Odborný článek

Let´s go to London

Anotace

Žáci po seznámení se základními reáliemi o Londýně vytvoří ve dvojici nejprve mapu s místy, která se chystají navštívit, a poté i kvíz v aplikaci Kahoot na téma Londýn. Kvíz by měl obsahovat 10–12 otázek a každá otázka je doprovázena ilustrativním obrázkem. Aktivita předchází školnímu výletu do Londýna a měla by být pojata pohledem turisty a zohledňovat konkrétní program, který žáky za několik týdnů čeká.

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žáci

  • vytvoří mapu s konkrétními body představujícími místa, která navštíví v rámci svého výletu do Londýna;
  • dokáží se zorientovat na online interaktivní mapě Londýna.
  • zvládnou vytvořit smysluplný a přehledný online kvíz na téma Londýn v cílovém jazyce.
  • se dozvědí užitečné informace o Londýně a památkách, které v brzké době navštíví.
  • upevní si a případně rozšíří povědomí o tom, jak používat aplikaci Kahoot!.

Autor: Zuzana Majíčková

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. třída)

Věková skupina: 13–15 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: reálie Velké Británie – Londýn

Časová dotace:

  • Výuka: 45 minut
  • Příprava: 2x 45 minut

Pomůcky: tablet, PC nebo chytrý telefon, dataprojektor, připojení k internetu

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci

  • mají základní znalosti o Velké Británii a zejména o Londýně.
  • umí tvořit jednoduché otázky za použití tázacích zájmen jako what, where apod.
  • dokáží spolupracovat ve dvojicích za použití výhradně cílového jazyka.

Digitální:

Žáci

  • ovládají jednoduché funkce v aplikaci mapy.cz.
  • dokáží vkládat obrázky do kvízu a znají etické zásady použití obrázků.
  • umí pracovat s anglickou klávesnicí.
  • ovládají práci s internetovými slovníky.
  • umí vytvořit, sdílet a ukládat digitální obsah.

Přínos využití digitálních technologií:

Tvorba kvízů v digitálním prostředí za využití aplikací jako Kahoot!, Quizizz a dalších nabízí žákům zábavný způsob, jak si upevnit nové vědomosti. Kvízy jsou interaktivní, a navíc okamžitě a přehledně poskytují zpětnou vazbu, což by bez využití digitálních technologií nebylo možné. Další přínos digitální formy spočívá v tom, že žáci mohou kvízy bez větších obtíží upravovat a sdílet i s dalšími lidmi mimo školní prostředí, také se k nim mohou vrátit doma a využít je k individuálnímu opakování. Každý Kahoot! kvíz obsahuje složku Report, kde lze zjistit, s jakými otázkami měli žáci problémy, což umožňuje učiteli efektivnější učení. Digitální kvízy navíc mohou obsahovat různé interaktivní prvky, jako jsou obrázky, videa, zvuky a animace, které činí učení zábavnějším a atraktivnějším pro studenty. Žáci si rovněž mohou nastavit pro každou otázku časový limit a stupňovat tak obtížnost kvízu. Kvízu předchází tvorba mapy. Žáci se seznámí se základními funkcemi aplikace https://mapy.cz/, kterou mohou využít i během samotné cesty a která jim usnadní orientaci v Londýně.

Metodická poznámka:

Žáci se do Kahootu! musí zaregistrovat, pokud budou kvíz tvořit ve dvojici, stačí registrace jen jednoho z nich. My k vytvoření účtu využíváme školní e-mail, aby žáci nemuseli používat svůj osobní. K samotné hře už registrace není nutná, není třeba ani nic stahovat do telefonu. Příprava kvízu o 10–12 otázkách může zabrat jen jednu vyučovací hodinu, záleží, jaké předchozí zkušenosti žáci s aplikací již mají.  Pokud kvíz tvoří poprvé, nechala bych jim více času. Testovacích aplikací je na webu poměrně dost, ale jen několik z nich si za dobu své existence získalo větší popularitu a Kahoot! mezi ně bezesporu patří. Pokud se nějaký kvíz žákům opravdu povede, sdílejte ho v aplikaci veřejně, pomůžete tak vytvořit databázi kvízů a otázek pro další učitele. Rozhodně doporučuji, aby si žáci se souhlasem rodičů stály do telefonů aplikaci mapy.cz, protože v Londýně se budou částečně pohybovat i samostatně. Po stažení je možné tuto aplikaci využívat i v offline verzi, takže žáci nepotřebují data, což zejména v Londýně nacházejícím se mimo EU ocení. Tuto aktivitu lze samozřejmě aplikovat na jakýkoliv jiný zájezd či výlet, na který se svými žáky chystáte.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Práce s programem výletu do Londýna, evokace a brainstorming

Učitel se žáků zeptá, jaký školní výlet je v blízké budoucnosti čeká, a po odpovědi chce vědět, jaké památky v Londýně znají a co by chtěli navštívit. Odpovědi lze zaznamenat prostřednictvím vhodné webové aplikace, já ráda používám https://www.mentimeter.com/.

