Odborné články Předškolní vzdělávání Hodnocení dětí v mateřské škole ve spolupráci s rodiči jako podpora individualizace a společného vzdělávání
Odborný článek

Hodnocení dětí v mateřské škole ve spolupráci s rodiči jako podpora individualizace a společného vzdělávání

16. 9. 2019
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Alena Jabůrková

Anotace

Článek je rozdělen do dvou částí, které spolu souvisí a úzce na sebe navazují. První část je věnována individualizovanému vzdělávání, problematice pedagogické diagnostiky a hodnocení dětí v předškolním vzdělávání. Dále se zmiňuje o funkcích portfolia dítěte a o tom, jak pomáhá budovat pozitivní sebehodnocení. Autorka v článku popisuje svou dosavadní praxi učitelky a ředitelky mateřské školy a na konkrétních příkladech prezentuje svoje dlouhodobé zkušenosti v předškolním vzdělávání.

Úvod

Ráda bych se podělila o svoje zkušenosti ředitelky mateřské školy, ve které jsem postupně vytvořila  podnětné a obohacující prostředí pro vzdělávání dětí v podmínkách společného vzdělávání. Jako pedagog jsem si ve své praxi, stále více uvědomovala, že žádné dítě není stejné, že každé dítě je jiné a ke každému dítěti je třeba najít přístup, zohlednit jeho možnosti a naplňovat jeho potřeby v jednotlivých oblastech. Velkým impulzem, kromě jiného, byla pro mne inspirace v zahraničí (konkrétně v Rakousku). Moje kamarádka z dětství, která zde od roku 1975 žije, mi popsala, jak spolupracuje se školou, kam chodí její dcera. Zmíněnou mateřskou školu jsem měla možnost navštívit a částečně se účastnit vzdělávacího procesu. Následně jsem navštívila v rámci zahraničních stáží mateřské školy ve Francii, Španělsku, Norsku, Holandsku a na Slovensku. Konkrétně v Holandsku jsem prakticky viděla, jak je dětem umožněno vzdělávat se společně. Společné vzdělávání předpokládá, že na rozdíly mezi dětmi učitel reaguje již při plánování, realizaci a následném hodnocení výchovně-vzdělávací práce.

Získala jsem mnoho nových informací a poznatků, které jsem postupně aplikovala do své praxe.

Kapitola 1

Portfolio jako zdroj informací o dítěti

S individualizací vzdělávání je neodmyslitelně spjato zjišťování potřebných informací o osobnosti dítěte, o jeho potřebách, jeho rozvoji, tedy o jeho individuálních pokrocích. Proto je nutné, aby vzdělávací působení učitele vycházelo z pedagogické diagnostiky – z pozorování a uvědomění si individuálních potřeb a zájmů dítěte, ze znalosti aktuálního stavu jeho vývoje, konkrétní životní a sociální situace, pravidelného sledování jeho vývoje a vedlo k vyhodnocování vzdělávacích pokroků dítěte. Jen tak je možno zajistit, aby pedagogické aktivity probíhaly v rozsahu potřeb jednotlivých dětí, aby každé dítě bylo stimulováno, byla podporována jeho poznávací motivace. Dítě se tak prostřednictvím vzdělávacích aktivit postupně rozvíjí v základních dovednostech (motorických, poznávacích atd.). Problematika pedagogické diagnostiky je v současné době v souvislosti se změnou Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (z roku 2018: http://www.msmt.cz/‌file/‌45304/) taktéž velmi aktuální.

Na téma pedagogické diagnostiky se úzce váže téma hodnocení dětí. Na základě svých poznatků jsem si kladla tyto otázky: Jakým způsobem v současné době hodnotíme děti? Co je třeba u dětí hodnotit a proč? 

Smysl pedagogického hodnocení v předškolním vzdělávání spočívá v tom, že učitel průběžně sleduje, jak se dítě vyvíjí, jak se zdokonaluje ve svých dovednostech, jak si při hrách a běžných činnostech vede, jak se cítí, a vyhodnocuje, zda a jaké pokroky ve vzdělávání dělá. A to proto, aby zjistil, co dítě potřebuje. Proto jsem začala přikládat mnohem větší význam záznamům týkajícím se učebních (vzdělávacích) pokroků jednotlivých dětí.

S otázkou hodnocení dětí, jejich výsledků a vzdělávacích pokroků úzce souvisí portfolia dětí.

Vycházela jsem z poznatku, že portfolio by měl být uspořádaný soubor prací dětí shromážděný za určité období, který poskytuje informace o pracovních výsledcích dítěte, průběhu jeho učení a jeho rozvoje. Je tedy vhodným a důležitým podkladem ke komplexnímu hodnocení dítěte.

Nešlo nám jen o nashromážděný materiál, jeho obsah. Šlo nám především o pozitivní hodnocení dítěte, jeho pokroků a podchycení jeho silných stránek. Portfolio však může obsahovat i materiály signalizující určité problémy (záznamy z pozorování, pracovní listy), ve kterých pak budeme mít oporu pro spolupráci s rodiči při jejich řešení.

Ve své praxi se mi potvrdilo, že portfolio je významným zdrojem informací o dítěti, který efektivně podporuje individualizaci, hodnocení dětí a jeho prostřednictvím lze u dětí rozvíjet dovednost sebehodnocení.

Na základě práce v projektu „Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ ke kvalitě vzdělávání“ a svého samostudia jsem se postupně pustila do inovace stávajících portfolií.

Ke spolupráci jsem přizvala všechny kolegyně a samozřejmě rodiče dětí. Ti nám poskytli fotografie dětí z jejich života a života rodiny. Zákonní zástupci nám v rámci spolupráce pomohli zajistit finanční prostředky spojené s nákupem pořadačů a eurofolií, které se nám osvědčily.

Dětem jsem portfolio prezentovala jako jejich knihu, do které budeme společně psát. Zpočátku to skutečně byla kniha o dítěti a jeho JÁ.

U starších dětí jsem se snažila hodně při práci s portfoliem zapojovat jejich samostatnost, aby se na něm velkou měrou samy podílely. Aby si samy tvořily, režírovaly a ovlivňovaly podobu svého portfolia.

Samozřejmě je rozdíl mezi portfoliem tříletého dítěte a staršího. Obsah portfolia tříletého a mladšího dítěte je nejdříve zaměřen pouze na „moje já“. Mým cílem při inovaci portfolií byla společná práce všech – tj. dítěte, učitelek a rodičů.

Důležitost jsem přikládala také procesu založení portfolia. Zde jsem viděla velký prostor pro navázání prvotní a úzké spolupráce rodiny s mateřskou školou. Ještě před vstupem dítěte do mateřské školy jsme požádali rodiče o prvotní fotografie dítěte, což se nám velmi osvědčilo. Taktéž se nám osvědčilo umístění portfolií u vstupu do třídy, tím jsme zajistili stálou přístupnost i pro rodiče.

Kladla jsem důraz na systematickou práci s portfolii a na to, aby na nich obě učitelky ve třídě spolupracovaly společně s dětmi. Zařazovali jsme do portfolií práce dětí v různých formách – fotografie, videonahrávky, pracovní listy, výtvarné práce, kombinovali jsme papírovou a elektronickou podobu.

Mou snahou bylo v rámci denního režimu najít čas a prostor na chvilku, kdy si děti mohou svá portfolia navzájem prohlížet. Tato činnost podporuje zájem o druhého kamaráda a rozvoj komunikace s ním. Zároveň to děti vede k přirozenému učení se od sebe navzájem a k motivaci dokončit řadu činností. Děti se tím učí prezentovat vlastní výtvory a oceňovat se (reflexe, sebereflexe). Portfolio tak plní hned několik funkcí najednou, přináší informace o jednotlivých dětech, poskytuje dětem zpětnou vazbu pro jejich další učení, učitelce dává zpětnou vazbu její vlastní práce, přispívá k efektivní a odborné komunikaci s rodiči atd.

Pravidlem bylo to, že na konci týdne (čtvrtek odpoledne a pátek v průběhu dopoledne i odpoledne) jsme vytvářeli dětem prostor pro reflexi jejich práce, hodnocení a sebehodnocení. K tomu nám sloužila portfolia dětí. Za velmi důležitou pokládám reflexi nad portfoliem formou otevřených otázek: Co se ti tento týden povedlo? Co by sis chtěl/a založit do svého portfolia – „své knihy“? Jak se ti to dařilo, jak ti to šlo? Jak jsi to zvládl/a?

(doklad č. 1) foto – „soukromý rozhovor“ s dítětem (viz příloha článku)

Anotace: V druhé části článek popisuje průběh spolupráce mateřské školy s rodiči. Je zde popsán systém, který byl zaveden v mateřské škole a jehož formy se při vzájemné spolupráci všech zúčastněných osvědčily jako efektivní. V závěru se autorka zmiňuje o spolupráci s rodinou s cílem společně podporovat kvalitu učení dětí a pochopit hlavní myšlenky a principy vzdělávání v mateřské škole.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
125 kB
PDF
Doklad č. 1 – soukromý rozhovor

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Alena Jabůrková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Hodnocení žáků