Autor: Zuzana Majíčková
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Věková skupina: 15–18 let
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: moje město
Časová dotace:
Výuka: 45 minut focení + 45 minut úprava fotek a prezentace (tato část může trvat i déle, záleží na stáří žáků a jejich zkušenosti s focením)
Příprava: 15 minut
Pomůcky: chytrý telefon, tablet nebo pc, projektor, připojení k internetu
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci
Digitální:
Žáci
Vzdělávací cíle:
Žáci
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci dokáží pomocí aplikace na úpravu fotek vytvořit snímek co nejvíce odpovídající zadání. Vytvoří tak relevantní digitální obsah, který sdílí s ostatními a hodnotí pomocí online nástrojů. Aplikaci na úpravu fotek si žáci volí dle vlastního uvážení, učitel může nějakou doporučit, ale ve většině případů zejména na střední škole to není třeba. Při tvorbě a sdílení fotografií žáci jednají eticky, nefotí cizí lidi bez jejich svolení a dokáží rozpoznat rizikové situace. Tvorba fotografií podporuje vizuální myšlení a představivost, případně i porozumění abstraktním pojmům. Navíc tak vznikne digitální záznam, ke kterému se mohou opakovaně vracet. Tuto aktivitu není možné realizovat bez využití digitálních technologií, fotografování umožňuje kreativní realizaci osob před i za objektivem.
Metodická poznámka:
Pokud aktivita probíhá se žáky základních škol, měl by být prostor na pořízení fotografií jasně ohraničený a učitel by měl na žáky celou dobu dohlížet, nedoporučuji dávat rozchod na delší dobu. V případě středoškolských studentů je možnost získat svolení rodičů a studenty vypustit samostatně i na delší vzdálenost od školy, já jsem to takto udělala s tím, že jsem aktivitu zaměřila v Praze na Vyšehrad a blízké okolí. Aplikace na úpravu fotek není třeba z mé zkušenosti předem představovat, žáci je znají a jsou zvyklí je používat, ale je třeba tuto skutečnost ověřit před zahájením aktivity, aby se žáci případně nezdržovali během samotné tvorby a úpravy. Úpravu fotografií je možné i vynechat, ale já doporučuji si alespoň základy vyzkoušet. Je samozřejmostí, že žáky nenutíme do stahování aplikací, pracují s tím, co už mají v telefonu.
Popis vzdělávací aktivity:
Zadání instrukcí a tvorba fotografií
Zopakujeme názvy budov a míst z našeho města a blízkého okolí. Žáci si otevřou aplikaci https://mapy.cz/ a podívají se na mapu ke konkrétnímu místu, kde bude focení probíhat. Ve dvojici v cílovém jazyce komentují, co se zde nachází za budovy a za místa, učitel jim může pomoci s náročnějšími výrazy, ale většinu už by žáci měli sami zvládnout.
V mapě je možný i proklik na obrázky jednotlivých míst, což by mohlo některým žákům pomoci se zorientovat. Samozřejmě si mohou aplikaci stáhnout i do mobilního telefonu a pracovat s ní během tvoření fotografií offline, ale to už bych nechala na uvážení jednotlivých žáků či jejich rodičů.
Žáci vytvoří skupiny po zhruba čtyřech členech a od učitele obdrží instrukce k tvorbě fotografií. Zde uvádím konkrétní příklady z Vyšehradu v Praze pro 3. ročník SŠ:
Instructions for taking pictures in Vyšehrad:
Varianta pro pokročilejší žáky:
Instructions for taking pictures in Vyšehrad:
Instrukce se žáky projdeme, vysvětlíme, případně přeložíme neznámé výrazy, u pokročilejší varianty zkontrolujeme správnost gramatického tvaru slovesa.
U specifických míst si můžeme konkrétní místa ukázat v aplikaci Mapy.cz, záleží na uvážení učitele, zda je to třeba (konkrétně u Vyšehradu studenti místa před opuštěním školy vyhledali, pomohlo jim to také k vytvoření itineráře tvoření jejich fotek).
Upozorníme žáky na etická pravidla pořizování fotografií, můžeme k tomu použít i článek z internetu, např.:
https://www.milujemefotografii.cz/fotograficka-etika-jak-fotit-a-neuskodit;
https://plantwithpurpose.org/ethical-photography-upholding-the-dignity-of-our-partners/.
https://www.fotoguru.cz/rozmazane-fotky-a-foceni-mobilem/;
https://www.canva.com/learn/stay-sharp-15-foolproof-ways-avoid-blurry-photos/.
Úprava fotografií
https://www.svetandroida.cz/snapseed-uprava-fotografii-s-neskutecnou-lehkosti/.
Sdílení a hodnocení fotografií
Použité aplikace:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Pro žáky velmi oblíbená aktivita, která je dostane mimo školní budovu. Nebaví je jen ten samotný proces tvoření fotky, ale i jejich následná úprava, kdy jim dám prostor si s fotografií pohrát, aby pak měli možnost nasdílet jen tu nejlepší. Musí se dopředu upozornit, aby komunikovali hlavně v anglickém jazyce, ale když se do toho dostanou, tak pak už nemají problém, záleží také, na co jsou zvyklí z hodin. Následné hodnocení jednotlivých fotek je spíš takový feedback, kdy každá skupina popíše, jak se jí pracovalo, a dostane za to ohodnocení. S touto aktivitou mám pozitivní zkušenosti ze ZŠ i SŠ.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025