Zde je ukázka brainstormingu zjišťujícího, co vědí žáci o Londýně:

A co by tam chtěli podniknout:

Učitel žákům připomene program, který je v Londýně čeká, a postupně si najdou jednotlivá místa na mapě. Zde je odkaz na program:

https://www.kristof-jazyky.cz/userfiles/files/kristof-katalog-23_C%CC%8Ca%CC%81st17.pdf

Žáci si mezi sebou do dvojic či větších skupin rozdělí jednotlivé dny programu (v případě větší skupiny se mohou některé dny opakovat) a učitel jim ukáže, jak v aplikaci mapy.cz vytvoří složku s názvem Londýn 2024. Zde postupně pomocí nástroje Vytvořit soubor bodů naklikají na mapě jednotlivá místa, která plánují v daný den navštívit.

Každá skupina či dvojice by měla vytvořit svoji mapu s body k vybranému dni zájezdu.

Každá dvojice pak svoji mapu pomocí QR kódu nasdílí ostatním. Je žádoucí o programu vybraného dne něco říct a spolužáky jím provést, ale není třeba zacházet do podrobností. Mapa napomáhá k vizualizaci aktivit, které ten den žáky čekají.

 

 2. Vytváření kvízu v aplikaci Kahoot!

Každá dvojice si založí účet v aplikaci https://kahoot.com (v rámci aplikace pracujeme v anglickém jazyce).

 

Učitel žákům ukáže, jak s aplikací pracovat, jak vytvářet nové otázky a vkládat obrázky. Upozorní je, že v bezplatné verzi mohou využívat pouze otázky s více odpověďmi nebo otázky typu pravda/lež.

Pokud je třeba, učitel žákům ukáže fotobanky, ze kterých mohou stahovat obrázky zdarma:

Učitel žákům ukáže, na jakých internetových stránkách je možné vyhledat informace o Velké Británii:

Žáci mohou využít i jiné internetové stránky včetně ChatGPT, pokud s ním již umí pracovat (realita je taková, že ho využívají téměř všichni žáci druhého stupně). Učitel ale žáky upozorní, že je nutné informace ověřovat alespoň ze dvou zdrojů.

Žáci ve dvojicích či ve skupinkách vytvoří kvíz o 10–12 otázkách na téma Londýn v souladu s přiděleným dnem. K otázkám vždy vloží korespondující obrázek stažený z free databanky. Pokud potřebují překlad nebo vysvětlení neznámého slovíčka, využívají online slovník:

Všechny kvízy si žáci postupně zahrají (může se přidat i učitel jako hráč) a poskytnou si navzájem zpětnou vazbu. Faktografické či výraznější gramatické nebo pravopisné chyby si společně opraví (ale není třeba řešit každou chybu).

Ukázka otázky na téma London:

3. Shrnutí aktivity a zpětná vazba

Po odehrání všech kvízů k jednotlivým dnům zájezdu je ideální znovu si ukázat připravenou mapu, projít si chronologicky jednotlivé aktivity a společně si říct, jaké památky navštívíme a co jsme se o nich dozvěděli. Žáci, kteří připravovali kvíz (případně učitel), doplní informace a zajímavosti, není ale třeba zabíhat do přílišných podrobností, účelem aktivity je získat představu o tom, co nás v Londýně čeká.

 

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Vytváření jednoduchých testů a kvízů v aplikaci Kahoot! je většinou pro žáky zábava, navíc si konkrétní učivo dobře procvičí a závěrečným kvízem si společně ověříme, nakolik látku pochopili a kolik si z ní zapamatovali. Kvízy nevytváříme příliš často (zhruba jednou za dva měsíce), ale samotnou aplikaci využívám téměř každý týden, buď kvízy sama sestavuji, nebo používám již vytvořené, které mohu najít v databázi. Kahoot! se také skvěle hodí jako měřítko toho, co žáci znají, není tedy nutné využívat ho pouze k soutěžení. Tento konkrétní kvíz navíc žáky připravil na výlet do Londýna, který skutečně zažijí, takže jejich motivací nebyla jen zábava a soutěžení, ale i touha něco se o městě dozvědět. Totéž platí pro tvorbu mapy, která žákům skvěle poslouží pro orientaci v Londýně, kdy nebudou jen slepě následovat svého průvodce, jak se často při podobných zájezdech děje.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem