Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Funny pictures in my town
Odborný článek

Funny pictures in my town

Anotace

Aktivita probíhá ve skupinkách mimo školu, kdy každá skupina obdrží přesné instrukce v anglickém jazyce, co mají žáci nafotit. Instrukce by měly reflektovat okolí školy, aby žáci stihli obejít potřebná místa během jedné vyučovací hodiny, a měly by se týkat slovní zásoby zahrnující město a budovy v něm. V další hodině žáci fotky upraví a nasdílí v Padletu. Žáci si navzájem fotografie okomentují a hlasují o nejlepší fotografii v dané kategorii.

Autor: Zuzana Majíčková

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Věková skupina: 15–18 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: moje město

Časová dotace:

Výuka: 45 minut focení + 45 minut úprava fotek a prezentace (tato část může trvat i déle, záleží na stáří žáků a jejich zkušenosti s focením)

Příprava: 15 minut

Pomůcky: chytrý telefon, tablet nebo pc, projektor, připojení k internetu

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci

  • znají názvy budov a míst nacházejících se ve městě;   
  • se dokáží orientovat v blízkosti školy;
  • umí vyjádřit, že se jim něco líbí nebo nelíbí za užití široké slovní zásoby, a umí zdůvodnit svoji volbu.

Digitální:

Žáci

  • umí vyfotit, upravit a sdílet fotografie;
  • znají etické zásady při tvoření fotografií;
  • pracují ve virtuálním týmu;
  • dokáží hlasovat a poskytovat zpětnou vazbu pomocí online nástrojů.

Vzdělávací cíle:

Žáci

  • dokáží vytvořit fotografie co nejvíce odpovídající zadaným instrukcím;
  • poznají nejbližší okolí školy a osvojí si k tomu příslušnou slovní zásobu;
  • poznají základní časy anglické gramatiky (present simple and continuous, present perfect, past simple) a umějí vytvořit správné tvary příslušných sloves;
  •  aktivně vyjádří, co se jim líbí či nelíbí, a svou volbu zdůvodní.

 Přínos využití digitálních technologií:

Žáci dokáží pomocí aplikace na úpravu fotek vytvořit snímek co nejvíce odpovídající zadání. Vytvoří tak relevantní digitální obsah, který sdílí s ostatními a hodnotí pomocí online nástrojů. Aplikaci na úpravu fotek si žáci volí dle vlastního uvážení, učitel může nějakou doporučit, ale ve většině případů zejména na střední škole to není třeba. Při tvorbě a sdílení fotografií žáci jednají eticky, nefotí cizí lidi bez jejich svolení a dokáží rozpoznat rizikové situace. Tvorba fotografií podporuje vizuální myšlení a představivost, případně i porozumění abstraktním pojmům. Navíc tak vznikne digitální záznam, ke kterému se mohou opakovaně vracet. Tuto aktivitu není možné realizovat bez využití digitálních technologií, fotografování umožňuje kreativní realizaci osob před i za objektivem.

Metodická poznámka:

Pokud aktivita probíhá se žáky základních škol, měl by být prostor na pořízení fotografií jasně ohraničený a učitel by měl na žáky celou dobu dohlížet, nedoporučuji dávat rozchod na delší dobu. V případě středoškolských studentů je možnost získat svolení rodičů a studenty vypustit samostatně i na delší vzdálenost od školy, já jsem to takto udělala s tím, že jsem aktivitu zaměřila v Praze na Vyšehrad a blízké okolí. Aplikace na úpravu fotek není třeba z mé zkušenosti předem představovat, žáci je znají a jsou zvyklí je používat, ale je třeba tuto skutečnost ověřit před zahájením aktivity, aby se žáci případně nezdržovali během samotné tvorby a úpravy. Úpravu fotografií je možné i vynechat, ale já doporučuji si alespoň základy vyzkoušet. Je samozřejmostí, že žáky nenutíme do stahování aplikací, pracují s tím, co už mají v telefonu.

Popis vzdělávací aktivity:

Zadání instrukcí a tvorba fotografií

Zopakujeme názvy budov a míst z našeho města a blízkého okolí. Žáci si otevřou aplikaci https://mapy.cz/ a podívají se na mapu ke konkrétnímu místu, kde bude focení probíhat. Ve dvojici v cílovém jazyce komentují, co se zde nachází za budovy a za místa, učitel jim může pomoci s náročnějšími výrazy, ale většinu už by žáci měli sami zvládnout.

V mapě je možný i proklik na obrázky jednotlivých míst, což by mohlo některým žákům pomoci se zorientovat. Samozřejmě si mohou aplikaci stáhnout i do mobilního telefonu a pracovat s ní během tvoření fotografií offline, ale to už bych nechala na uvážení jednotlivých žáků či jejich rodičů.

Žáci vytvoří skupiny po zhruba čtyřech členech a od učitele obdrží instrukce k tvorbě fotografií. Zde uvádím konkrétní příklady z Vyšehradu v Praze pro 3. ročník SŠ:

Instructions for taking pictures in Vyšehrad:

  • A couple who has lost their child by the city walls.
  • A group of friends which is celebrating the beginning of holiday next to the statue of Ctirad and Šárka.
  • The lovers who have just married in front of the gate.
  • A child who fell asleep in the cemetery.
  • The players of football who won their game in the park behind the basilica of St. Peter and St. Paul.
  • The children who are playing in the playground on the hill opposite the rotunda of St. Martin.

