Excuse me, where is....- realizace aktivity
1. Příprava kartiček na pexeso
Žáci si v rámci předmětu ČaS, Prvouky nebo Výtvarné výchovy vyrobí kartičky s obrázky mapových značek. Dále si nastříhají prázdné kartičky na anglická slovíčka. Učitel rozdělí děti do skupin po třech.
Autor díla: Mgr. Jana Zachová |
2. Nácvik slovíček
V hodině anglického jazyka učitel ukazuje svoje kartičky a přiřazuje k nim anglická slovíčka. Žáci ve skupinách zapisují slovíčka na prázdné kartičky. Učitel poskytne přehled slovíček na tabuli.
3. Procvičování slovíček – Spoj slovíčka se správnou značkou
Autor díla: Mgr. Jana Zachová |
Učitel nechá děti ve skupinách a řekne jim, aby si zamíchaly kartičky a rozložily je na stůl. Žáci potom spojují mapové značky s anglickými významy. (prac. list, aktivita č. 1)
Variace:
4. Směry
Učitel rozdělí děti do dvojic a zopakuje s nimi základní směry.
Variace:
Společně přečtou instrukce k dalšímu úkolu. Učitel vysvětlí dětem na příkladu, co mají dělat. Žáci pracují samostatně. Kontrola probíhá společně na tabuli, nebo si učitel práci žáků vybere. (prac. list, aktivita č. 2)
Ukázka žákovského řešení |
5. Práce s mapou
Učitel nechá děti pracovat ve stávajících dvojicích nebo je obmění. Ukáže dětem mapu a projde s nimi jednotlivé názvy obchodů. Společně si přečtou instrukce a učitel se ujistí, že dětí rozumí, kde se na mapě nacházejí a kam mají dojít. Žáci potom pracují samostatně. (prac. list, aktivita č. 3)
|
|
6. Vlastní mapa
Učitel práci s vlastní mapou ponechá jako práci pro rychlíky či aktivitu na doma. Společně se žáky přečte zadání a vysvětlí, co mají dělat. Buď rozdělí žáky do dvojic, nebo je nechá pracovat samostatně (prac. list, aktivita č. 4).
Ukázka žákovského řešení |
Zpětná vazba k výuce, reflexe učitele
Plánovanou přípravu jsem musela přizpůsobit věku dětí a časovým možnostem. Pokud bych aktivitu realizovala ve čtvrtém ročníku, zajistila bych, že děti umí mapové značky z předmětu ČaS, a propojila bych si Anglický jazyk s Výtvarnou výchovou.
Děti si představenou aktivitu velice užily. Nejvíce je bavila tvorba kartiček a hry s nimi. Samy si vymýšlely různé obměny a slovíčka si rychle osvojily. Dívky dobrovolně realizovaly úkol navíc. V úkolu navíc jsem dostala nakreslenou mapu podobnou té, kterou jsem dávala dětem já. Nebyly použity mapové značky. Je potřeba toto dětem upřesnit. Překvapilo mě, že nikdo z dětí nezvládl zcela správně druhý úkol (kresba jednoduché cesty). Neuměly si poradit s vyznačením křižovatky a i v pátém ročníku pro ně byla problémem pravolevá orientace. Doporučuji tomuto cvičení nechat prostor a zopakovat předem strany.
Rozvíjená gramotnost/rozvíjené gramotnosti:
Čtenářská:
Vědomě používá základní strategie pro porozumění textu, např. předvídání, vizualizace, propojování s vlastní zkušeností, vyjasňování neznámých slov
Matematická:
Využívá text lineární, diagramy, grafy, tabulky, schémata, myšlenkové mapy, fotodokumentaci, obrázky apod. a umí s nimi funkčně pracovat
Formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ II.
Ostatní články seriálu: