Tato aktivita je určena žákům 8.–9. ročníku ZŠ. Učitel může žákům rozdat vytištěné zadání úlohy nebo jej promítnout dataprojektorem ve třídě či zadání zaslat žákům i do jejich zařízení prostřednictvím funkce AirDrop – tato aplikace je totiž dostupná pouze pro zařízení s operačním systémem iOS. Alternativou k aplikaci Numbers pro zařízení s operačním systémem Android je Excel. Zda aktivitu bude vypracovávat každý žák samostatně nebo ve skupině, záleží na zvážení učitele.
Na úvod by měl učitel v krátkosti ukázat žákům, jak s aplikací pracovat, což zabere pár minut, jelikož ovládání aplikace je velmi intuitivní. Princip fungování tabulek v aplikaci Numbers je totožný s tabulkami v programu Excel, který žáci znají z ICT. Podrobný návod k aplikaci Numbers naleznete v článku s názvem: Základní nastavení aplikace Numbers pro výuku matematiky zde.
Každý žák bude svou tabulku v úkolu č. 2 vytvářet nejspíše jiným způsobem, proto by bylo dobré po skončení aktivity, aby každý žák / skupina žáků v krátkosti představil/a své řešení úkolu.
Následující aktivita se zaměřuje na využití aplikace Numbers k procvičení čtení dat z tabulky, získávání údajů z ní a následné vytváření vlastních tabulek a diagramů na základě reálných dat ze statistik Českého statistického úřadu. V této aktivitě si žáci vyzkouší vytvořit sloupcový a kruhový diagram a také si procvičí výpočet procent na základě příkazů v tabulce.
1. Přehled vzdělání na středních školách ve školním roce 2021/222 (převzato ze stránek Českého statistického úřadu) |
https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/index.jsf?page=vystup-objekt&skupId=1107&z=T&f=TABULKA&katalog=30848&pvo=VZD04a&pvo=VZD04a&c=v3~1__RP2021RK2022MP09MK06DP01DK30 |
Ad 1) V prvním úkolu budou žáci nejprve analyzovat zadanou tabulku, následně si vytvoří tabulku jako podklad pro vytvoření sloupcového grafu (obr. 2).
Pro vytvoření grafu je potřeba označit celou tabulku a v nabídce vyhledat požadovaný druh grafu, tedy sloupcový. Tabulku i graf lze různě formátovat a upravovat (nutno označit graf a kliknout na štětec a hned se objeví nabídka s parametry, které lze upravovat).
Součástí grafu musí být legenda (obr. 3). Největší počet žáků navštěvuje střední odborné školy s maturitní zkouškou, naopak nejméně žáků navštěvuje střední školy bez výučního listu a maturity.
Žáci dokáží analyzovat data a samostatně rozhodovat o volbě využití vhodných prostředků k prezentaci svých výsledků. Žáci vytváří digitální obsah a kombinují různé formáty. V tomto úkolu je dosaženo v rámci digitálních kompetencí redefinice výuky využitím aplikace Numbers, která umožňuje vytvářet různé typy diagramů na základě vstupních dat. Žáci vytváří digitální obsah a kombinují různé formáty (tabulky, grafy).
2. Sestavení tabulky s výchozími daty |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
3. Sloupcový diagram znázorňující počet žáků na jednotlivých typech středních škol |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Ad 2) Celkový počet žáků navštěvujících střední školy je 446 254. Úkolem je uvést v procentech, kolik žáků navštěvovalo jednotlivé typy škol. Z hlediska matematiky můžeme výpočet provést dvěma způsoby:
a) Přes jedno procento
100 % ................. 446 254 žáků
1 % …………………...446 254 : 100 = 4 462,54 žáka
x % ……………………….2 763 žáků
x = 2 763 : 4 462,54 = 0,62 %
b) Využití přímé úměrnosti
100 % ……..446 254 žáků
x % …………2 763 žáků
x : 100 = 2 763 : 446 254
x = (2 763 : 446 254) · 100
x = 0,0062 · 100
x = 0,62 %
Výpočet přes jedno procento v aplikaci Numbers
U žáků se může sestavení tabulky lišit, ale v tabulce musí mít všichni uvedený celkový počet žáků a 1 % z celkového počtu žáků. Počet žáků v % vychází v desetinných číslech, kde využijeme výpočtu (počet žáků na určitém typu škol: 1 % z celkového počtu žáků, obr. 4). Proto dále využijeme příkazů pro zaokrouhlení, a to ROUNDUP či ROUNDDOWN. Volba příkazu závisí na tom, zda se čísla budou zaokrouhlovat nahoru či dolů. V příkazu musí být vždy uvedeno, na kolik desetinných míst chce uživatel číslo zaokrouhlit. Pokud je potřeba číslo zaokrouhlit na jednotky, do příkazu se zadá 0 počet desetinných míst, tedy např. ROUNDUP (0,619154114024748; 0).
V tomto úkolu je využita jednak substituce výuky, kde nahrazujeme ruční výpočet výpočtem v tabulce (výpočet počtu žáků v %), a jednak je zde využito augmentace (rozšíření možností) výuky při využití příkazů ROUNDUP/ROUNDDOWN. Žáci sdílí informace s ostatními a vyhodnocují získané informace.
4. Tabulka procentuálního počtu žáků na různých typech škol vypočítaného přes jedno procento |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Výpočet pomocí přímé úměrnosti v aplikaci Numbers
Výpočet počtu žáků v % pomocí přímé úměrnosti v aplikaci Numbers je uveden na obr. 5. V tabulce využijeme výpočtu (počet žáků na určitém typu školy : celkový počet žáků) · 100. Princip zaokrouhlování je stejný jako v předchozím případě. V tomto úkolu je využita substituce výuky, kde nahrazujeme ruční výpočet výpočtem v tabulce.
5. Tabulka procentuálního počtu žáků na různých typech škol vypočítaného přímou úměrností |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Ad 3) Vytvořit kruhový diagram v aplikaci Numbers není složité. Stačí označit tabulku a vybrat příslušný diagram, který lze různě upravovat (obr. 6). V tomto úkolu je dosaženo redefinice výuky díky využití aplikace Numbers, která umožňuje vytvářet různé typy diagramů na základě vstupních dat.
6. Kruhový diagram procentuálního počtu žáků na různých typech škol |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Ad 4) Počet absolventů s maturitou je celkem 65 409. Pro výpočet využijeme příkazu SUM (součet) a je důležité si uvědomit, že absolventi získají maturitu pouze na těchto typech škol: střední odborné vzdělání s maturitní zkouškou, gymnázia a nástavbové studium (obr. 7). V tomto úkolu je využita substituce výuky, kde nahrazujeme ruční výpočet využitím příkazu SUM v tabulce, čímž dochází k zautomatizování rutinní činnosti.
7. Počet absolventů s maturitou |
Autor díla: Zdeňka Lišková |
Při výpočtech pomocí funkcí si museli žáci dávat pozor, aby funkci měli v příkazovém řádku správně zadanou (lze to poznat tak, že se název funkce v řádku objeví a poté se jim zobrazují i jednotlivé řádky, které danou funkci počítají). Pokud žáci funkci špatně zadali, je potřeba funkci odkliknout červeným křížkem v řádku a následně kliknout na ikonu popelnice, a tím dojde k vymazání funkce. V úkolu č. 3 při vytváření kruhového diagramu není potřeba procenta zaokrouhlovat, graf je vytvořen z čísel zaokrouhlených na jednotky automaticky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Aplikace Numbers v hodinách matematiky.
Ostatní články seriálu: