Devátá minikonference odborného panelu ČG projektu PPUČ tedy nabídla dostatečný prostor autorům, lektorům a „parťákům“, kteří chystají příspěvek (workshop) na závěrečnou konferenci tohoto projektu. Hlavní motivací jádra odborného panelu umožnit zážitek vyzkoušet si role lektora a facilitátora workshopu kolegyním a kolegům ze škol zapojených do projektu PPUČ, kteří chystají konferenční workshop zaměřený na čtenářskou gramotnost, byla probíhající náročná situace spojená s uzavírkami škol během pandemie covid-19. Přípravy konferenčních workshopů měly totiž probíhat podobně jako efektivní podpora učitelů v rámci OP VVV, a ostatně i v jiných projektech takové podpory po celém světě, formou koordinované spolupráce, tzv. 3S (KVIC, 2015).
Týmy měly možnost sejít se k první společné přípravě workshopů na letní škole PPUČ v srpnu roku 2020. Nicméně společná příprava ve školách se následně již nemohla odehrávat v tom rozsahu, ale zejména v reálných konturách výuky, jak organizátoři konference počítali. Proto nabídl odborný panel jednu z minikonferencí jako simulační, „skleníkový“, když se celá závěrečná konference PPUČ odehrává v zahradnických metaforách, prostor na zažití vlastního workshopu, ale i facilitační role s publikem, byť značně omezeným. Jádro věří, že takto vytvořené bezpečné prostředí lektorům ze škol a jejich „parťákům“ z NPI při přípravě konferenčního workshopu pomohlo.
Nebyla to však jediná motivace, proč takto, věříme, že účinně, podpořit kvalitu konferenčních workshopů. Jádro odborného panelu se s týmy sešlo již před minikonferencí, a to na celkem třech, jsme čtenářský panel, tak večerních, setkáních. Na nich členové jádra OP diskutovali s týmy workshopů o tom, jak by mohly jejich nápady napomoci naplňování vize odborného panelu:
Členové jádra a týmů se bavili na podvečerních setkáních o tom, jak týmy vizi panelu rozumějí a jak na ni myslí ve své výuce, na druhém stupni ZŠ v koordinaci s dalšími učiteli školy. Tato důkladná příprava vyústila v zadání úkolů pro workshopové týmy, které jim bylo zasláno v březnu. Během závěrečné přípravy minikonference měli kolegové vycházet z následujících otázek:
Týmy měly mít připraveno:
Týmy workshopů dostaly na minikonferenci prostor podobného rozsahu, jako budou mít na letní konferenci, a další partnery, kteří mají pomoci kvalitě a relevanci workshopu vzhledem k cíli i vizi panelu. Měly kupříkladu ukázat, co se opravdu účastník naučí, co je mu jasné a co méně, upozornit autory, že si něčeho nepatřičného v příspěvku nevšimli, že něco nefunguje tak, jak očekávali, že by možná mohli zvážit konkrétní úpravy a podobně. Bezpečnost setkání pro účastníky ze škol navýšilo to, že minikonference byla vyhrazena jen pro lidi, kteří mají co do činění s „čtenářskými workshopy“ závěrečné konference PPUČ. Tedy předně pro školní týmy (byly rozděleny do čtyř sekcí, v každé byly vždy dva školní týmy).
Účastnili se také členové vedení projektu PPUČ a následně, po konzultaci s konkrétními školními týmy, jsme pozvali též čtyři hosty odborného panelu, dvě kolegyně z České školní inspekce, jednu z MŠMT a jednu z vysoké školy. Členové jádra odborného panelu poskytovali po celou dobu minikonference v jednotlivých sekcích své služby facilitátorů. Jejich zkušenosti a to, že se s týmy setkávali již od ledna, dále posílilo pocit bezpečí pro účastníky a pracovní, věcnou atmosféru setkání.
Složení sekcí
V první sekci vystoupily v dopoledním bloku kolegyně z MŠ Obrnice, odpoledne z MŠ Kraslice. Facilitovaly členky jádra Jitka Adamová a Andrea Mouchová.
Ve druhé sekci vystoupily dopoledne kolegyně ze ZŠ Hranice Struhlovsko a odpoledne ze ZŠ Maltézských rytířů Kladno. Workshopy a diskusi facilitovala Hana Košťálová s podporou Štěpánky Klumparové.
Ve třetí sekci vystoupily dopoledne kolegyně z MŠ a ZŠ Kyjov Bohuslavice a odpoledne ze ZŠ Sokolnice. Setkání facilitoval Miloš Šlapal.
Ve čtvrté sekci proběhl dopoledne workshop ZŠ Turnov Skálova, odpoledne ZŠ a MŠ Lesnice. Setkáním provázel Petr Koubek.
Pracovní anotace workshopů připravovaných na závěrečnou konferenci PPUČ
MŠ Obrnice: Propojení gramotností v pohádce aneb Sklízíme plody učení v souvislostech
Záměrem je ukázat účastníkům, že pomocí zajímavých a ne zcela obvyklých činností propojených pohádkou O Červené Karkulce můžeme rozvíjet čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost dětí. A dále, jak jsme si ve škole po zapojení do projektu PPUČ uvědomili, jak vědomě a cíleně rozvíjet gramotnosti dětí.
