Aktivita je badatelská, učitel má ve třídě pozici průvodce. Tlačítko „důležité body“ lze využít pouze v aplikaci GeoGebra – Grafický kalkulátor.
Vzdělávací aktivita se skládá ze dvou úloh. K oběma úlohám je vytvořen pracovní list.
1. Úloha: Zvolte si libovolnou kvadratickou funkci ve tvaru \[ f(x)=a{(x+m)}^{2}+n \] (s konkrétními hodnotami\[ a \],\[ m \],\[ n \]) a zapište ji:
Funkci zadejte do programu GeoGebra. Nyní postupně zaměňujte dané parametry\[ a \],\[ m \],\[ n \]. Předpisy funkcí vždy zapisujte do tabulky. Pomocí tlačítka „důležité body“ zapisujte do tabulky také: vrchol paraboly, průsečíky s osami\[ x \] a\[ y \] a nulové body. Zkoumejte, jak se graf paraboly mění v závislosti na daných parametrech.
a) Zaměňujte parametr\[ a \]:
Předpis funkce | Vrchol paraboly | Průseříky s osami | Nulové body |
b) Zaměňujte parametr\[ m \]:
Předpis funkce | Vrchol paraboly | Průsečíky s osami | Nulové body |
c) Zaměňujte parametr\[ n \]:
Předpis funkce | Vrchol paraboly | Průsečíky s osami | Nulové body |
2. Úloha: Vytvořte v programu GeoGebra kvadratickou funkci s předpisem \[ f(x) =a{(x+m)}^{2}+m \], kde\[ a \],\[ m \],\[ n \]. Zkoumejte, jak se mění graf kvadratické funkce v závislostech na parametrech\[ a \],\[ m \],\[ n \] speciálně pro nulové hodnoty.
Ukázka možného řešení v Geogebře:
1. Možné řešení |
Autor díla: Veronika Procházková |
2. Možné řešení |
Autor díla: Veronika Procházková |
3. Možné řešení |
Autor díla: Veronika Procházková |
4. Applet s posuvníky |
Autor díla: Veronika Procházková |
Pokud budeme měnit parametr\[ a \], parabola se bude uzavírat a otevírat; pokud budeme měnit parametr\[ m \], graf se bude posouvat ve směru osy\[ x \] proti znaménku; a pokud budeme měnit parametr \[ n \], graf se bude posouvat ve směru osy\[ y \] dle znaménka.
Je možné využít i tento odkaz: https://www.geogebra.org/m/zfn6rtvd.
Před aktivitou doporučuji připomenout žákům tlačítko „důležité body“ a práci s posuvníky. Po skončení celé aktivity by žák měl být schopen určit z předpisu funkce, jak bude daná parabola vypadat. Doporučuji ponechat dostatek času k diskuzi ve dvojicích a poté aktivitu celkově shrnout u tabule. První aktivita je časově náročnější, je však možné, že ji někteří žáci stihnou rychleji – pro rychlejší žáky je připravena aktivita druhá. Jestliže druhou aktivitu žáci nestihnou, doporučuji využít výše zmíněný odkaz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.