Odborné články Základní vzdělávání Jak na nenávistné projevy (HATE SPEECH)
Odborný článek

Jak na nenávistné projevy (HATE SPEECH)

Anotace

Rozpoznávání nenávistných projevů na sociálních sítích. Výstupem je aktivizace citlivosti žáků vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) na sociálních sítích. Pro fungování jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa, což vyžaduje stále větší schopnost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty přicházející ze sociálních sítí. Hlavním cílem aktivity je naučit žáky rozpoznat a reagovat na nenávistné projevy na sociálních sítích, rozvinout jejich citlivost vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách). Žák se naučí pracovat s audiovizuálními obsahy.

Popis vzdělávací aktivity

Průběh hodiny

Fáze 1 – EVOKACE

ÚLOHA 1: „Němý film“ (5 minut)

Učitel zhlédne s žáky video „In Real Life“ – beze zvuku a titulků.

Vyzve žáky, aby podle výrazu lidí v jednotlivých scénách hádali, o co tam asi šlo.

(*Řešení: nenávist vůči LGBT komunitě, vůči spolužačce, vůči muslimům a vůči obézním lidem)

ÚLOHA 2: „Slovní mrak“ (5 minut)

„Co je to hate speech?“

Učitel hned naváže na reakce žáků a pomocí aplikace Slido vytvoří slovní mrak na téma: Co je to hate speech? Nesmí se psát věty, ale pouze slova nebo slovní spojení. Učitel poté obeznámí žáky s problematikou hate speech na sociálních sítích.

Ukázka výstupu:

Digitální nástroj: Aplikace Slido

Fáze 2 – UVĚDOMĚNÍ

ÚLOHA 3: „Jedno slovo“ (5 minut)

Opět zhlédneme se žáky video „Ve skutečném světě“ / „In Real Life” (JSNS). Nyní se zvukem. V případě, že žáci neovládají dostatečně tuto anglickou slovní zásobu, je možné pustit verzi s českými titulky.

Žáci po promítnutí filmu pojmenují své pocity jedním slovem. Každý dostane prostor. Praktické je žáky vyvolávat postupně, nikoho nepřeskočit, ale ani nenutit. Slova zapisuje vyučující na tabuli. U stejných odpovědí píše učitel čárky. Netrvá striktně na jednom slově, vždy nechá prostor k dovysvětlení.

ÚLOHA 4: „Ve skutečném světě“ (10 minut)

Učitel žákům zastaví video na posledním snímku (nebo použije náš printscreen).

Zdroj: „In Real Life”

Poté učitel rozdělí žáky do dvojic a představí zadání další aktivity.

Zadání:

  1. Každá dvojice si vybere jednu větu.
  2. Přeložte věty (možnost použít translator).
  3. Sepište argumenty – proč takové názory a výroky nejsou ospravedlnitelné?
  4. Jak by bylo možné na takové výroky na sociálních sítích reagovat?

Učitel poté větu po větě se žáky analyzuje. A společně projdou jak argumenty, tak návrhy na to, jak na podobné obsahy na sítích reagovat. Návod odborníků „Jak reagovat na hate speech“ probere se žáky bod po bodu. Návod zde: JAK NA HATE SPEECH.docx

Fáze 3 – REFLEXE

Úloha 5 – „V laskavém světě“ (15 minut)

Stahování videa a předabování do laskavé formy – jak by komunikace měla vypadat v ideálním světě. Učitel žáky rozdělí do čtyř skupin – LGBT, OBEZITA, KAMARÁDKY, MUSLIMOVÉ.

Zadání:

  1. Pomocí aplikace Kapwing si stáhněte video bez jakýchkoliv titulků do svých PC.
  2. Otitulkujte nebo nadabujte video laskavě. Jako by daná komunikace probíhala v laskavém světě.
  3. Video uložte na společnou platformu našeho předmětu (Teams, GCR).
  4. Vámi upravené video prezentujte před třídou.
  5. Spolužáci intenzitou potlesku ohodnotí, jak se vám povedlo.

Úloha 6: „Zpráva na Messenger“ (5 minut) – metoda R.A.F.T.

Každý sám za sebe v závěru hodiny „pošle“ komukoliv utlačovanému z analyzovaného videa zprávu přes Messenger. Žáci si sami zvolí následující detaily zprávy.

  1. (Role) –Za koho bude žák psát? Může to být kdokoliv z  videa i mimo něj, případně může žák psát sám za sebe.
  2. (Adresát) – Komu bude žák psát?
  3. (Forma) – Krátká zpráva.
  4. (Téma) – Žáka vyzvěte, aby postavu inspiroval. Aby vyjádřil, že je na její straně.

Závěr hodiny

Následně si žáci mohou zprávy vzájemně přečíst ve dvojicích nebo v malých skupinách. Dobrovolníci pak i před celou třídou. Zprávy si poté můžete vyvěsit na nástěnku s výstupy z mediální výchovy nebo vyfotit do některé z platforem pro sdílení materiálů (GCR, Teams).

Zkušenosti s použitím materiálu

Žáky problematika hate speech velice zajímá. Každý z nich už se s problémem „hatování“ setkal. Má osobní zkušenost s deváťáky je taková, že se jim nejvíc líbilo titulkování „do laskavého“ tónu řeči a také práce s „návodem odborníků“, jak na hate speech reagovat. 

Zdroje: 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
15.63 kB
Dokument
Jak na Hate Speech

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení uživatelů

Martin Volný
15. 8. 2023, 10:12
5 z 5
Aktivita zapojuje práci s videem, sociálními sítěmi i aplikacemi, a to žáky baví. Ani nepoznají, že si jen nehrají, ale učí se toleranci k jinakosti, ať už je jakákoliv. A v neposlední řadě používají chytré technologie nejen k zábavě, ale i k práci, což je pro mnohé hodně nové :D
5 z 5

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení