Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Tvorba interaktivní mapy ptactva v okolí školy
Odborný článek

Tvorba interaktivní mapy ptactva v okolí školy

8. 5. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Hana Vybíralová

Anotace

Aktivita je zaměřena na rozpoznávání druhů ptáků v okolí školy pomocí mobilní aplikace a následné zpracování do interaktivní mapy.

Stupeň vzdělávání: ZV, G

Věková skupina: 13 –19 let

Vzdělávací obor: Člověk a příroda – biologie a geologie

 Tematický okruh: obecná biologie, biologie živočichů, ekologie

 Časová dotace:

  • Příprava: 1x 15 min.
  • Výuka: 2x 45 min.

Zdroje:

BirdNET Sound ID [online]. 2023 [cit. 2023-10-13]. Dostupné z: https://birdnet.cornell.edu/

Moje Mapy. Mapy Google [online]. 2023 [cit. 2023-10-17]. Dostupné z: https://www.google.com/maps/about/mymaps/

 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní znalost biologie ptáků
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového editoru, editoru fotografií, telefonu nebo tabletu

Vzdělávací cíle:

  • Žák identifikuje v okolí školy ptačí zpěv.
  • Žák s použitím potřebných aplikací rozpozná druh ptáka, jemuž příslušný hlas náleží.
  • Žák zařadí pomocí potřebných zdrojů pozorovaný ptačí druh do systému.
  • Žák vyhledá pomocí důvěryhodných internetových zdrojů informace o pozorovaném ptačím druhu.
  • Žák zanese polohu místa pozorování a zjištěné informace o pozorovaném ptačím druhu do interaktivní mapy.
  • Žák prezentuje a sdílí vysledované poznatky a data a porovnává je s ostatními.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák během pozorování pořizuje nahrávku hlasu ptačího druhu a s pomocí potřebné aplikace okamžitě s vysokou přesností vyhodnotí, o jaký druh se jedná.
  • Žák na základě svých pozorování vytváří interaktivní mapu s multimediálním obsahem, ke které se může v budoucnu vracet.

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA (1x 15 min.)

  1. V přístroji (mobilním telefonu nebo tabletu), který chcete v terénu využít k pořizování nahrávek hlasů ptáků, si stáhněte aplikaci BirdNET a vytvořte si bezplatnou registraci.
  2. Zorientujte se v jejím prostředí:
    1. Po otevření aplikace ihned nahrává okolní zvuky.
    2. Pro jejich identifikaci můžete použít tlačítko Pauza a dotykem označit příslušnou část zvukové nahrávky přímo v grafu a použít tlačítko
    3. Dále je třeba nahrávku Uložit pomocí stejnojmenného tlačítka.
    4. V levém horním rohu si projděte rozbalovací nabídku (v záložce Moje pozorování najdete uložena všechna svá data).

 

TERÉNNÍ VÝZKUM A SBĚR DAT (1x 45 min.)

  1. Žáci si do vybraných zařízení (mobilní telefony nebo tablety) stáhnou aplikaci BirdNET, vytvoří si bezplatnou registraci a zorientují se v jejím prostředí (viz výše).
  2. Učitel určí prostor v okolí školy, ve kterém se žáci budou pohybovat a nahrávat zpěv ptáků, dále čas, kdy bude tato aktivita ukončena, a minimální počet druhů, které musí každý nahrát a určit (ideálně 3).
  3. Žáci nasbírají a uloží vybrané nahrávky a určí pozorované druhy ptáků.

ZPRACOVÁNÍ DAT (1x 45 min.)

  1. Žáci vyexportují audionahrávky z aplikace BirdNET (rozbalovací nabídka v levém horním okně – záložka Moje pozorování – rozbalovací nabídka v pravém horním rohu – Exportovat pozorování) do složky Stahování v používaném zařízení (mobilní telefon nebo tablet) a přenesou je do počítače za účelem dalšího zpracování.
  2. Učitel dále rozdělí žáky do pětičlenných skupin, ve kterých vznikne interaktivní mapa jako výstup z nasbíraných dat.
  3. Žáci budou pro další práci potřebovat jeden Google účet. Otevřou si v internetovém prohlížeči aplikaci Moje Mapy, přihlásí se a začnou tvořit mapu pozorování (viz Příloha 1 Pracovní postup pro žáky).
    • Ve složce na Google Disk si žáci uloží své nahrávky tak, aby je mohli následně sdílet formou hypertextového odkazu.
    • V aplikaci Moje Mapy si žáci zvolí požadovaný mapový podklad a začnou vkládat jednotlivé ptačí druhy:
    • Pomocí záložky Moje pozorování v rozbalovací nabídce aplikace BirdNET určí přesné pozice pozorovaných druhů ptáků a přenesou je do své mapy v aplikaci Moje Mapy

    • Každý bod v mapě tak bude obsahovat název pozorovaného druhu, hypertextový odkaz na nahrávku jeho zpěvu a fotografii, kterou lze získat například proklikem z aplikace BirdNET na stránky Wikipedie.

4. Hotové mapy žáci sdílí mezi sebou a pomocí záložky Prozkoumej svoji oblast v rozbalovací nabídce aplikace                    BirdNET srovnají jejich obsah s pozorováním jiných uživatelů ve stejné lokalitě.

 

 

 Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že je potřeba žáky dopředu upozornit na práci v platformě Google a na to, že pokud nemají nebo si nevytvoří Google účet, budou moci jen těžko tuto aktivitu splnit. Účet je třeba založit si dopředu, aby nedocházelo k časovým prodlevám.

V terénu je nutné pohybovat se tiše a jednotlivě, nikoli ve skupinkách. Je dobré vzít si barevně nevýrazný oděv. Realizace proběhla bez dalších obtíží a určený čas přibližně odpovídal skutečnosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

- hardware: telefon nebo tablet s přístupem k internetu, počítač s přístupem k internetu - software: internetový prohlížeč, textový editor, editor fotografií