Odborné články Základní vzdělávání Co mohou prozradit staré mapy?
Odborný článek

Co mohou prozradit staré mapy?

Anotace

V aktivitě žáci pracují s online digitalizovanými mapami z 18. a 19. st. a porovnávají s nimi současný stav místa, ve kterém žijí či studují, zároveň si zkouší vytvářet a opravovat vlastní hypotézu o proměně daného místa. Při práci s historickými prameny tak rozvíjejí vlastní historické myšlení.

V aktivitě žáci pracují s online digitalizovanými mapami z 18. a 19. st. a porovnávají s nimi současný stav místa, ve kterém žijí či studují, zároveň si zkouší vytvářet a opravovat vlastní hypotézu o proměně daného místa. Při práci s historickými prameny tak rozvíjejí vlastní historické myšlení.

V evokační fázi učitel žákům rozdá badatelské listy (viz příloha článku), sdělí cíl hodiny a nechá žáky připojit s pomocí jejich zařízení k internetu na portál Mapy.cz, s jeho pomocí pak samostatně odpovídají v badatelském listu na podotázky, které jim umožní charakterizovat současný stav města.

Následně žáci vytvářejí vlastní hypotézu o proměně města, jsou zároveň informováni, že hypotézu budou ještě doplňovat či upravovat na základě toho, co zjistí dále v hodině. Žáky bychom měli upozornit, že hypotéza je pouze nějakým předpokladem a je v pořádku, pokud bude chybná, důležité je dokázat ji na konci hodiny opravit.

Stěžejní část hodiny žáci pracují s webovou aplikací zeměměřičského úřadu, která umožňuje jednoduše zapnout vrstvu historických map. Učitel má k dispozici návod na práci s aplikací (viz příloha článku), který žákům promítne a může je vést krok za krokem, než začnou pracovat samostatně. Zadání je možné rozšířit i o další mapové vrstvy a rozšířit tak zadání v badatelském listu. Vhodné je např. vyhledávání ve sbírce „Generální mapy 3. vojenského mapování“, kde jsou digitalizované mapy po 1918, je ovšem potřeba do mapy kliknout, vybrat příslušnou sbírku a v ní příslušnou část.

V reflexi žáci zůstávají v pracovních skupinách, měli by pracovat s hypotézami a případně je opravovat s pomocí návodných otázek: 1. Co na vaší hypotéze jste museli opravit? 2. Podařilo se vám nějakou hypotézu potvrdit? 3. V jakém období vámi zkoumané místo prošlo velkým rozvojem a co k němu mohlo vést? Učitel by měl žákům, pokud je to třeba, poradit a vést je k tomu, že není špatně své hypotézy opravit, zároveň může být vhodné doplnit ve zkratce kontext průmyslové revoluce a jejích dopadů (nejen) na krajinu.

S aplikací se žákům pracuje poměrně dobře, je však opravdu potřeba je v začátku do aplikace uvést a ukázat jim i příklad historické změny, které si mohou na mapě všimnout; žáci neradi opravují hypotézy – je to pro ně někdy chyba, kterou se bojí přiznat.

Lze využít i jiné aplikace, např. oldmapsonline.org, někdy je však náročnější se v jejich nabídce map orientovat.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
18.55 kB
Dokument
Badatelský list Co mohou prozradit staré mapy
pptx
15.6 MB
Prezentace
Návod pro práci s mapovým portálem

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

badatelské listy pro každého žáka, připojení k internetu, zařízení pro připojení k internetu (vhodnější je zařízení s větší obrazovkou, aby se žákům lépe pracovalo s mapou)