45 minut
1) Učitel napíše na tabuli následující pojmy: Heydrich, Gabčík, Kubiš, Zelenka, Moravcovi, Čurda. Vyzve žáky, aby si ve dvojici k libovolné dvojici vyměnili co nejvíce domněnek, poznatků, nápadů – párový brainstorming. Když žáci pracují v párech, rozdá pracovní listy.
2) Učitel vyvolá první dvojici, která doplňuje k vybraným dvěma jménům údaje, pak vyzve další dvojice, aby doplňovaly údaje ke zbylým jménům. Vhodné je, aby žáci své nápady prezentovali před tabulí. Ostatní žáci si zapisují do pracovního listu, učitel na tabuli.
Pokud se nenajde k některému jménu žádná domněnka, žádný údaj, učitel nejprve vyzve žáky, aby zdůvodňovali svůj výběr a hledali, co mají jména společného. Nenajde-li se nikdo, kdo by si jména vybral, či si rozpomněl během zapisování; učitel vyzve žáky, aby vytvářeli hypotézy, kdo by ještě mohl souviset s atentátem. Vhodné zapisovat jinou barvou. Společná práce je zakončena otázkou: Proč je třeba zabít Heydricha? Viz I.b. Žáci si své návrhy individuálně zapisují do pracovního listu.
3) Následuje sledování filmu ze série Slavné dny nebo se rozdá text z publikace „Slavné dny 50 + 2 historických událostí“.
4) Individuální doplňování do pracovního listu – úkoly II. a–e: obvykle je vhodnější přečíst zadání II. před spuštěním filmu, pro méně zkušené diváky je vhodné rozdělit činnost do skupin po čtyřech žácích – každý sleduje jeden segment; případně do párů – každý sleduje dva segmenty.
5) Společná kontrola a diskuse k – úkoly II. a–e. Za vhodné považujeme, když si žáci po kontrole úkolu II.a všechna data (až na jediné jimi zvolené) začerní. Učitel zde může připomenout, že to byla velmi častá dobová praxe, že v učebnicích v období PBM, které byly vydány ještě za Československa, byly některé „nežádoucí“ informace začerňovány – například slovo československý. Vhodné je, když úkol II.b vyplňují žáci opět jinou barvou – pokud učitel nechce ponechat nic náhodě, upozorní žáky v předcházející hodině na to, že budou potřebovat tři různé barvy. K úkolům II.c – II.d probíhá diskuse, je možné nechat žáky zapisovat jejich poznámky až po jejím skončení.
6) Žáci pracují podle zadání III., je vhodné dát zaznít ke každému jménu alespoň jeden žákovský komentář a následně provést jeho reflexi. Vyučující může „kontroverzně“ zasahovat do diskuse například úryvky z osobních vzpomínek Liny Heydrichové na svého muže (viz poznámky).
7) Za domácí úkol úvaha na téma: Jak atentát na Heydricha změnil poměry v PBM?
Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná úkolem 6. (III. z pracovního listu), ve které je klíčové, aby žáci dokázali argumenty potvrdit své názory.
Pro učitele:
Důležité naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.
Kapitolu Den atentátu na Heydricha z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/587227/den-atentatu-na-heydricha-27-kveten včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: