Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 4. část
Odborný článek

Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 4. část

12. 3. 2008 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Emil Calda
Spoluautor
RNDr. Eva Zelendová

Anotace

Spojitost mezi náměty k výuce matematiky, které byly zveřejněny před mnoha lety, s pojetím vzdělávání v RVP G.

Tento text navazuje na příspěvky Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 1. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 2. část a Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 3. část.


Ve čtvrté části našeho seriálu se budeme věnovat hlavně kombinatorice. Články, které vám předkládáme dnes, vedou žáky kromě jiného k:

  • rozvoji logického myšlení a úsudku, vytváření hypotéz na základě zkušenosti nebo pokusu, k jejich ověřování nebo vyvracení pomocí protipříkladu,
  • rozvíjení zkušeností s matematickým modelováním (k činnostem, kterými se učí poznávat a nalézat situace, v nichž se může orientovat prostřednictvím matematického popisu), k vyhodnocování matematických modelů, k poznávání mezí jejich použití, k vědomí, že realita je složitější než její matematický model, že daný model může být vhodný pro více situací a jedna situace může být vyjádřena různými modely),

(viz Cílové zaměření vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia ) a naplňují tím následující očekávané výstupy (viz Vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP G):

PRÁCE S DATY, KOMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST

Očekávané výstupy
žák
  • řeší reálné problémy s kombinatorickým podtextem (charakterizuje možné případy, vytváří model pomocí kombinatorických skupin a určuje jejich počet)
  • využívá kombinatorické postupy při výpočtu pravděpodobnosti, upravuje výrazy s faktoriály a kombinačními čísly
  • diskutuje a kriticky zhodnotí statistické informace a daná statistická sdělení

Za zmínku jistě stojí i přesah článků směrem ke vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka: k uplatňování zdravého způsobu života a aktivní podpory zdraví: zařazování osvědčených činností a postupů z oblasti hygieny, stravování, pohybu) a k průřezovému tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (v oblasti vědomostí, dovedností a schopností má průřezové téma žákovi pomoci vnímat a hodnotit lokální a regionální jevy a problémy v širších evropských a globálních souvislostech).

 V Charakteristice vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace je v RVP G mimo jiné uvedeno:

Během studia žáci objevují, že matematika nachází uplatnění v mnoha oborech lidské činnosti (např. v ekonomii, technice, ale i ve společenských vědách), že je ovlivňována vnějšími podněty (například z oblasti přírodních věd) a že moderní technologie jsou užitečným pomocníkem matematiky. Žáci poznávají, že matematika je součástí naší kultury a je výsledkem složitého multikulturního historického vývoje spojeného s mnoha významnými osobnostmi lidských dějin.

Využijme tedy zmínku o Dirichletově principu - v předkládaném článku Profesor Ypsilon patamatematizuje reálnou situaci k připomenutí Petera Gustava Dirichleta, který se narodil 13. února 1805 v Dürenu (s vlastním jménem Lejen). Začal studovat v Paříži roku 1822 a již v této době se proslavil odbornými matematickými pracemi. O pět let později, v roce 1827, se stal docentem na univerzitě ve Vratislavi, poté od roku 1831 učil na vysoké vojenské škole v Berlíně jako řádný profesor. Od roku 1855 až do konce svého života (zemřel 5. května 1859) přednášel na univerzitě v Göttingenu. Peter Dirichlet pracoval v oblasti teorie čísel, matematické analýzy (teorie potenciálu, nekonečné řady, určitého integrálu), matematické fyziky i hydrodynamiky. Mimo jiné zavedl metodu infinitesimálního počtu do teorie čísel, vybudoval teorii trigonometrických funkcí.

A ještě dvě inspirace z internetu:

Jste-li mezi n + 1 osobami, které byly rozmístěny do n přihrádek, určitě budete v jedné přihrádce s tou nejprotivnější ženskou.

Přílohy:
Profesor Ypsilon na krosu Patamatikovem1
Profesor Ypsilon patamatematizuje reálnou situaci2


1 Článek byl uveden v Rozhledech matematicko-fyzikálních ročník 63, č. 6.
2 Článek byl uveden v Rozhledech matematicko-fyzikálních ročník 62, č. 10.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
98.63 kB
PDF
Profesor Ypsilon na krosu Patamatikovem1
pdf
115.23 kB
PDF
Profesor Ypsilon patamatematizuje reálnou situaci2

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Emil Calda

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Nadaní žáci