Odborné články Základní vzdělávání Barvy mého pokoje 1. část
Odborný článek

Barvy mého pokoje 1. část

6. 2. 2019
Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Anotace

Námětem pro tvůrčí činnosti je objevování a zkoumání důvěrného prostředí – místa, kde žák žije skrze prostředky výtvarného oboru. Soubor lekcí, které lze různým způsobem modifikovat a rozvíjet je určen v prvé řadě pro žáky 1. a 2. období 1. stupně, ale je možné se jimi inspirovat i pro činnosti dětí v předškolním vzdělávání i pro žáky 2. stupně. Cíleně se lekce snaží přesáhnout své oborové hranice a ukázat způsoby uvažování z pohledu čtenářské a matematické gramotnosti. Přestože digitální gramotnost zde není zmiňována je vhodné ji v případě realizace neopomenout a naleznout si k jejímu rozvíjení vlastní cestu. Část 1. je výchozím zadáním, část 2 je tvořena třemi na sebe volně navazujícími lekcemi, které umožňují jak všestrannější uchopení tématu, tak jeho individualizaci směrem ke konkrétnímu žákovi, jeho vjemům, přáním, představám zkušenostem. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Tvůrčí výtvarné činnosti na téma „Znám místo, kde žiji?“ jsou navrženy pro žáky 1. stupně s tím, že mohou být různým způsobem modifikovány jak pro 1., tak 2. období.
 
Jejich cílem je, aby se žáci učili vnímat a vidět své okolí  skrze prostředky výtvarného oboru, přemýšleli o konkrétním místě z hlediska „vjemových a pocitových zón“. 
 
Konkrétní zadání (v podobě jednodušších etud i komplexnějších činností) mají v co největší míře poskytnout všem žákům prostor pro vyjádření svých jedinečných zkušeností, vjemů a představ. Dát jim možnost vyzkoušet si rozličnou škálu vizuálních prostředků (kresba, malba, koláž, prostorová instalace, fotografie). 
 
Téma velmi dobře umožňuje propojení všech tří okruhů tvůrčích činností: Rozvíjení smyslové citlivosti; Uplatňování subjektivity, Ověřování komunikačních účinků.

Pokud se zaměříme na 2. období 1. stupně, tak jsou dosahovány zejména tyto očekávané výstupy:

  • VV 3-1-01 Žák rozpoznává a pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ.
  • VV 3-1-02 (část) Tvorbě projevuje své vlastní zkušenosti
  • Pokud se zaměříme na 2. období 1. stupně, tak jsou dosahovány zejména tyto očekávané výstupy:
  • VV-5-1-04 Žák nalézá vhodné prostředky pro vizuálně obrazná vyjádření vzniklá na základě vztahu zrakového vnímání k vnímání dalšími smysly; uplatňuje je v plošné, objemové i prostorové tvorbě
  • VV-5-1-05 Žák osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění)
  • VV-5-1-06 Žák porovnává různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření a přistupuje k nim jako ke zdroji inspirace

Výchozí zadání:

Vzpomeň si, jak jste si vytvářeli barevnou mapu svého pokoje. Snažili jste si vybavit tvary a barvy jednotlivých předmětů a zákoutí, která pro vás měla význam. 

Obr. č. 1. Ilustrativní fotografie (Markéta Pastorová)

Barevná a tvarová mapa nejfrekventovanějšího místa pokoje – pracovní stůl, židle, lampa. Nejedná se o přesné zachycení jednotlivých věcí, ale o to, jak můžeme vztahy mezi jednotlivými věcmi zjednodušeně zachytit. Jedná se o koláž (nemusí být lepena), na jejíž vytvoření byly použity barevné časopisy – ty vždy poskytují zajímavější barevnou škálu.

Dnes se soustředíme nejen na jednotlivé předměty a místa, ale představíte si, že se díváte na Váš pokojíček ze shora (vidíte jeho půdorys).

Zamyslete se nad tím, na jaké části – geometrické tvary lze pokojíček rozdělit (mohou to být trojúhelníky, čtverce, obdélníky). Zkus si uvědomit, jakým dojmem a proč jednotlivé části pokoje na tebe působí, jaké vyvolávají pocity. Svému pocitu z konkrétního místa přiděl konkrétní barvu a pokus se svůj pocit charakterizovat.

K řešení využij různé prostředky, může to být kresba pastelkami, koláž, kombinované prostředky.

Nespokoj se hned s prvním řešením a vyzkoušej si různé varianty (alespoň dvě).

Obr. č. 2. (Markéta Oplištilová) 
Obr. č. 3. (Markéta Pastorová) ilustrativní fotografie

Komentář:

Jedná se o ukázky užití dvou různých prostředků – kresba pastelkami zachycuje jemnější škálu barevnosti a lze tedy říci, že i pocitů, zatímco kombinovaná technika (koláž doplněná kresbou) se zaměřila spíše na určité schematičtější vyjádření výrazných částí. Pro ostatní se může nabízet otázka, ke kterému prostoru (jeho barevné a tvarové mapě) by více inklinovali a proč.

Podstatné je, aby se žáci pokusili zamyslet nad místem i z pohledu jeho půdorysu a jeho vnitřního členění na geometrické tvary.

Pokud bychom chtěli zadání rozvést až do excelentní úrovně (definování různých úrovní pro tvůrčí činnosti je dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21383/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KE-STANDARDUM-ZV---VYTVARNA-VYCHOVA.html/), měli bychom hledat inspiraci či kontext s ukázkami výtvarných děl, byť bychom se třeba společně dotkli jejich formální stránky (např. díla Pieta Mondriana, Ivana Kafky).

Komentář k lekcím  pohledu gramotností

Čtenářská gramotnost

Ačkoliv se v aktivitě nepracuje přímo s psaným textem, svým zaměřením na vyjádření pocitů a dojmů se stává prostředkem k porozumění nepřímo vyjádřených vztahů mezi informacemi (působením prostředí, vlastní zkušeností, kontext s výtvarnými díly). Vnímání a vidění okolí skrze výtvarné prostředky umožňuje využití vizualizace, která je zároveň jednou z důležitých čtenářských strategií.

Matematická gramotnost

Vnímání prostoru s ohledem na jeho členění je jednou z důležitých dovedností, které jsou rozvíjeny nejen v matematice. Využití členění na geometrické tvary, které není bezúčelné, ale slouží k vyjádření pocitů žáka, je vyjádřením vnímané situace pomocí symbolického jazyka, který si žák pro danou situaci volí. Pokud své pocity vyjadřuje i slovně (sdílením se spolužáky), pak tento symbolický jazyk převádí zpět do každodenního života.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.