Cíle
Úvod
Naší škole se pro tento a příští školní rok povedlo získat grant z Programu Comenius v rámci Projektu Partnerství škol. Spolupracujeme s jednou maďarskou a jednou tureckou školou na projektu nazvaném Odpad jako nástroj imaginace a umění – neprofesionální recyklace. Součástí této spolupráce jsou návštěvy v partnerských školách. A protože se návštěva našich partnerů shodovala i s termínem projektových dnů, které naše škola pořádá třikrát ročně, rozhodla jsem se naše partnery zahrnout do svého projektu. Projekt je zaměřený na výživu a kuchyně Maďarska a Turecka. Celoškolní téma – Jsme Evropané – se mi také tímto projektem podařilo postihnout. Týden před zahájením projektu jsem vyvěsila upoutávku a žáci pak měli možnost se přihlásit.
Realizace
První den
První část toho dne jsme spolu s žáky a našimi zahraničními partnery pracovali s interaktivní tabulí. Zájemcům ráda poskytnu tuto aplikaci přímo v programu pro Active Board.
1. První den – ve třídě s našimi partnery z Maďarska a Turecka |
Protože jednacím jazykem naší spolupráce je angličtina, probíhala komunikace v tomto jazyku. Nejprve jsme se seznámili na příkladu České republiky se základními pojmy, které se týkají státních symbolů. Pak jsme se seznámili se státními symboly Maďarska a Turecka, vše za pomoci našich partnerů, kterých se žáci ptali, když zjišťovali např. barvy státních vlajek. Pro zpestření jsme zařadila i puzzle vytvořené z fotografií hlavních měst, žáci měli za úkol puzzle sestavit a uhodnout, o jaké město se jedná. Zjištěné údaje žáci zapisovali do pracovních listů. Dále jsme, opět nejprve na příkladu naší republiky, mluvili o svátcích. Připomněli jsme si, jak v angličtině správně čteme a píšeme datum a pak jsme přiřazovali data a svátky. Totéž potom pro Turecko a Maďarsko. Poté jsme z ledničky vyndávali ingredience, žáci měli za úkol uhodnout, jaké jídlo se během kterého svátku jí. Společně jsme potom našim partnerům nadiktovali recept na smaženého kapra a bramborový salát. Oni nám pak nadiktovali (už předem připravené) recepty na jejich dvě jídla (Csirke paprikash a Sekerpare). I toto si žáci zapsali do pracovního listu. Pak se rozdělili do dvou skupin – snažila jsem se dodržet rovnoměrné věkové rozložení obou skupin – a naplánovali si nákupní seznam. Ten jsem potom vybrala a do druhého dne měla u sebe, aby je žáci nezapomněli doma.
Na závěr tohoto dne jsme šli do počítačové učebny a s pomocí internetu jsme vypracovávali třetí pracovní list. Jako velmi vhodná se jevila adresa uvedená v pracovním listu.
Druhý den
Tento den jsme šli do Maďarského kulturního střediska (http://www.magyarintezet.hu). Zástupkyně ředitele, paní Ilona Harsányi Zoltánné, byla velmi vstřícná a s její pomocí vznikla velmi krásná beseda a ochutnávka maďarského jídla. Žáci nejprve shlédli scénu z maďarského filmu o jídle – se simultánním tlumočením do sluchátek – pak se seznámili s běžnými dochucovadly a přísadami, a pak došlo i na ochutnávku jídel připravených ženami pracujícími v tomto středisku. To vše zdarma, z pouhého nadšení. Žáci měli možnost se během besedy zeptat na otázky z pracovního listu.
2. Ochutnávka v Maďarském centru |
Cestou zpátky do školy jsme nakoupili ingredience na uvaření jídel. Peníze jsme rozpočítali na žáka (cca 30,- Kč). Ingredience jsme uložili do školní lednice.
3. Nákup surovin |
Třetí den
Ráno jsme se sešli ve školní cvičné kuchyňce, rozdělili se do dvou skupin a každá z nich pracovala na svém jídle. Po uvaření jsme si prostřeli a společně jídla snědli. Po úklidu kuchyňky žáci pracovali s pracovními listy a snažili se posoudit uvařená jídla z hlediska zdravé výživy.
4. Příprava pokrmu |
Na úplný závěr žáci vyplnili závěrečné reflexe.
Přínos pro zúčastněné žáky
Žáci velmi oceňovali to, že jídlo mohli sami uvařit. Zažili velký úspěch, protože dali jídlo ochutnat i jiným zaměstnancům školy, a těm tak chutnalo, že hned požádali o recepty. Také velmi oceňovali možnost kontaktu s našimi partnery, možnost vyzkoušet si to, co se učí v angličtině, v praxi. Každý žák si z projektu odnesl portfolio s vyplněnými pracovními listy, kde si recept v případě dalšího zájmu vyhledají. Někteří z žáků se rozhodli uvařit jídla i doma.
Překážky v práci na projektu
V tomto projektu se ukázala nutnost komunikovat i s ostatními učiteli ze školy a zamluvit si předem učebny s interaktivní tabulí a počítavou učebnu.
Možná rozšíření projektu
Finanční náročnost
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.