Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak obnovili Athény?
Odborný článek

Jak obnovili Athény?

15. 5. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavel Žalský

Anotace

V aktivitě žáci v pracovních skupinách prozkoumávají portál s 3D archeologickými rekonstrukcemi klasických Athén vybudovaných po řecko-perských válkách. Jejich cílem je zjistit, které slavné budovy byly v této době postaveny a i dnes je můžeme navštívit jako památky UNESCO. Výsledky své práce vkládají do společného Padletu, který jim na konci hodiny poslouží jako vzdělávací pomůcka.

Autor: Mgr. Pavel Žalský

Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ

Věková skupina: 6. ročník

Vzdělávací obor: dějepis

Tematický okruh: nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury

Časová dotace: výuka: 45 minut, příprava: je potřeba jen připravit Padlet ke sdílení

Pomůcky: pro učitele – projektor a zařízení připojené k internetu, pro žáky – zařízení připojené k internetu

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

  • Oborové: žáci by měli znát základní historický kontext vývoje starověkého Řecka během řecko-perských válek a po nich a jak fungovaly řecké městské státy
  • Digitální: kopírování a vkládání obrázků, překlad textu z angličtiny s pomocí překladače

Vzdělávací cíle: Žák uvede příklady nejznámějších památek antických Athén a jejich význam.

Přínos využití digitálních technologií: Žák analyzuje data na vzdělávacím portálu, která zároveň třídí a sdílí se spolužáky s pomocí virtuální nástěnky.

Metodická poznámka: 

Portál https://ancientathens3d.com/classical-athens/ lze využít i k průzkumu dalších období a podob Athén od jejich založení až po 19. st.

Celý portál je v anglické nebo řecké mutaci, žáci by si s tím měli umět poradit sami nebo s pomocí dostupných online překladačů, byť jejich doslovný formát není ideální a vyžaduje kritické myšlení.

Při práci žáků je ideální chodit mezi skupinami a poradit jim jak s technickou stránkou věci, tak s vybíráním skutečně podstatných dat – žáci mají často prvotní potřebu překopírovat bezmyšlenkovitě celý text, aniž by vybrali jen to nejpodstatnější.

Popis vzdělávací aktivity

Evokace (5 minut): Pro evokaci lze využít krátkou scénu z ničení Athén ve filmu 300: Vzestup říše nebo využít jen statický screen z této scény a nechat žáky hádat, o co podle nich jde. Následně vyučující žákům řekne, že budou zkoumat Athény v tzv. klasickém období, tedy v době, kdy byly znovu vybudovány právě poté, co je Peršané zcela zničili. Třídě pak vyučující pustí 3D rekonstrukci Athén z klasického období (479–323 př. n. l.), video je dlouhé 12 minut, doporučuji pustit jen první dvě minuty, v nichž uvidí město z výšky a jeho rozdělení na jednotlivé sekce i označení nejvýznamnějších míst.

Uvědomění si významu nových informací (30 minut): V pracovních skupinách získávají žáci přidělenou oblast klasických Athén, kterou mají prozkoumat: Akropoli, Agoru, jižní svah Akropole, Kerameikos – městské hradby. Využít mohou školní zařízení nebo vlastní, vše lze zapnout také přes mobilní telefon –žáci mohou ve skupině využít více zařízení současně a rozdělit si mezi sebe práci. Zároveň každá skupina získá QR kód nebo link odkazující na portál s rekonstrukcemi Athén a sdílený Padlet, pro vyhledávání athénských památek v seznamu světového dědictví může žákům pomoci portál UNESCO.  V případě větších tříd doporučuji vytvořit dva Padlety a paralelní pracovní skupiny.  Úkolem pracovních skupin je s pomocí informací z portálu popsat a zaznamenat do své sekce v Padletu: 1. které významné budovy a objekty se nacházely v jejich sektoru Athén, 2. k čemu Athéňanům tyto prostory sloužily, 3. které z nich jsou na dnešním seznamu UNESCO. Učitel při práci skupin prochází mezi nimi a pomáhá jim jak s případnými technickými komplikacemi, tak s filtrováním podstatných údajů – opravdu není pro splnění zadání důležité, jestli jde o dórské či jiné sloupy nebo jaký sklon měly schody. 

Reflexe (10 minut): Učitel může promítnout žákům společně vypracovaný Padlet (ten by také měl po práci v hodině exportovat do formátu PDF nebo jako obrázek a žákům poskytnout jako materiál z hodiny) a nechat jednotlivé skupiny popsat, na co přišly, vložené obrázky a popisky lze zvětšit. Žáci odpovídají na úvodní otázku „Jak obnovili Athény?“ s pomocí popisu konkrétních budov a jejich významu. Zároveň by měli uvést, jestli je některá z těchto památek na seznamu UNESCO.

Portál https://ancientathens3d.com/

 

Portál https://ancientathens3d.com/

 

Částečné zpracování úkolu žáků do sdíleného Padletu, autor díla: Pavel Žalský

Částečné zpracování úkolu žáků do sdíleného Padletu, autor díla: Pavel Žalský

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Aktivita je poměrně jednoduchá, ale je potřeba si dát pozor na několik věcí: Žáci si ne vždy dokáží rozdělit práci mezi sebou a je dobré jim v tomto ohledu pomoci. Mnoho žáků má i přes několikaleté zkušenosti nedůvěru ve vlastní znalost angličtiny a panikaří, když vidí, že portál není v češtině – je dobré jim ukázat, že základní pojmy jistě znají a vždy si mohou pomoci překladačem, který je však potřeba používat s rozumem (např. u jmen antických stavitelů a politiků vznikají poměrně bizarní překlady). Žáci mají potíže odlišit opravdu důležité informace od těch nepodstatných, v ideálním případě si připravte nějakou ukázku vypracování v dobré a horší verzi, jinak zbytečně ztrácejí čas i pozornost.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

pro učitele – projektor a zařízení připojené k internetu, pro žáky – zařízení připojené k internetu