Tento projekt podporuje vytváření vztahu dětí k přírodě. Učí děti všímat si drobných živočichů a rostlin, vnímat jejich vlastnosti a pozorovat jejich chování v různých ekosystémech (voda, louka, les). Vede děti k rozvoji empatického cítění a chování k druhým lidem, zvířatům i rostlinám. Připravujeme a prožíváme s dětmi tajemné obyčeje a zvyky jara.
Dílčí vzdělávací cíle
Organizační a materiální podmínky
Tento integrovaný blok je přímo předurčen pro organizaci v přírodě a my jej i tak pojímáme. V co největší míře, dle počasí a možností jej uskutečňujeme v přírodě, která okolí mateřské školy obklopuje, využijeme především lesíky v okolí Všetat a kopec Cecemín. Dále je možná spolupráce s majiteli hospodářských zvířat v naší obci, kterým se narodí v tomto období mláďata. Dále děti navštíví zahradnictví (skleníky s jarními a letními květinami).
Spolupráce a zapojení rodičů
Za pomoci a doprovodu rodičů je v našich možnostech návštěva statků s domácími a hospodářskými zvířaty a zahradnictví plné květin. Zapojení rodičů do příprav akcí pořádané mateřskou školou.
Časový rozsah: 4 – 5 týdnů
Věk: 3 až 6 let
Vnitřní tematické okruhy
Dílčí výstupy
Jak se prožívá radost (autor © J. Darášová). |
Hodnotící záznam integrovaného bloku |
|
Poznámky k integrovanému bloku. |
Integrovaný blok splnil stanovené cíle, byly zde zastoupeny všechny oblasti předškolního vzdělávání. Děti hry a činnosti zaujaly. Pomůcky vyhovovaly a byly pro děti stimulující. Ve velké míře byla využita okolní příroda, lesní i vodní plochy. Tělesné aktivity byly zařazovány v hojné míře a děti je každodenně vyžadují. Byla nastartována chuť přírodě pomáhat a zajímat se o možnosti její ochrany (opatrné zacházení s broučky, hlemýždi, švadlenkami, netrháme květiny v přírodě, protože na jaře je potřebují včelky a jiný hmyz apod.). |
Zájem dětí o činnosti, znalosti a dovednosti dětí. |
Zájem dětí o činnosti v tomto bloku byl bez problémů. Je vždy nutné aktivity ve třídě i v přírodním prostředí prokládat herními činnostmi, které si děti volí, zvláště u mladší věkové skupiny dětí. Děti mají velmi dobré znalosti o přírodě a to i proto, že si mohou vše přímo pozorovat a na téměř vše si také sáhnou. Vímání smysly se nám jeví jako velice důležité. |
Co se zdařilo, nezdařilo, čeho se příště vyvarovat. |
V tomto projektu nám přálo počasí, a proto jsme mohli spoustu aktivit a pozorování provádět přímo v přírodě. Hry a aktivity v přírodním prostředí jsou našimi dětmi velice oblíbené. Nepodařilo se nám najít malé rybky, je nutné zjistit, jestli se ještě v Klokoči nachází nebo jsme je neviděli z důvodu dlouhé zimy. Naplánováno je společné pátrání po rybkách kolejuškách. |
Individuální přístup, plánování, opakování. |
IP je nadále potřebný v oblasti hrubé motoriky, konzultace o bezpečnostních opatřeních s rodiči, pokud je potřeba. V současné době, je velmi dobrá zpětná vazba v této oblasti u chlapce, který IP v této oblasti potřebuje. Návrh k návštěvě ortopeda byl rodiči akceptován a zpětně nás informovali o nálezu a dalším možném vývoji. Individuální přístup je dále potřebný u dětí z méně podnětného prostředí a zajišťování opakování pro získání dovedností a vědomostí. |
Projevená přání dětí a jejich nápady, postřehy k činnostem a k tématu. |
Děti si vybíraly procházky do přírody a vždy zvítězily procházky ke Klokoči a pozorování malých vodních kaskádek. Děti chtěly najít víly a vidět malé rybky kolejušky. Ty jsme ale bohužel ještě nespatřili. Děti si chtěly hrát na pískovištích. Po zimním období je tato herní činnost dětmi velice často volena jako vítězná. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.