Odborný článek

Na nákupu

30. 5. 2013 Základní vzdělávání
Autor
Žij zdravě
Spoluautor
Mgr. Dagmar Bydžovská

Anotace

Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku. Tento materiál se zaměřuje na seznámení dětí se zdravými potravinami a jídly. Informace jsou propojeny i s výukou počítání, kdy si děti v rámci svého přiděleného kapesného „nakupují“ zdravé potraviny.

Cíl

Žák se seznámí se zdravými potravinami a jídly. Současně zjistí, kolik zdravých jídel si může za své kapesné koupit.

Určeno pro 2. ročník – matematika

Motivace (5 minut)

Učitel/ka: Dostáváte kapesné? Co si za něj nejčastěji kupujete? Kupujete si za něj také něco k jídlu? Co to nejčastěji bývá?

Hlavní část (20 – 35 minut)

Učitel/ka určí sumu (číslo do 100), za kterou budou děti „nakupovat“. Vyvolá první dvojici žáků. Ti společně vybírají zdravé potraviny a jídla mezi obrázky. Lepí je pomocí magnetů nebo lepící plastelíny na tabuli a sčítají jejich ceny, dokud nedosáhnou stanovené sumy (ceny jednotlivých potravin jsou buď přímo u vystřiženého obrázku, nebo je děti domalují). Současně musí „nakupovat“ jen zdravé potraviny a jídla. Ostatní děti počítají s nimi do svých sešitů.

Podle rychlosti první dvojice je možné vystřídat i více žáků.

Závěr (5 - 10 minut)

Hodnocení jednotlivých nákupů nejen z hlediska počtů, ale i z pohledu složení, podílu zeleniny, ovoce a minima sladkostí. Každé dítě si spočítá, kolik stála jeho svačina.


Doporučené odkazy: www.YesNeYes.czwww.ZijZdrave.cz

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
45.9 kB
PDF
Na nákupu

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
30. 5. 2013
aktivita kombinující početní úlohy při nakupování s seznámením se se zdravými potravinami

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

obrázky potravin vystřižených z reklamních letáků nebo namalované obrázky, fixy, čtvrtky tvrdého papíru na cenovky, magnety nebo lepící plastelína. Obrázky potravin si děti mohou namalovat v hodinách výtvarné výchovy nebo prvouky.