Žáci:
Naše škola se nachází v okrajové části Nového Města nad Metují, v blízkosti sportovního stadionu a plaveckého bazénu. Škola je sídlištního, pavilonového typu. Má samostatné budovy 1. stupně, 2. stupně, školní družiny a centrálních funkcí, školní jídelnu a tělocvičnu se dvěma tělocvičnými sály. Mezi pavilony vede široký koridor, který je využíván pro pořádání výstav. Ke škole patří rozsáhlý pozemek, který je rozdělen na několik částí: odpočinková zóna školní družiny, zeleninové záhony a ovocné stromy, volná zóna s lavičkami a hřiště. Škola vydává svůj časopis „Malíček“ a žáci 2. stupně svůj vlastní časopis „Shock“. Ve škole pracuje žákovský parlament. Žáci mohou navštěvovat velké množství zájmových kroužků. Škola je od roku 1992 zařazena do národní sítě projektu Zdravá škola.
Výuka cizích jazyků na škole:
Anglický jazyk se vyučuje od 3. ročníku. Žáci 1. a 2. ročníku mohou navštěvovat kroužek anglického jazyka ve školní družině. Od 7. ročníku je dalším povinným předmětem anglická konverzace. Od 7. ročníku se vyučuje také jako povinně volitelný další cizí jazyk německý jazyk. Žáci si mohou vybrat i ruský jazyk a francouzský jazyk, který se nyní vyučuje jako kroužek školní družiny.
S Evropským jazykovým portfoliem (dále také EJP nebo e-portfolio) jsem již dříve pracovala v tištěné podobě. Vyučovala jsem anglický jazyk v mateřské škole a Evropské jazykové portfolio jsem využívala pro své žáky jako motivaci a přehled, aby viděli, čeho již ve svém učení dosáhli. Když jsem nastoupila na základní školu, pracovala jsem EJP ve třetím ročníku, upravila jsem si ho podle potřeb probíraného učiva a používané učebnice. K pilotáži webové aplikace EJP jsem se dostala přes Centrum dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v Hradci Králové v roce 2011. Webovou aplikaci EJP jsme se rozhodli pilotovat v 5. ročníku v hodinách angličtiny.
Při práci s EJP se systematicky věnujeme sekci Co už umím, která zahrnuje sebehodnoticí deskriptory. Na práci s EJP se žáky ve výuce se připravuji tak, že si projdu téma v učebnici anglického jazyka a v tematickém plánu a srovnám jej s příslušnými deskriptory v EJP. EJP většinou využíváme v počáteční a závěrečné fázi vyučovací hodiny.
Popsanou aktivitu lze zvládnout v jedné vyučovací hodině. Vlastní práce s EJP navazuje na předchozí aktivity a je dlouhodobého charakteru.
Aktivita: The postcard
Učebnice Project 1, Oxford University Press
Internetová stránka: www.aj.cz
Od té doby, co zařazuji aplikaci EJP do výuky pravidelně, se u žáků zvedl zájem o výuku anglického jazyka. Snažím se ji využívat po ukončení daného tematického celku (většinou lekce). Postupně se učí žáci objektivně vzájemně ohodnotit. Už se tolik nepodceňují nebo naopak nepřeceňují. S aplikací je práce během vyučovací hodiny pro žáky zajímavější, pestřejší. Nejvíce využíváme Jazykový životopis a sekci Co už umím. Postupně se začínáme učit používat i sekci Moje sbírka. Je to však pro vyučujícího časově náročnější, protože žáci ještě neumí dostatečně ovládat počítače. Práce s aplikací je intuitivní, žáky motivuje ke zlepšení a důležité je, že sami vidí, co se již naučili, a nesoustředí se v hodinách cizího jazyka jen na to, co jim nejde. Je důležité, aby se do práce s aplikací EJP zapojili i ostatní vyučující v daném ročníku, nezůstane tak veškerá práce pouze na vyučujícím cizího jazyka.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025