Domů > Odborné články > Odborné vzdělávání > Jsme opravdu lidmi?
Odborný článek

Jsme opravdu lidmi?

Anotace

Výuková aktivita je zaměřena na vyvození, objasnění a pochopení jednoho z principů mezinárodního humanitárního práva.

Cíl

Cílem aktivity je, aby žáci na příkladech ukázali fungování daného principu a aby objasnili, jak a proč chrání MHP raněné a nemocné. V neposlední řadě mají také vysvětlit, jaké dokumenty a organizace zajišťují dodržování MHP. Lekce je určena pro žáky 1.–4. ročníků SŠ a je vhodná pro zařazení do výuky společenských věd, případně dějepisu. Dle schopností a pohotovosti žáků lze aktivitu zvládnout během 45 minut. K realizaci jsou potřebné pracovní listy se zadanými tvrzeními a sada inspiračních obrázků (viz pracovní listy).

1. Warming-up aktivita: Žáci jsou rozděleni do 2 skupin a mají za úkol napsat 3 pravidla, která by měla platit pro zacházení s těmito skupinami lidí: a) s raněnými a nemocnými, b) se zdravotnickým personálem.

Např.: Zacházení se zraněnými: 1. Všichni ranění, nemocní a trosečníci z řad vojenských i civilních osob, kteří potřebují lékařskou péči a zdržují se aktivního nepřátelství, mají právo na lidské zacházení a co nejúplnější zdravotní péči. 2. Ranění a nemocní musí být vyhledáni a sebráni, ať patří k jakékoli straně. 3. Raněný či nemocný příslušník ozbrojených sil nesmí být předmětem útoku.

Zacházení se zdravotnickým personálem: 1. Zákaz útoku na zdravotnické jednotky za všech okolností. 2. Zdravotnická jednotka nesmí být umístěna v blízkosti vojenských objektů a nesmí jí být užito jako štítu. 3. Stavby a materiál stálých zdravotnických jednotek v rukou nepřítele musí sloužit původnímu účelu.

2. Mezitím učitel rozdá nakopírované pracovní listy s 10 tvrzeními (viz Příloha – tvrzení), ke kterým žáci vyjadřují svůj souhlas nebo nesouhlas. V tomto případě může být využita metoda škálování. Žáci zakroužkují buď A (ano) na levé straně úsečky, nebo N (ne) na pravé straně úsečky, nebo jakýkoli pomyslný bod na úsečce AN (kromě zobrazené 1/2), který vyjadřuje míru souhlasu či nesouhlasu s danou tezí.

Tvrzení (kurzivou je vyznačena chyba v tvrzení, v závorce správné řešení):

    1. Raněný zajatec může být nepřítelem beztrestně zlikvidován. (N)
    2. Rozeznávacím signálem pro zdravotnická letadla je přerušované modré světlo. (A)
    3. Ranění, nemocní a trosečníci musí být vyhledáni a sebráni, ať patří ke kterékoli straně. (A)
    4. U raněných zajatců je možné bez jejich předchozího souhlasu odnímat tkáně za účelem transplantace pro jiné, na životě ohrožené zraněné pacienty. (N)
    5. Ranění a nemocní zajatci musí být chráněni před oloupením, nemusí však být chráněni před zvědavostí a urážkami. (N)
    6. Každý raněný má právo odmítnout jakýkoli zákrok. (A)
    7. Je nezadatelným právem nepřátelské strany zlikvidovat těžce raněné či nemocné zajatce, pokud by péče o ně byla příliš náročná. (N)
    8. Útok na zdravotnické jednotky je za všech okolností zakázán. (A)
    9. Zajatý zdravotnický personál je povinen sdělit druhé straně informace o svých ošetřených. (N)
    10. Pokud nepřítel obsadí stavbu stálé zdravotnické jednotky, může ji použít k jakýmkoli účelům. (N)

3. Po zpracování úkolu projde učitel se žáky jejich řešení, opraví a vysvětlí případné nedostatky a výsledky konfrontuje se zadanými 3 pravidly. Zpětnou vazbou je pak ověření správnosti pravidel, která žáci napsali bez předchozího rozboru a vysvětlení.

4. Následují otázky učitele:

Existuje dokument, který stanoví pravidla chování v ozbrojeném konfliktu?

Znáte organizaci, která zabezpečuje dodržování těchto pravidel?

Jaké jsou její rozeznávací znaky?

5. Na základě předchozích bodů žáci odvodí daný princip MHP a jeden z nich ho zapíše na tabuli.

6. Žákům je předloženo další tvrzení: Každá strana pomáhá nejprve svým zraněným, pak teprve raněným na straně nepřítele. Žáci se rozdělí do 2 skupin, jedna skupina obhajuje dané tvrzení, druhá ho vyvrací. Učitel debatu podporuje a usměrňuje, jako příklad blízký zkušenosti z běžného života může uvést paralelu s autonehodou – pomáháme nejprve těžce zraněnému bez ohledu na to, kdo nehodu zavinil. Metodou řízené debaty dochází k tříbení názorů a konečnému vyvození závěru, ke kterému argumentace spěje, a to, že princip lidskosti je nadřazen ostatním zájmům.

7. V závěrečné fázi výuky žáci vytvoří 4–5 skupin. Každá skupina dostane jeden obrázek (viz Příloha - obrázky)vztahující se k bojům nebo válečné situaci a k němu společně napíše krátký příběh, který ověří pochopení probraného principu MHP. V případě nedostatku času lze dokončení příběhu zadat jako domácí úkol. Příběhy je možné přečíst na začátku další hodiny jako připomenutí a zopakování jednoho z důležitých principů MHP.

Reflexe

Zatímco ve 4. ročníku měli žáci už jistý přehled o problematice lidských práv a řešení zadaných problémů tomu odpovídalo, v nižších ročnících převažovalo emocionální hodnocení modelových situací, které většinou ostře kontrastovalo se stávajícími pravidly MHP (např. své raněné ošetřit, ostatní postřílet). V průběhu hodiny a po vysvětlení různých souvislostí se postupně začal měnit úhel pohledu žáků na danou problematiku, zejména po srovnání s postupem pomoci při autonehodě. Krátké příběhy inspirované obrázky z bojiště již obsahují velkou míru soucitu a pochopení pravidel lidskosti, jejichž dodržování některým žákům zpočátku připadalo nebezpečné.

Literatura a použité zdroje

[1] – Mezinárodní humanitární právo: odpovědi na vaše otázky. 2009. [cit. 2012-6-22]. Dostupný z WWW: [http://www.cervenykriz.eu/cz/edicehnuti/MHP_odpovedi_na_vase_otazky.pdf].
[2] – Základní principy mezinárodního humanitárního práva. [cit. 2012-6-22]. Dostupný z WWW: [http://www.cervenykriz.eu/cz/mhp/Skladanka_MHP_a_Cervenykriz.pdf].
[3] – Obrázek 1. [cit. 2012-6-25]. Dostupný z WWW: [http://www.flickr.com/photos/soldiersmediacenter/1452244711/sizes/o/in/photostream/].
[4] – Obrázek 2. [cit. 2012-6-25]. Dostupný z WWW: [http://www.flickr.com/photos/soldiersmediacenter/738123890/sizes/o/in/photostream/].
[5] – Obrázek 3. [cit. 2012-6-25]. Dostupný z WWW: [http://www.flickr.com/photos/soldiersmediacenter/2357605259/sizes/o/in/photostream/].
[6] – Obrázek 4. [cit. 2012-6-25]. Dostupný z WWW: [http://www.flickr.com/photos/soundfromwayout/312458142/sizes/l/in/photostream/].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
52.73 kB
Dokument
Příloha - tvrzení
docx
1.27 MB
Dokument
Příloha - obrázky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lea Bednaříková

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
6. 11. 2023, 17:46
V této výukové aktivitě se pracuje s tvrzeními, která jsou když ne evidentně mylná, tedy rozhodně diskutabilní.
Například "princip lidskosti je nadřazen ostatním zájmům".
Pokud by si žáci nechali vnutit toto tvrzení, riskují, že v případě válečného konfliktu budou ..., "ostrakizováni", haha, vlastními spolubojovníky. Případně, mnohem pravděpodobněji, zastřeleni vlastním velitelem.

Připomenu historku z roku 1905, z rusko-japonské války. Když se ruská 2.tichomořská eskadra v noci na 27.května snažila potají proniknout Cušimskou úžinou, všechny ruské lodě pluly bez světel, jenom nemocniční loď Orel plula s rozsvícenými všemi světly, která podle nejrůznějších "humanitárních" konvencí měla mít rozsvícená. Čímž polohu eskadry indikovala na všechny strany do velké vzdálenosti.

V reálném světě, normální - "humanitární" propagandou nezmatený - člověk má jako prioritu splnit úkol, případně sám přežít. "Princip lidskosti" je mezi jeho prioritami kdesi daleko na chvostě.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních;

Průřezová témata:

  • Odborné vzdělávání
  • Občan v demokratické společnosti