Žák/Žákyně
Tato aktivita je určena žákům 7.–9. ročníků ZŠ. Učitel může žákům zadání zaslat do jejich zařízení prostřednictvím funkce AirDrop, protože tato aplikace je dostupná pouze pro zařízení s operačním systémem iOS. Alternativou k aplikaci Numbers pro zařízení s operačním systémem Android je Excel. Žáci mohou pracovat ve skupině nebo samostatně na svých zařízeních, záleží na zvážení učitele.
Na úvod by měl učitel v krátkosti ukázat žákům, jak s aplikací pracovat, což zabere pár minut, jelikož ovládání aplikace je velmi intuitivní. Podrobný návod k aplikaci Numbers naleznete v článku s názvem: Základní nastavení aplikace Numbers pro výuku matematiky zde
Učitel by měl před touto aktivitou žáky upozornit na bezpečné chování na internetu a na to, aby nikam nezadávali svá telefonní čísla, protože u některých společností vyskakují formuláře na vyplnění telefonního čísla.
Následující aktivita se zaměřuje na téma finanční matematiky s využitím aplikace Numbers. Žáci během této aktivity budou porovnávat půjčky u různých bankovních i nebankovních společností. Žáci budou zjištěná data uvádět do tabulky a zjištěné informace následně analyzovat.
POJEM | VYSVĚTLENÍ (stručně) | ZDROJ |
Dlužník | ||
Věřitel | ||
Úrok | ||
Jistina | ||
RPSN | ||
Lichva |
Tab. 1 Pojmy z finanční matematiky
Ad 1)
V prvním úkolu musí žáci vypracovat tabulku, kterou následně vyplní na základě vyhledaných informací na internetu. Zároveň žáci uvádějí i zdroje, odkud informace čerpali. Po dokončení úkolu budou se svými spolužáky sdílet údaje o správnosti svých definic a pojmů a věrohodnosti vyhledaných zdrojů informací a budou o těchto údajích diskutovat.
V této úloze žáci vytváří vlastní digitální obsah na základě vyhledávání informací z doporučených zdrojů, které kriticky posuzují, sdílí s ostatními spolužáky a případně editují. Předcházejí situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení a dat a situacím s negativním dopadem na jejich tělesné a duševní zdraví. Posuzují věrohodnost dat.
a) Porovnejte půjčky u čtyř libovolných bankovních a nebankovních společností. Zjistěte, u které společnosti je půjčka pro Jakuba nejvýhodnější, kde naopak nejméně výhodná a jak dlouho by Jakub splácel půjčku u různých společností.
b) Požaduje banka / nebankovní společnost splnění nějakých požadavků k získání půjčky?
c) Bylo nalezení kalkulačky pro půjčky snadné?
d) Byla RPSN uvedena v kalkulačce, nebo musela být hledána?
Řešení úlohy
Ad 2)
V aplikaci Numbers vybereme v sekci šablony kategorii osobní finance a zde vybereme šablonu na porovnávání půjček, se kterou se v následující aktivitě pracuje (obr. 1). V této aktivitě budou žáci porovnávat půjčky u libovolných čtyř bankovních a čtyř nebankovních institucí. Výběr konkrétních institucí je na žácích, ale musejí být splněny dvě podmínky v zadání: výše půjčky a maximální výše splátky.
1. Nabídka šablon v kategorii osobní finance v aplikaci Numbers |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Žáci do šablony doplňují pouze jistinu půjčky, roční procentní sazbu nákladů (RPSN) a délku splácení (měsíce). Ostatní parametry včetně grafu budou v šabloně automaticky vypočítány (obr. 2).
2. Šablona pro porovnávání půjček |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Na internetu budou žáci vyhledávat webové stránky libovolných bank či nebankovních společností a na stránkách se pokusí vyhledat potřebné informace o půjčce (úkoly a–d). Téměř každá bankovní i nebankovní společnost má na svých webových stránkách online kalkulačku půjčky (obr. 3), kam pokud jsou zadány parametry půjčky, tak případný žadatel získá základní informace o půjčce.
U většiny půjček jsou v kalkulačce uvedeny dva údaje v procentech, a to úroková sazba nebo úrok a RPSN (roční procentní sazba nákladů). Do tabulky budou žáci uvádět RPSN, protože RPSN v sobě zahrnuje nejen úrokovou sazbu, ale i všechny poplatky a výdaje spjaté s půjčkou. U některých společností se tyto dva údaje moc neliší, ale výši splátky tento parametr ovlivňuje, proto je potřeba znát konečnou výši splátky, aby mohla být zvážena finanční výhodnost/nevýhodnost půjčky. RPSN je povinný údaj nabídek úvěrů a musí být vždy uveden ve smlouvě (Rozumíme penězům).
3. Půjčková online kalkulačka |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Po doplnění potřebných informací do tabulky (obr. 2) v aplikaci Numbers se nám v horní části šablony zobrazí i grafy jednotlivých půjček, kde je názorně vidět, jakou výši úroku zaplatíme, tedy o kolik jistinu půjčky přeplatíme (obr. 4 a 5).
Nejvýhodněji vycházela půjčka u České spořitelny, kde by jistina byla přeplacena o 61 191 Kč a půjčku by Jakub při řádném splácení splatil i nejrychleji. Z nebankovních společností vycházela nejvýhodněji půjčka u společnosti Zonky, kde by Jakub jistinu přeplatil o 69 122 Kč. Nejméně výhodně vycházela půjčka u nebankovní společnosti Cofidis, kde by Jakub přeplatil jistinu o 256 581 Kč, což se téměř rovná výši půjčky, a navíc by i tuto půjčku splácel nejdéle (obr. 4 a 5).
V této aktivitě žáci vytvářejí digitální obsah v aplikaci Numbers, vyhledávají informace v digitálním prostředí a kriticky je posuzují, spravují a sdílí s ostatními. V této aktivitě je rozvíjena žákova finanční a digitální gramotnost několika způsoby. Žáci využívají digitální technologie, aby si zjednodušili své pracovní postupy a zkvalitnili výsledky své práce prostřednictvím šablony pro porovnávání půjček v aplikaci Numbers. Hodnotí přínosy a reflektují rizika pohybu na internetu. Předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat a při sdílení dat se chovají eticky. V této aktivitě žáci získají nový pohled na danou problematiku z oblasti finanční matematiky díky aplikaci Numbers, která jim umožňuje rychle a přehledně porovnávat výhodnost/nevýhodnost půjček u bankovních/nebankovních společností.
4. Porovnání půjček u bankovních společností |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
5. Porovnání půjček u nebankovních společností |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Žáci se během aktivity setkávali s tím, že při zadávání parametrů do online kalkulačky půjček u některých společností se jim lišila čísla jak v jejich tabulce v aplikaci, tak v online kalkulačce, což některé společnosti takto dělají, protože uvádějí pouze úrokovou sazbu bez dalších poplatků, takže tento údaj bývá zavádějící i pro klienty, samozřejmě pod každou takovou kalkulačkou je uvedeno, že výsledná výše splátky se může lišit a že to není závazné. Proto žáci do své analýzy v aplikaci musejí uvádět RPSN, kde jsou všechny poplatky již zahrnuté.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Aplikace Numbers v hodinách matematiky.
Ostatní články seriálu: