Excuse me, where is....- realizace aktivity
1. Příprava kartiček na pexeso
Žáci si v rámci předmětu ČaS, Prvouky nebo Výtvarné výchovy vyrobí kartičky s obrázky mapových značek. Dále si nastříhají prázdné kartičky na anglická slovíčka. Učitel rozdělí děti do skupin po třech.
![]() |
Autor díla: Mgr. Jana Zachová |
2. Nácvik slovíček
V hodině anglického jazyka učitel ukazuje svoje kartičky a přiřazuje k nim anglická slovíčka. Žáci ve skupinách zapisují slovíčka na prázdné kartičky. Učitel poskytne přehled slovíček na tabuli.
![]() |
3. Procvičování slovíček – Spoj slovíčka se správnou značkou
![]() |
Autor díla: Mgr. Jana Zachová |
Učitel nechá děti ve skupinách a řekne jim, aby si zamíchaly kartičky a rozložily je na stůl. Žáci potom spojují mapové značky s anglickými významy. (prac. list, aktivita č. 1)
Variace:
4. Směry
Učitel rozdělí děti do dvojic a zopakuje s nimi základní směry.
Variace:
![]() |
Společně přečtou instrukce k dalšímu úkolu. Učitel vysvětlí dětem na příkladu, co mají dělat. Žáci pracují samostatně. Kontrola probíhá společně na tabuli, nebo si učitel práci žáků vybere. (prac. list, aktivita č. 2)
![]() |
Ukázka žákovského řešení |
5. Práce s mapou
Učitel nechá děti pracovat ve stávajících dvojicích nebo je obmění. Ukáže dětem mapu a projde s nimi jednotlivé názvy obchodů. Společně si přečtou instrukce a učitel se ujistí, že dětí rozumí, kde se na mapě nacházejí a kam mají dojít. Žáci potom pracují samostatně. (prac. list, aktivita č. 3)
|
|
6. Vlastní mapa
Učitel práci s vlastní mapou ponechá jako práci pro rychlíky či aktivitu na doma. Společně se žáky přečte zadání a vysvětlí, co mají dělat. Buď rozdělí žáky do dvojic, nebo je nechá pracovat samostatně (prac. list, aktivita č. 4).
![]() |
Ukázka žákovského řešení |
Zpětná vazba k výuce, reflexe učitele
Plánovanou přípravu jsem musela přizpůsobit věku dětí a časovým možnostem. Pokud bych aktivitu realizovala ve čtvrtém ročníku, zajistila bych, že děti umí mapové značky z předmětu ČaS, a propojila bych si Anglický jazyk s Výtvarnou výchovou.
Děti si představenou aktivitu velice užily. Nejvíce je bavila tvorba kartiček a hry s nimi. Samy si vymýšlely různé obměny a slovíčka si rychle osvojily. Dívky dobrovolně realizovaly úkol navíc. V úkolu navíc jsem dostala nakreslenou mapu podobnou té, kterou jsem dávala dětem já. Nebyly použity mapové značky. Je potřeba toto dětem upřesnit. Překvapilo mě, že nikdo z dětí nezvládl zcela správně druhý úkol (kresba jednoduché cesty). Neuměly si poradit s vyznačením křižovatky a i v pátém ročníku pro ně byla problémem pravolevá orientace. Doporučuji tomuto cvičení nechat prostor a zopakovat předem strany.
Rozvíjená gramotnost/rozvíjené gramotnosti:
Čtenářská:
Vědomě používá základní strategie pro porozumění textu, např. předvídání, vizualizace, propojování s vlastní zkušeností, vyjasňování neznámých slov
Matematická:
Využívá text lineární, diagramy, grafy, tabulky, schémata, myšlenkové mapy, fotodokumentaci, obrázky apod. a umí s nimi funkčně pracovat
Formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ II.
Ostatní články seriálu: