Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl patentován telefon
Odborný článek

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl patentován telefon

25. 4. 2016 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Třetinová

Anotace

Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s objevem a patentováním telefonu v 19. století. Také si objasní proces patentování. Žáci budou aktivováni skupinovou prací a vyhledáváním informací na internetu.

Cíl

Žáci:

  • popíší průběh patentování telefonu,
  • definují duševní vlastnictví,
  • zdokonalují se v metodě brainstormingu a vyhledávání informací.

Délka:

45 min.

Postup:

1. Hodinu vyučující zahájí diskusí o verbální komunikaci prostřednictvím telefonu. Návodnými otázkami přivede žáky k objevu přenosu lidského hlasu pomocí přístrojů.

2. Učitel žáky rozdělí do čtyř skupin a rozdá jim sadu kartiček. Úkolem žáků je správně sestavit dvojice karet (textu/fotografii). V těchto skupinách budou žáci pracovat po dobu celé aktivity. (Karty s obrázky jsou k dispozici v přiložené metodice.)

3. Poté ke zkontrolování a opravám žákům promítne video https://www.stream.cz/slavnedny/666846-den-kdy-byl-patentovan-telefon-7-brezen či rozdá text z publikace „Slavné dny 50 + 2 historických událostí“ k přečtení.

4. Učitel skupinám žáků zadá, aby na internetu či v encyklopediích dohledali informace o zavedení prvních telefonních linek v Praze v roce 1881. Poznámka: První telefonní linku vlastnil Bedřich Frey. Možno zařadit jako domácí úkol, referát.

5. I v následující aktivitě budou žáci pracovat s internetem. Na webových stránkách http://www.patentuj.cz zjistí a zapíší si v bodech, jak postupovat při patentování nějakého svého vynálezu, nápadu. Svá zjištění budou poté jednotlivé skupiny prezentovat před třídou.

Poznámka: Buď všechny skupiny hledají shodné informace, nebo se jednotlivé skupiny budou věnovat určitým problémům. Např.: Jak ověřit, že jde opravdu o prvenství? Jedná se o patent, nebo užitný vzor? Jak podat přihlášku? Jak je to s otázkou financí?

6. Otázkám duševního vlastnictví se v ČR věnuje několik institucí. Učitel skupinám zadá čtyři z nich (Ochranný svaz autorský, Česká protipirátská unie, Úřad průmyslového vlastnictví, Intergram) a žáci budou muset zjistit z webových stránek daných organizací tyto informace:

a) Kterému typu duševního vlastnictví se daná organizace věnuje?

b) Jaká je náplň činnosti dané instituce?

Na základě svých zjištění každá skupina udělá krátkou prezentaci/výstup o jim zadané instituci.


Kapitolu Den, kdy byl patentován telefon z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/666846/den-kdy-byl-patentovan-telefon-7-brezen včetně příloh.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
431.64 kB
PDF
Metodika pro učitele k tisku

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Třetinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

text, papír, tužka, sada kartiček (úkol č. 2), internet