Jak již bylo uvedeno v článku Finanční matematika pro všechny, který byl na Metodickém portálu www.rvp.cz zveřejněn před rokem, je projekt Matematika pro všechny Jednoty českých matematiků a fyziků (JČMF) a Společnosti učitelů matematiky (SUMA) zaměřen na potřeby žáků základních a středních škol (převážně těch, kteří v matematice dosahují slabších výsledků, případně nemají matematiku příliš v oblibě). Na webových stránkách projektu http://home.pf.jcu.cz/~math4all/ jsou zveřejněny aktivity/úlohy, které mohou žáky zaujmout svou tematikou i možnostmi řešení.
V rámci projektu byla pozornost věnována i rozvoji finanční gramotnosti, která je s matematikou neoddělitelně spjata. Se souhlasem hlavního řešitele projektu doc. Eduarda Fuchse jsme vybrali další tři aktivity, které rozvíjejí finanční gramotnost na základní škole. Pro potřeby příkladů dobré praxe byly aktivity upraveny a předány učitelům matematiky a společenských věd z praxe k posouzení a ověření ve výuce. Postřehy z pilotáže připravila členka Odborné skupiny pro podporu finanční gramotnosti NÚV Mgr. I. Brožová a dlouholetá spolupracovnice NÚV Mgr. Jana Plíšková.
Ověřené příklady dobré praxe jsou podrobně zpracovány v přílohách tohoto článku. U každé aktivity je uveden:
V následující tabulce uvádíme přehled vybraných aktivit pro žáky druhého stupně základní školy a jejich zařazení k tématům dle Standardu finanční gramotnosti.
|
Název aktivity
|
Téma |
Zařazení dle Standardu FG |
Odkaz na stránky projektu Matematiky pro všechny |
1 |
Šetříš – šetříme |
Spotřeba vody v rodině |
Hospodaření domácnosti |
http://home.pf.jcu.cz/~math4all/download/M_uloha_1307_SU.pdf |
2 |
Inzerát
|
Výpočty k určení serióznosti půjčky |
Finanční produkty |
|
3 |
Cena nákupu
|
Zaokrouhlování cen při nákupu |
Peníze |
http://home.pf.jcu.cz/~math4all/aktivity_u_s.php?akt_id=1024 |
Všechny aktivity byly jak učiteli, tak žáky při pilotáži přijaty kladně. Velkou motivací žáků při řešení úkolů bylo zřejmé spojení aktivit s praxí.
Chyby, kterých se žáci při výpočtu dopouštěli, často vznikaly nedůsledným čtením zadání. S matematickými výpočty neměla nadpoloviční většina žáků zásadní problémy. Při řešení úloh byl patrný vliv zkušeností žáků s řešením problémů a se situacemi běžného života v závislosti na věku.
Další podrobnosti k předkládaným aktivitám naleznete v připojených přílohách.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Finanční matematika pro všechny.
Ostatní články seriálu: