněného)
  • Digitální: opis anglického textu (např. jak psát apostrofy), práce s aplikací na mobilu a se záznamem zvuku

Metodická poznámka: V aplikaci TTS lze převést text 50× za den.

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žák/žákyně vytvoří krátký text o zvířátku, naučí se pomocí nahrávky z TTS text přečíst se správným přízvukem, intonací a výslovností, nahraje vlastní nahrávku a tuto nahrávku sdílí s pedagogem, případně spolužáky, propojí obrázek se zvukem a vytvoří tak kratičké video, dokáže využít AI k vlastnímu učení.                    

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Ovládá a využívá určené výukové aplikace při svém učení, seznamuje se s AI aplikací, kterou může do budoucna využít při svém učení.

Popis vzdělávací aktivity:  

         Evokace

  1. Žáci si připraví text o svém vlastním/oblíbeném/vysněném zvířátku, nakreslí obrázek.
  2. Učitel sdílí aplikaci TTS na převod textu do zvukové podoby přes dataprojektor. Vysvětlí krok za krokem, co je třeba udělat – nejprve přepsat text do rámečku, potom vybrat jako cílový jazyk angličtinu, je možno i vybrat, zda chceme mužský nebo ženský hlas, a vyzkoušet různé hlasy, v angličtině je v aplikaci velký výběr mužských i ženských hlasů. Aby nám aplikace převedla text do nahrávky, musíme kliknout na modré tlačítko CONVERT NOW. Protože se jedná o AI aplikaci, žáci jsou omezeni věkem, a proto nebudou převádět text sami, text si přepíšou a odešlou ho učiteli, který text do AI aplikace vloží.

    Uvědomění
  3. Žáci text přepíšou a v elektronické podobě ho pošlou učiteli, který text převede do hlasové nahrávky (žák sleduje celý proces, vybírá si hlas) a pošle žákovi nahrávku jeho textu ve formátu MP3.
  4. Žáci si nahrávku několikrát poslechnou a potom si sami několikrát přečtou, učí se číst text se správnou výslovností. Potom pomocí audiozáznamu na mobilu nahrají svou vlastní nahrávku a odešlou ji učiteli.
  5. Učitel nahrávku zkontroluje, případně pomocí formativního hodnocení s žákem pracuje na další verzi nahrávky.
  6. Pokud je nahrávka v pořádku, žák pracuje dál. Vyfotí svůj obrázek a pomocí aplikace CapCut na mobilu propojí nahrávku s obrázkem a vytvoří krátké video.


Autor díla: Helena Peřinová

 

Reflexe

Učitel sdílí vytvořená videa přes dataprojektor včetně zvuku, společně práci hodnotí, učitel vede žáky k vrstevnickému hodnocení tak, aby zazněla vždy nejprve pozitiva a pak případně návrhy na vylepšení.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:  

5. ročník – anglický jazyk

Při tvoření krátkého textu měli žáci dovoleno používat online slovník, v textech se pak objevila i neznámá slovní zásoba, kterou pak žáci v nahrávce museli nejprve naposlouchat, aby ji byli schopni správně přečíst. Společně jsme se pak zamýšleli nad tím, že AI aplikace TTS jim může pomoct při jejich dalším učení, že se tímto způsobem mohou vypořádat s jakýmkoli textem, který se budou potřebovat naučit správně číst nebo prezentovat a nebudou mít k dispozici nahrávku – např. téma z maturitní zkoušky. Do budoucna jim tato aplikace může pomoci i s dalším cizím jazykem nebo na střední škole. Vzhledem k tomu, že žáci s aplikací nepracovali sami, byla aktivita časově náročnější, ale byla pro žáky zajímavá a výsledná videa se vydařila.


Autor díla: Helena Peřinová

 


Autor díla: Helena Peřinová

 


Autor díla: Helena Peřinová

 


Autor díla: Helena Peřinová

Záznam zvuku přes mobil:


Autor díla: Helena Peřinová

Aplikace CapCut k propojení zvuku s obrázkem:



Autor díla: Helena Peřinová

Text o kocourkovi:


Autor díla: Helena Peřinová

Nahrávka pomocí TTS aplikace:

Nahrávka hlasu:

Obrázek:


Autor díla: Helena Peřinová

Výsledné video:

Tato aktivita se dá využít i na 2. stupni v dalším cizím jazyce:

7. ročník – německý jazyk

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pro žáka i učitele PC, mobil, aplikace TTS zdarma online