MŠ Kraslice: Metakognice – reflexe čtení a čtenářství
Chceme nabídnout účastníkům přehled, jak rozvíjíme metakognitivní procesy v mateřské škole – jde to i v MŠ. Představíme sadu našich ověřených přístupů a jeden, využití smajlíků při práci s knihou, zažijí účastníci v roli dětí, včetně důkazů o učení a hravé reflexe naučeného.
ZŠ Hranice Struhlovsko: ČG v QR
Účastník zažije motivační účinek QR kódů pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve vybraných předmětech na 1. i 2. stupni, naučí se vytvářet vlastní QR kód a uvědomí si možnosti jeho využití. Účastník se na příkladu naší školy též dozví, že využití konkrétní formy výuky může být jedním z kroků, které podporují společné plánování a sdílení napříč školou.
ZŠ Maltézských rytířů Kladno: Přátelské čtení
Kniha vypráví příběhy, nabízí obrazy. Obrazy, které jako příboj zaplavují naši mysl. Obrazy, které jsou tvořeny vlastní fantazií, obrazy, které dokážeme unést. Jsou totiž naše. Žádná obrazovka nám je nemůže nanutit. A kdyby se náhodou cokoliv zadrhlo, je tu přítel. Přítel, který prožívá příběh se mnou. Zažijte sílu přátelského čtení, sílu sdílení, blízkého stékání, pocitu sounáležitosti. Workshop využije čtyři roky intenzivní praxe přátelského čtení v naší škole.
ZŠ a MŠ Kyjov Bohuslavice: jak na čtenářské strategie v MŠ a ZŠ
Účastník na workshopu zažije to, jak dobré je překonat strach z experimentováním se čtenářskými strategiemi a potenciál vzájemné inspirace a podpory. Naučí se vědomě pracovat se čtenářskými strategiemi jako cílem učení dětí a žáků. Seznámí se s tím, jak nejdůležitější strategie začínající čtenáře naučit a také které to podle našich zkušeností jsou.
ZŠ Sokolnice: Karkulka trochu jinak
Účastník si na vlastní kůži vyzkouší netradiční práci s tradiční (jednoduchou) pohádkou v kontextu rozvoje ČG a porozumí potenciálu rozvoje ČG ve své výuce. Na příkladu uceleného, s dětmi vyzkoušeného bloku zažije účastník potenciál tvořivých činností s textem pohádky. Naučí se vnímat a sdílet se žáky jejich vlastní čtenářské zážitky, imprese, potřeby a hodnocení.
ZŠ Turnov Skálova: Oborové dny na Skálovce
Účastník se dozví, proč jsou pro učení žáků důležité projektové dny, autentické učení v souvislostech a spolupráce ve věkově heterogenních skupinách, vyzkouší si formativního hodnocení: kriteriální tabulka, paprskový graf dosažených kompetencí aj. Účastník dále zažije několik klíčových kroků při přípravě OD a zhodnotí je podle vlastní zkušenosti a potřeb v reflexi, která mu nabídne velkou příležitost uvažovat o tom, jak s podobnými projektovými dny začít u nich ve škole, a dostane odpovědi na své otázky podle zkušeností týmu naší školy.
ZŠ a MŠ Lesnice: Putovní kufr s knihami „Cestujeme po světě“
Účastník zažije aktivní práci s knihami; získá „kuchařku“ a pracovní listy, které může přizpůsobit vlastní práci. Naučí se podněcovat dětskou a žákovskou diskuzi o současném světě; využít práci s knihami pro rozvíjení všech základních gramotností. Současně dostane některá doporučení a kupříkladu logistické triky, jak zvládnout i takto náročný projekt v rámci širokého území jednoho MAP.
Doporučení...
Vzhledem k formátu setkání šlo o doporučení, která účastníci poskytli konkrétním týmům. Při zpětné vazbě v rámci závěrečné diskuse jsme ponechali dostatek prostoru pro účastníky pojmenovat, co bylo pro ně důležité, a sdělit ostatním, co nyní plánují dále v rámci přípravy s doporučeními dělat. Byla nabídnuta také písemná reflexe formou online formuláře. Ta obsahovala následující položky:
Závěrem lze říci, že přes komplikace s MS Teams jsme setkání zdárně a podle plánu realizovali. Je nutno poděkovat vedení projektu PPUČ a našemu řídicímu orgánu, že umožnily připravovat takto intenzivně závěrečnou konferenci. Díky náleží jádru odborného panelu ČG PPUČ a také našemu skvělému, flexibilnímu organizačnímu týmu v čele s Vojtěchem Splavcem. Díky však náleží předně všem účastníkům, kteří si našli den času, aby s velkou energií a věcně a aktivně participovali na reflexi a promýšlení zásadních témat systematického rozvoje počátečního a vyspělejšího školního čtenářství a čtenářské gramotnosti v českých školách. Na závěrečné konferenci PPUČ v Průhonicích 17. a 18. 8. 2021 se mají účastníci „čtenářských workshopů“ rozhodně na co těšit.
Informace o programu konference a možnosti se na ni registrovat budou postupně zveřejňovány zde na Metodickém portálu RVP.CZ. Sledujte webový rozcestník projektu PPUČ.
![]() |
Autor díla: Petr Koubek |
![]() |
Autor díla: Petr Koubek |
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Minikonference odborných panelů projektu PPUČ pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu: