Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Kalorimetrie

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Martina Čáslavová
Spoluautor: Mgr. Miroslava Bělochová
Laboratorní práce, které vzniky v rámci projektu, si kladly za cíl zkvalitnit práci v žákovských týmech, podpořit nadané žáky v kolektivu. Dalším cílem bylo přiblížení přírodních věd humanitněji zaměřeným žákům. Nedílnou součástí bylo využití zaváděných výukových metod – čtenářská gramotnost, kritické myšlení, environmentální výchova a podpora mezipředmětových vazeb. Cílem práce kalorimetr bylo ověření získaných znalostí z tématu tepelná výměna, vyzkoušení odhadu konečné teploty, procvičení výpočtu z kalorimetrické rovnice, využití znalostí řešení matematických rovnic ve fyzice, přemýšlení o vzniku tepelných ztrát.

Časová dotace:

  • Práce je možná provést za 1 vyučovací hodinu.
  • Žáci pracují v týmech nebo jednotlivě. Jedná se o jednoduchou a pro žáky velmi dobře zvládnutelnou práci.
  • Experiment je možné velmi dobře provést jako demonstrační pokus, jehož výsledky žáci zpracovávají jednotlivě.
  • Práci plánujeme do výuky po výkladu a procvičení výpočtů na kalorimetrickou rovnici. Po laboratorní práci již zařazujeme písemnou práci.

Žáci řeší, proč se teplota zjištěná experimentálně a teoreticky liší. Vzhledem k tomu, že na základní škole nepočítáme s kapacitou kalorimetru, by je měla v prvním okamžiku napadnout tepelná ztráta vzniklá zahřátím kalorimetru, míchadla a teploměru. Další ztráty vznikají při nalévání vroucí vody do kalorimetru. Ztráty mohou vzniknout i nepřesným naměřením objemů teplé a studené vody (zde pozor na kádinky – žáci je s velkou oblibou používají jako odměrnou nádobu).

Hodnocení:

Hodnotíme zpracování pracovního listu (s výjimkou odhadu konečné teploty žáka). Ve zpracování hodnotíme i úpravu. Učíme tak žáky systematicky a smysluplně zapisovat výsledky měření.

Poznámka:

Při provedení několika experimentů současně doporučuji zprůměrovat konečnou teplotu naměřenou experimentálně. Zpřesní se výsledek a zároveň to dává možnost prodiskutovat kvalitu provedeného měření jednotlivých skupin.

Do pracovního listu není tento úkol záměrně uveden, protože nelze odhadnout počet kalorimetrů na školách.

Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Medializace přírodních věd ve škole ZŠ Jungmannovy sady Mělník reg. č. CZ.1.07/1.1.06/03.0076. Medialisation of the Natural Sciences.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
doc455 kBKalorimetr PL
doc455 kBKalorimetr ML
doc455 kBKalorimetr TL
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek