Odborné články Gymnaziální vzdělávání Migrace – kdo a za jakých podmínek může vstoupit a pobývat na území ČR?
Odborný článek

Migrace – kdo a za jakých podmínek může vstoupit a pobývat na území ČR?

10. 1. 2018
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Zuzana Švajgrová

Anotace

Na základě konkrétních příběhů žáci analyzují, jak stát upravuje, kdo a za jakých podmínek může překročit státní hranice a pobývat a pracovat na jeho území. Žáci také zjišťují, jak funguje volný pohyb osob v rámci EU i co je potřeba pro dlouhodobý pobyt a pro práci na území vybraných států mimo EU. Seznamují se se základními dokumenty jako pas, povolení k pobytu a pracovní povolení. S pomocí konkrétních příkladů se učí vysvětlit a zasadit do kontextu pojmy migrant, žadatel o azyl a uprchlík. Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.

Čas: 40 minut

Pomůcky: Přílohy 1, 2 a 3 (pro každou skupinu žáků). Přílohy 1, 2 a 3 – řešení (pro pedagoga).

Klíčová otázka: Jak stát upravuje, kdo na jeho území vstoupí a kdo na jeho území pobývá a jak upravuje, kdo vstoupí na jeho pracovní trh?

Cíle: žák na konkrétních příkladech vysvětlí:

  • jaké jsou podmínky pro migranty v ČR, když je migrant občanem země, která není součástí EU (např. Ukrajina) – na základě čeho může do ČR přijít žít a pracovat;
  • jaké jsou podmínky pro migranty v ČR, když je migrant občanem země EU – na základě čeho může do ČR přijít žít a pracovat;
  • co potřebuji, když chci žít a pracovat v nějaké zemi EU;
  • co potřebuji, když chci žít a pracovat v nějaké zemi mimo EU (např. USA, Kanada či Nový Zéland);
  • kdo je to migrant (a problematičnost pojmu „ekonomický“ migrant), žadatel o azyl, uprchlík, cizinec;
  • co je to povolení k pobytu (případně dlouhodobý pobyt a trvalý pobyt), pracovní povolení, azyl a doplňková ochrana.

1) Žáci vytvoří skupiny po 4 nebo 5 členech. Každá skupina dostane příběh (příloha 1). Pokud je více skupin, než příběhů, některé skupiny mohou mít stejné příběhy.

TIP: Postupné rozebírání jednotlivých příběhů vyžaduje čas. Pokud jste časově více omezeni, je vhodné s třídou probrat příběhy Ruslany (občan ze země mimo EU, pracující v ČR), Elišky (občanka ČR, která musí získat vízum a pracovní povolení USA. Poté řeší pobyt a práci v rámci EU.), Nabila (žadatel o azyl, bude mu pravděpodobně udělena doplňková ochrana) a Kelmende (ukázka, kdy někdo žádá o azyl, ale důvodem odchodu ze země původu je především špatná ekonomická situace, a azyl mu tak není udělen a musí se vrátit).

Další příběhy možné probrat dle časových možností a cílů výuky.

2) Úkolem každé skupiny je přečíst si daný příběh. Rozdáme do skupin tabulku (příloha 2, případně pro starší žáky příloha 3) a každá skupina má za úkol vepsat do tabulky jméno dané osoby. Doplnit, odkud daný člověk migroval, kam migroval, důvody k migraci, zda je osobě dovoleno v zemi zůstat a na jak dlouho. Mohou odhadnout, co bylo třeba zařídit / jaké dokumenty získat, aby mohla daná osoba pobývat na území státu. Nakonec žáci rozhodnou, do které kategorie podle nich daní lidé spadají (migrant, žadatel o azyl, uprchlík, ...).

3) Skupiny dostanou čas na vypracování, mezitím na tabuli nakreslíme tabulku podle přílohy 2.

Skupiny postupně představí příběhy – osoby, důvody migrace atd. Do tabulky na tabuli píšeme správné odpovědi a podle potřeby doplňujeme ke každému příběhu potřebné informace. Zvláště dbáme na vysvětlení jednotlivých pojmů a kontextu k nim (viz příloha 1 – řešení).

Žáci si mohou na základě informací provádět zápis do sešitu / pracovního listu, doptávat se na nejasnosti apod.

4) Reflexe – ptáme se žáků:

  • Jaký příběh vás nejvíce zaujal? Co přesně vás na něm zaujalo či překvapilo?
  • Za jakých podmínek může cizinec žít a pracovat v ČR, pokud je občanem země, která je součástí EU?
  • Za jakých podmínek může cizinec žít a pracovat v ČR, když je občanem země, která není součástí EU (např. Ukrajina)?
  • Za jakých podmínek může cizinec získat české občanství?
  • Co potřebuji vyřídit, když chci žít a pracovat v nějaké zemi EU?
  • Co potřebuji vyřídit, když chci žít a pracovat v nějaké zemi mimo EU (např. USA, Kanada, Nový Zéland…)?
  • Jak tedy stát upravuje, kdo na jeho území vstoupí a kdo zde pobývá? Uveďte příklad, jak stát chrání svůj pracovní trh. Proč? Jaké to má dopady? (Na zahraniční pracovníky. Na občany daného státu – třeba i na podnikatele, kteří hledají zaměstnance. Na hospodářství státu…).

Motivujeme žáky, ať k vysvětlování používají konkrétní příklady z příběhů.

Úplně na závěr můžeme žáky požádat, ať si sami pro sebe zformulují, co si z této hodiny odnáší do života, a zapíší si to do sešitu / na papír. Mohou psát heslovitě, nebo můžeme použít techniku volného psaní, kdy žák po několik minut píše, co ho napadá. Následně se z tohoto textu pokusí vybrat klíčovou myšlenku, kterou může (nemusí) sdílet se sousedem / ostatními spolužáky.

TIP: tuto aktivitu je možné propojit s aktivitou Důvody a dopady migrace.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
255.86 kB
Dokument
1 Příběhy migrantů
pdf
544.92 kB
PDF
1 Příběhy migrantů
docx
269.53 kB
Dokument
1 Příběhy migrantů ŘEŠENÍ
pdf
819.34 kB
PDF
1 Příběhy migrantů ŘEŠENÍ
docx
251.95 kB
Dokument
2 Migrující osoby tabulka
pdf
465.82 kB
PDF
2 Migrující osoby tabulka
docx
257.81 kB
Dokument
2 Migrující osoby tabulka ŘEŠENÍ
pdf
738.28 kB
PDF
2 Migrující osoby tabulka ŘEŠENÍ
docx
251.95 kB
Dokument
3 Dokumenty nutné k pobytu či práci v zahraničí
pdf
321.29 kB
PDF
3 Dokumenty nutné k pobytu či práci v zahraničí
docx
261.72 kB
Dokument
3 Dokumenty nutné k pobytu či práci v zahraničí ŘEŠENÍ
pdf
771.48 kB
PDF
3 Dokumenty nutné k pobytu či práci v zahraničí ŘEŠENÍ
docx
250.98 kB
Dokument
Použité zdroje informací
pdf
209.96 kB
PDF
Použité zdroje informací
Autor
Zuzana Švajgrová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence občanská
  • posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviska a jedná k obecnému prospěchu podle nejlepšího svědomí
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Globalizační a rozvojové procesy

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

- přílohy 1, 2 a 3 (pro každou skupinu žáků) - přílohy 1, 2 a 3 – řešení (pro pedagoga)