Popis vzdělávací aktivity
Průběh hodiny
Fáze 1 – EVOKACE
ÚLOHA 1: „Němý film“ (5 minut)
Učitel zhlédne s žáky video „In Real Life“ – beze zvuku a titulků.
Vyzve žáky, aby podle výrazu lidí v jednotlivých scénách hádali, o co tam asi šlo.
(*Řešení: nenávist vůči LGBT komunitě, vůči spolužačce, vůči muslimům a vůči obézním lidem)
ÚLOHA 2: „Slovní mrak“ (5 minut)
„Co je to hate speech?“
Učitel hned naváže na reakce žáků a pomocí aplikace Slido vytvoří slovní mrak na téma: Co je to hate speech? Nesmí se psát věty, ale pouze slova nebo slovní spojení. Učitel poté obeznámí žáky s problematikou hate speech na sociálních sítích.
Ukázka výstupu:
Digitální nástroj: Aplikace Slido |
Fáze 2 – UVĚDOMĚNÍ
ÚLOHA 3: „Jedno slovo“ (5 minut)
Opět zhlédneme se žáky video „Ve skutečném světě“ / „In Real Life” (JSNS). Nyní se zvukem. V případě, že žáci neovládají dostatečně tuto anglickou slovní zásobu, je možné pustit verzi s českými titulky.
Žáci po promítnutí filmu pojmenují své pocity jedním slovem. Každý dostane prostor. Praktické je žáky vyvolávat postupně, nikoho nepřeskočit, ale ani nenutit. Slova zapisuje vyučující na tabuli. U stejných odpovědí píše učitel čárky. Netrvá striktně na jednom slově, vždy nechá prostor k dovysvětlení.
ÚLOHA 4: „Ve skutečném světě“ (10 minut)
Učitel žákům zastaví video na posledním snímku (nebo použije náš printscreen).
Zdroj: „In Real Life” |
Poté učitel rozdělí žáky do dvojic a představí zadání další aktivity.
Zadání:
Učitel poté větu po větě se žáky analyzuje. A společně projdou jak argumenty, tak návrhy na to, jak na podobné obsahy na sítích reagovat. Návod odborníků „Jak reagovat na hate speech“ probere se žáky bod po bodu. Návod zde: JAK NA HATE SPEECH.docx
Fáze 3 – REFLEXE
Úloha 5 – „V laskavém světě“ (15 minut)
Stahování videa a předabování do laskavé formy – jak by komunikace měla vypadat v ideálním světě. Učitel žáky rozdělí do čtyř skupin – LGBT, OBEZITA, KAMARÁDKY, MUSLIMOVÉ.
Zadání:
Úloha 6: „Zpráva na Messenger“ (5 minut) – metoda R.A.F.T.
Každý sám za sebe v závěru hodiny „pošle“ komukoliv utlačovanému z analyzovaného videa zprávu přes Messenger. Žáci si sami zvolí následující detaily zprávy.
Závěr hodiny
Následně si žáci mohou zprávy vzájemně přečíst ve dvojicích nebo v malých skupinách. Dobrovolníci pak i před celou třídou. Zprávy si poté můžete vyvěsit na nástěnku s výstupy z mediální výchovy nebo vyfotit do některé z platforem pro sdílení materiálů (GCR, Teams).
Zkušenosti s použitím materiálu
Žáky problematika hate speech velice zajímá. Každý z nich už se s problémem „hatování“ setkal. Má osobní zkušenost s deváťáky je taková, že se jim nejvíc líbilo titulkování „do laskavého“ tónu řeči a také práce s „návodem odborníků“, jak na hate speech reagovat.
Zdroje:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.