45 minut
Reflexe proběhne formou závěrečné diskuze nad jednotlivými otázkami, které žáky uvádějí. Nejde ani tak o to, aby odcházeli z hodiny přesvědčeni o existenci UFO, ale spíš by se měli zamyslet nad tím, co by případné potvrzení znamenalo pro myšlení člověka a jaké změny v chápaní světa by to přineslo. Výsledkem diskuze sice budou hypotézy, přesto proces, který k nim vede, může žákům sdělit něco o nich samých a o světě, ve kterém žijí.
Pro učitele:
1.
a) Podvrh
b) UFO nerozdělujeme podle původu, protože jejich původ je neznámý. Můžeme je však obecně podle Nosretiho dělit do tříd podle původu předpokládaného. (Musíme si však uvědomit, že pokud nějaké UFO dokážeme jednoznačně podle původu zařadit, tím automaticky ve většině případů jevem zvaným UFO být přestává.)
UFO inteligentního původu můžeme dále dělit na
V lidovém povědomí termín UFO splývá s létajícími technickými prostředky mimozemských inteligentních bytostí, tedy hovorově s tzv. „létajícími talíři“.
V případě této fotografie se jedná o podvrh, ale vzhledem k mimořádnému zájmu sdělovacích prostředků byly vládami všech zainteresovaných států (především USA) ustanoveny různé komise a výbory které měly vnést jasno do otázky původu nevysvětlených fenoménů UFO.
Patrně největším z těchto projektů byl Projekt Blue Book, který pod patronací a finančního zabezpečení vlády USA v letech 1952–1970 prozkoumal více než 10 000 hlášení o výskytu UFO na území USA. Výsledkem této velmi obsáhlé odborné studie bylo konstatování, že ve více než 90 % případů lze hlášená pozorování zcela racionálně vysvětlit přírodními jevy a úkazy.
Přesto však zbývá přibližně 3 % hlášení, pro která nebylo uspokojivé vysvětlení nalezeno a zůstávají dodnes záhadou. V 90. letech byla provedena ve Francii rozsáhlá studie pracovní skupiny COMETA, která analyzovala data sbíraná již od 50. let po současnost. Výsledkem bylo, že v roce 1999 byla vydána Zpráva COMETA. Zpráva konstatovala, že přibližně 5 % ze studovaných UFO případů byly naprosto nevysvětlitelné. Jako nejlepším vysvětlením pro tyto případy byla zvolena mimozemská hypotéza. COMETA byla francouzská skupina studující fenomén UFO sestavená na konci 90. let.
Jejími členy byli vysoce postavení důstojníci a úředníci, velitelé vojenských sil a představitelé leteckého průmyslu. Zkratka COMETA v češtině znamená Komise pro hloubkové studie. Studie probíhala po mnoho let a byla vedena nezávislými, mnohdy bývalými, „auditory“ v Ústavu vyšších studií národní obrany (v originále: Institut des hautes études de défense nationale alias IHEDN), vysokými armádními činiteli Francie a dalšími experty.
Tato skupina byla zodpovědná za výslednou zprávu s názvem Zpráva COMETA (1999), která se týkala UFO a jeho možných důsledků pro národní bezpečnost Francie. Zpráva konstatovala, že přibližně 5 % ze studovaných UFO případů bylo naprosto nevysvětlitelných. Jako nejlepším vysvětlením pro tyto případy byla zvolena mimozemská hypotéza. Autoři zprávy také obvinili vládu Spojených států amerických z masivního zatajování důkazů.
Zpráva COMETA má 90 stránek a je složena ze tří hlavních kapitol včetně závěrečného zhodnocení týkajícího se případové studie na nejbližších 60. let se zaměřením na aspekty národní obrany. Zpráva nevznikla na žádost francouzské vlády, přesto byla před jejím oficiálním zveřejněním přednostně zaslána francouzskému prezidentovi Jacquesi Chiracovi a premiérovi vlády Lionelu Jospinovi. Bezprostředně poté francouzský týdeník a magazín zvaný VSD věnoval několik stran (včetně úvodní) této zprávě. Poté, co byla zpráva přijata i dalšími médii, následovalo vydání knihy: UFO a obrana: Na co musíme být připraveni?. Zpráva si získala hodně pozornosti po celém světě – v zahraničním tisku a dalších médiích, zejména ve Spojených státech. Zde vyšla kniha UFO – Generálové, piloti a vládní zaměstnanci podávají svědectví.
Pro tuto knihu poskytl rozhovor i prezident projektu COMETA, generál Letty. http://cs.wikipedia.org/wiki/Zpr%C3%A1va_COMETA
Tiskovou zprávu letecké základny v Roswellu naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii. Je dobré ji žákům na závěr přečíst a společně s žáky debatovat o tom, kdo a jak může manipulovat médii.
(Metodiku pro učitele k tisku najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/823285/den-zpravy-o-havarii-ufo-u-roswellu-8-cervenec )
Kapitolu Den zprávy o havárii UFO u Roswellu z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/823285/den-zpravy-o-havarii-ufo-u-roswellu-8-cervenec včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: