45 minut
1) Učitel v dostatečném předstihu (týden předem?) rozdělí třídu do čtyř skupin: první zadá ke zhlédnutí krátký televizní dokument z archivu České televize o Petru Chelčickém: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10123417216-svetci-asvedci/207562211000012-petr-chelcicky/. Další dvě skupiny dostanou odkaz na text Milady Kaďůrkové na portálu Moderní dějiny.cz (http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/prosazovani-nenasilneho-boje-v-novodobych-dejinach-lev-nikolajevic-tolstoj-mahatma-gandhi/) – jedna si připraví charakteristiku L. N. Tolstého, druhá portrét Mahátma Gándhího. Čtvrtá skupina na základě videa (https://www.stream.cz/slavnedny/574019-den-vrazdy-martina-luthera-kinga-4-duben) představí osobnost Martina Luthera Kinga, může využít i stejnojmennou kapitolu knihy Slavné dny. Žáci mohou využít jakékoliv další zdroje informací. Jejich úkolem je představit ostatním dotyčnou osobnost v krátké (max. 5 minut) prezentaci. (Upřesnění obsahu prezentací viz PL 1.)
2) Skupiny představí své prezentace v pořadí Chelčický, Tolstoj, Gándhí, King. Poté učitel pustí video o „solném pochodu“: https://www.stream.cz/slavnedny/799400-denkdy-se-gandhi-vydal-na-protestni-solny-pochod-12-brezen.
3) Řízený rozhovor na téma: Za jakých okolností je nenásilný odpor smysluplný a může vést k úspěchu? Čím byl Gándhího pochod významný?
4) Na závěr hodiny položíme otázku: Ve vaší obci se má odehrát neonacistická demonstrace, jakými způsoby na ni můžete reagovat? Žáci dají velmi rychle dohromady čtyři základní možnosti:
Žáky rozdělíme náhodně do čtyř skupin, každé přidělíme jeden postoj. Jejich úkolem bude napsat vyargumentované odmítnutí toho kterého řešení problému, tedy např. proč se k demonstraci nepřidám, proč ji nebudu ignorovat, proč nezorganizuji blokádu ani se k ní nepřidám, proč nezorganizuji útok ani se k němu nepřidám. Zdůrazníme, že subjektivní názor autora není podstatný, důležitá je podložená argumentace.
5) Nejpřesvědčivější práce z každé skupiny se souhlasem autorů přečteme nebo vyvěsíme na nástěnce nebo na třídním FB.
Kapitolu Den, kdy se Gándhí vydal na protestní solný pochod z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/799400/den-kdy-se-gandhi-vydal-na-protestni-solny-pochod-12-brezen včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025