45 minut
1) Učitel rozdělí žáky do skupin po třech až pěti žácích. Každé skupině rozdá kartu se základními údaji k Verdunské bitvě. Úkolem žáků bude doplnit chybějící údaje do karty.
Bitva u Verdunu se odehrála během __________________________války v roce _________. Odehrávala se na frontě _________________, na území státu ___________________. _____________ napadli systém opevnění kolem města Verdun. Taktika války na této frontě se změnila z manévrovací na poziční neboli ________________. Zpočátku bitvy o Verdun se systému pevností zmocnili ______________, po deseti měsících je _____________ vybojovali zpět. Výsledkem této bitvy není tedy územní zisk, ale bohužel obrovské číslo mrtvých.
2) Učitel žákům pustí video, rozdá text knihy „Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii“. Žáci díky textu / videu kartu doplní, případně informace opraví.
3) Žáci ve skupinách vysvětlí rozdíl mezi manévrovací a zákopovou válkou. Následnou diskusí celé třídy vytvoří definice těchto pojmů.
4) Učitel rozdá žákům sérii fotografií vztahujících se k bitvě u Verdunu. Zadáním pro žáky je popsat, co fotografie zachycuje a vymyslet název jednotlivých fotografií. Součástí aktivity je výstup se svými náměty a následná diskuse.
(fotografie naleznete v příloze)
5) Pokračuje práce individuální, každý žák pracuje samostatně. Zadání vypadá takto:
a) Vysvětlete význam synonym pro bitvu u Verdunu: verdunské mlýnky na maso, střílí se jak u Verdunu.
b) Vysvětlete souvislost pojmenování měsíční krajina s oblastí kolem pevnosti Verdun.
c) V textu se objevuje cizí slovo proviant, pokuste se jej objasnit.
d) Bitva u Verdunu trvala od 21. 2. do 16. 12. 1916. Vyhledejte v textu maximální i konzervativní odhad o počtu mrtvých během bitvy. Rozdíl maximálního počtu a konzervativního počtu berte jako výchozí počet pro naše další počítání. Určete následně z něj, kolik v této bitvě padlo průměrně za den mužů?
6) Přečtěte si dopis, který byl nalezen v zákopu u Verdunu. Pisatel už jej nestačil odeslat…
„Drahá matko, překročili jsme les. Je to hrůza, jeden trychtýř vedle druhého, v každém leželi tři nebo čtyři mrtví, Francouzi i Němci, jeden přes druhého. Jsou tady mrtví z října, pod nimi ti, co zemřeli v červnu, a pak už jen holé kostry těch březnových. Někteří ještě vypadají, jako by spali, modré a šedé uniformy jsou dnes nazelenalé. Nacházíme kusy těl, jsou téměř jako stromy, které tady nemají ani koruny, ani větve. Střely je roztrhaly až ke kořenům. Je tady pusto a ticho. Obrovský hřbitov lidí. Přeskakujeme mrtvé, bojíme se jich. Zítra jdeme do útoku. Modli se za mne.“
Ukázka z knihy Yvette Heřtové: Zákopová válka, Praha 1983, str. 173
Pokuste se napsat krátkou reportáž o bitvě u Verdunu za podmínky, že použijete tyto pojmy: zákop, pevnost Verdun, hlad, hrdost, kulomet, smrt.
Dopis francouzského vojáka z Bitvy u Vedrunu naleznete v knize Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.
Kapitolu Den, kdy začala bitva u Verdunu z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na www.slavne-dny.cz/episode/10001576/den-kdy-zacala-bitva-u-verdunu včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: