Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl spáchán atentát na Roberta F. Kennedyho
Odborný článek

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl spáchán atentát na Roberta F. Kennedyho

24. 5. 2016 Základní vzdělávání
Autor
Josef Märc

Anotace

Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s událostmi roku 1968 ve Spojených státech. Uvažují o platnosti pátého přikázání. Vytvářejí si plastický obraz šedesátých let v USA.

Cíl

Žáci:

  • jsou schopni zaujmout osobní stanovisko k: Nezabiješ;
  • rekonstruují průběh atentátu na RFK;
  • reflektují dobovou hudební scénu;
  • analyzují nedostatky internetové diskuse;
  • jsou schopni vytvořit obraz roku 1968.

Délka:

45 minut

Postup:

1. Učitel pustí úryvek z Hair: Muzikál Vlasy (Mac Dermot):

Harmony and understanding
Sympathy and trust abounding
No more falsehoods or derisions
Golden living dreams of visions
Mystic crystal revalation
And the mind's true liberation
Aquarius!
Aquarius!

When the moon is in the Seventh House
And Jupiter aligns with Mars
Then peace will guide the planets
And love will steer the stars

2) Žáci ve společné diskusi reflektují text, filmové záběry, souvislost s citátem: Mnoho lidí vidí svět takový, jaký je, a ptají se: „Proč?“ Já sním o světě, který tady ještě nikdy nebyl, a ptám se: „Proč ne?“ Učitel jim na konci diskuse prozradí, že se dnes budou věnovat jedné události roku 1968.

3) Učitel zadá úkol: Jaký postoj má text, který jsme zpracovávali, k: Nezabiješ. Žáci pracují ve skupinách. Následuje diskuse.

4) Učitel zadání modifikuje: Je „Nezabiješ“ přikázání, které by měl člověk respektovat za všech podmínek? A za jakých ne? Následuje diskuse.

5) Učitelova krátká přednáška o situaci v USA šedesátých let (New Frontier, Great Society, Civil Rights, Vietnam War, Social Change, Culture and Counterculture, …).

6) Následuje sledování filmu ze série Slavné dny s pauzami.

7) Po každé pauze učitel zadává následující okruhy otázek, úkolů a moderuje diskusi:

a) Co s úryvku Vás zaujalo?

b) Jaké slovo (větu) považujete za důležitou?

c) Charakterizujte atmosféru 60. let

d) Proč spáchat atentát na kandidáta na prezidenta?

e) Kdo mohl být pachatelem?

Přestávky – stopáž: 0.50 2.05 2.51 3.58 min.

8) Platí ještě motto RFK: Mnoho lidí vidí svět takový, jaký je, a ptají se: „Proč?“ Já sním o světě, který tady ještě nikdy nebyl, a ptám se: „Proč ne?“

9) Za domácí úkol:

a) Básnický text na téma: Nezabiješ? Žáci rozvíjejí text, který zpracovávali v úvodní části lekce.

b) Který komentář ke zhlédnutému filmu považujete za stupidní? Vytvořte argumentační tabulku.

Reflexe:

Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná úkolem 8.

Poznámka a zdroje:

Pro učitele:


Kapitolu Den, kdy byl spáchán atentát na Roberta F. Kennedyho z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/10002619/den-kdy-byl-spachan-atentat-na-roberta-f-kennedyho.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
467.77 kB
PDF
Metodika pro učitele k tisku

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Josef Märc

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní list, kniha Slavné dny. 50 + 2 příběhy, které psaly historii