Varianta pro pokročilejší žáky:

Instructions for taking pictures in Vyšehrad:

  • A couple who __________ their child by the city walls. (lose)
  • A group of friends which ___________ the beginning of holiday next to the statue of Ctirad and Šárka. (celebrate)
  • The lovers who ___________ in front of the gate. (marry)
  • A child who ____________ in the cemetery. (sleep)
  • The players of football who __________ their game in the park behind the basilica of St. Peter and St. Paul. (win)
  • The children who __________ in the playground on the hill opposite the rotunda of St. Martin. (play)

Instrukce se žáky projdeme, vysvětlíme, případně přeložíme neznámé výrazy, u pokročilejší varianty zkontrolujeme správnost gramatického tvaru slovesa.

U specifických míst si můžeme konkrétní místa ukázat v aplikaci Mapy.cz, záleží na uvážení učitele, zda je to třeba (konkrétně u Vyšehradu studenti místa před opuštěním školy vyhledali, pomohlo jim to také k vytvoření itineráře tvoření jejich fotek).

Upozorníme žáky na etická pravidla pořizování fotografií, můžeme k tomu použít i článek z internetu, např.:

https://www.milujemefotografii.cz/fotograficka-etika-jak-fotit-a-neuskodit;

  •  pro studenty SŠ ideálně v cílovém jazyce:

https://plantwithpurpose.org/ethical-photography-upholding-the-dignity-of-our-partners/.

  • Samotný způsob pořizování jednotlivých fotek necháme na nich, není třeba je v tomto ohledu příliš omezovat. Pokud by učitel uvážil, že je to pořebné, mohou si přečíst článek o tom, jak se vyhnout rozmazaným fotkám při focení mobilním telefonem:

https://www.fotoguru.cz/rozmazane-fotky-a-foceni-mobilem/;

https://www.canva.com/learn/stay-sharp-15-foolproof-ways-avoid-blurry-photos/.

  •  Vyšleme žáky do terénu (viz metodická poznámka) a řekneme si jasný čas a místo návratu.

Úprava fotografií

  • Žáci vyberou z pořízených fotografií jednu, která se jim zdá nejvhodnější k danému zadání, a upraví ji ve zvolené aplikaci na úpravu fotek. Pokud tápou, může jim učitel aplikaci doporučit, ale to by si měl ověřit již před zahájením samotné aktivity. Já doporučuji aplikaci Snapseed a k tomu sdílím návod:

https://www.svetandroida.cz/snapseed-uprava-fotografii-s-neskutecnou-lehkosti/.

  •  Samozřejmě si nemusí do telefonu nic stahovat, pokud nechtějí. Základní úprava fotek je v každém telefonu, který má i fotoaparát, což je pro naši aktivitu dostačující. Cílem není vytvořit co nejdokonalejší fotku, ale vyfotit obrázek co nejvíce odpovídající dané instrukci. Úprava fotografií je aktivita trochu navíc, kterou lze případně i vynechat, žáci mohou pouze vybírat nejvhodnější fotografii.

Sdílení a hodnocení fotografií

  • Po úpravě a selekci fotografií má každá skupina ke každé instrukci vybranou právě jednu fotku, kterou přes sdílený QR kód nahraje na virtuální nástěnku https://padlet.com/. Doporučuji vždy zvolit jen jednu instrukci a k tomu nahrát od každé skupiny příslušnou fotografii, jinak bude na nástěnce příliš mnoho obrázků najednou a žáci i učitel se v nich mohou ztrácet.

 

  • Na závěr se vyhodnotí nejúspěšnější skupina, která může být oceněna třeba jedničkami nebo čímkoliv jiným, co učitel uzná za vhodné (ale také nemusí, vnitřní motivace by měla převažovat nad vnější). Učitel s žáky udělá zpětnou vazbu celé aktivity, zde uvádím příklady otázek:
    • How did you like the activity?
    • What was your favourite part?
    • How was your group cooperation?
    • How did you split the work?
    • Who took the pictures?
    • Who was the model the most often?
    • What do you prefer – standing in front of or behind the camera? Why?

Použité aplikace:

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Pro žáky velmi oblíbená aktivita, která je dostane mimo školní budovu. Nebaví je jen ten samotný proces tvoření fotky, ale i jejich následná úprava, kdy jim dám prostor si s fotografií pohrát, aby pak měli možnost nasdílet jen tu nejlepší. Musí se dopředu upozornit, aby komunikovali hlavně v anglickém jazyce, ale když se do toho dostanou, tak pak už nemají problém, záleží také, na co jsou zvyklí z hodin. Následné hodnocení jednotlivých fotek je spíš takový feedback, kdy každá skupina popíše, jak se jí pracovalo, a dostane za to ohodnocení. S touto aktivitou mám pozitivní zkušenosti ze ZŠ i SŠ.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby;
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu;
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím ohrožujícím jeho tělesné a duševní zdraví; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky, s ohleduplností a respektem k druhým.
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • navrhuje prostřednictvím digitálních technologií taková řešení, která mu pomohou vylepšit postupy či technologie; dokáže poradit s technickými problémy;

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová