Projekt Matematika pro všechny Jednoty českých matematiků a fyziků (JČMF) a Společnosti učitelů matematiky (SUMA) je zaměřen na potřeby žáků základních a středních škol (převážně těch, kteří v matematice dosahují slabších výsledků, případně nemají matematiku příliš v oblibě). Na webových stránkách projektu jsou postupně zveřejňovány aktivity/úlohy, které mohou žáky zaujmout svou tematikou i možnostmi řešení. Některé aktivity byly již představeny v článku Nevšední matematika všedního dne pro všechny, který je dostupný na Metodickém portálu RVP.CZ.
V rámci projektu byla pozornost věnována i rozvoji finanční gramotnosti, která je s matematikou neoddělitelně spjata. Se souhlasem hlavního řešitele projektu doc. Eduarda Fuchse, jsme vybrali čtyři aktivity rozvíjejících finanční gramotnost na 2. stupni základní školy a čtyři aktivity pro školy střední. Pro potřeby příkladů dobré praxe jsme vybrané aktivity upravili a předali dvojici učitelů ze základních a středních škol k posouzení a zadání žákům. Do dvojice byli záměrně vybráni učitelé matematiky a společenských věd. Postřehy z pilotáže na základní škole připravila členka Odborné skupiny pro podporu finanční gramotnosti NÚV Mgr. I. Brožová a dlouholetá spolupracovnice NÚV Mgr. Jana Plíšková. Na středních školách aktivity pilotovala členka Odborné skupiny Mgr. Jana Šváchová a spolupracovník NÚV Mgr. Zdeněk Kučera.
Ověřené příklady dobré praxe jsou podrobně zpracovány v přílohách tohoto článku. U každé aktivity je uveden:
V následujících tabulkách naleznete přehled zpracovaných a ověřených aktivit a jejich zařazení k tématům podle Standardu finanční gramotnosti:
Základní škola |
||
Název aktivity |
Téma |
Zařazení dle Standardu FG |
Čistý bazén |
Náklady na čištění bazénu |
Hospodaření domácnosti |
Čtyřkolka |
Splátky za zakoupené zboží |
Finanční produkty |
2 plus 1 zdarma |
Výhodný nákup |
Peníze |
Dlaždice |
Nákup dlaždic |
Peníze |
Střední školy |
||
Název aktivity |
Téma |
Zařazení dle Standardu FG |
Energie v domácnosti |
Spotřeba energie v rodině |
Hospodaření domácnosti |
Nový tablet |
Tvorba cen |
Peníze - tvorba cen |
Vánoční dárek
|
Dluhopisy |
Finanční produkty – přebytek finančních prostředků |
Změna kurzu
|
Graf změny kurzu |
Peníze – placení (v tuzemské i zahraniční měně) |
Všechny aktivity byly jak učiteli, tak žáky při pilotáži přijaty kladně. Velkou motivací žáků při řešení úkolů bylo zřejmé spojení aktivit s praxí. Problematika rodinného rozpočtu, odpovědnost rodičů za vyrovnaný stav domácnosti bez dluhů, promýšlení každého (i drobného) finančního rozhodnutí, „odolnost“ vůči lákavé reklamě, možnost volby způsobu platby za odlišné varianty nákupu, výdaje za elektřinu, energetická náročnost spotřebičů, orientace v kurzech zahraničních měn – témata, se kterými se žáci v běžném životě zcela jistě setkali. Přesto žáci v diskuzích, které po řešení úkolů následovaly, přiznali, že se o některé z uvedených problémů nezajímali, nepovažovali to za nutné.
Chyby, kterých se žáci při výpočtu dopouštěli, často vznikaly nedůsledným čtením zadání. S matematickými výpočty neměla nadpoloviční většina žáků zásadní problémy. Při řešení úloh byl patrný vliv zkušeností žáků s řešením problému a se situacemi běžného života v závislosti na věku.
Další podrobnosti k předkládaným aktivitám naleznete v připojených přílohách.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Finanční matematika pro všechny.
Ostatní články seriálu: