Odborný článek

Zdravé luštění

23. 12. 2012
Základní vzdělávání
Autor
Žij zdravě
Spoluautor
Mgr. Kristýna Vadassová

Anotace

Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku. Seriál se zaměřuje na pravidelný pohyb a jeho důležitost v životě člověka. Dětem představuje sporty, kterým se mohou věnovat. Žáci si ujasní pojmy zdravé/nezdravé potraviny.

Cíl

Žák nakreslí 3 zdravé potraviny (dlouhodobější cíl: žák jí zdravé potraviny).

Motivace (7 minut)

Učitel: Co rádi jíte?

Děti vyjmenují mnoho potravin.

Učitel: Které potraviny z těch, co jste jmenovali, jsou podle vás zdravé?

Děti zřejmě u mnoha potravin (nápojů) nebudou vědět, zda jsou zdravé, nebo nezdravé. V mnoha případech mohou dělat chyby. Učitel by je měl dovést diskusí k tomu, že nejzdravější je zelenina a ovoce, proto by jich měly jíst co nejvíce. Oproti tomu čokoláda či sladký nápoj zdraví příliš neprospívají.

Hlavní část (30 minut)

Děti dostanou do dvojic 3 sady písmen. Každá sada skrývá jednu zeleninu. Děti seřadí písmenka a vzniknou jim tato slova: mrkev, hrášek, brambora. Učitel rozdá každému tři obrázky (slova, která děti rozluštily). Děti obrázky vybarví. S použitím slov na obrázcích děti vymyslí básničku či písničku, které poté přednesou nebo zazpívají svým spolužákům.

Závěr (8 minut)

Na závěr děti zopakují, jaké potraviny jsou zdravé. Každé dítě by mělo říct alespoň jednu zdravou potravinu.

Učitel: Jaké zdravé potraviny sníte, až přijdete ze školy domů? Proč je důležité jíst zdravé potraviny?

Diskuse.

Na konci hodiny děti nakreslí tři zdravé potraviny.


Užitečné odkazy: www.ZijZdrave.czwww.YesNeYes.cz

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
494.14 kB
PDF
Zdravé luštění

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Radek Sárközi
23. 12. 2012, 18:38
Brambory a rajčata jsou problematické potraviny? Když jsou plesnivé, tak určitě... Nezdravé jsou podle mě především zkažené potraviny a potraviny plné éček. Až na druhé místo bych dal třeba cukrovinky.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Mezioborove presahy:

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Každá dvojice obdrží tři sady písmen a obrázky: 1. sada (1x písmena Á, E, H, K, R, Š); 2. sada (1x písmena E, K, M, R, V); 3. sada (2x písmena A, B, R, 1x písmena M, O); obrázek mrkve, hrášku a brambory pro každého žáka.

Článek pro obor:

Výchova ke zdraví