Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis. Připravil kolektiv autorů pod vedením Mgr. Jana Zouhara, pro potřeby portálu RVP.cz upravil Mgr. Jan Kotík.
V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS tento materiál věnující se přímo problematice právního vědomí. Jeho součástí jsou jednotlivě rozpracovaná témata, která mohou žákům a jejich učitelům pomoci se orientovat v právním prostředí naší vlasti. Důležitou částí je definice občana. Jako jednu z mnoha nabízíme definici od Gérard Durozoi a André Rousela:
Občan (lat. civis) je člen obce, ten, kdo užívá práva a plní povinnosti definované zákony a mravy obce: Občanství je především výsledkem společenské integrace, takže "civilizovat" nejprve znamená "udělat občanem."
Dále zde naleznete aktivitu zabývající se odpovědností, nebo cvičení, které má přivést žáka k zamyšlení nad povahou lidských práv a principů demokracie. Je zde také popsána role prezidenta republiky, proces soudního řízení, trestní sazby, nebo jakým způsobem funguje exekutiva a trestní právo.
Materiál se může stát inspirací všem učitelům a pedagogickým pracovníkům, ale primárně je určen učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.
Celý materiál:
Právní vědomí
Jednotlivé kapitoly:
Co je to občan?
Odpovědnost úplná
Právo Bingo
Cvičení k demokracii
Co když
Prezident a jeho postavení v naší ústavě
Katastrofa ve městě
Případ lodi Mignonette
Soudní řízení
Zakázat či nezakázat
Trestní sazby
Exekutiva
Trestní právo a řízení
Sociálně právní ochrana dětí - vymezení pojmů, rodinné právo a dokumenty související
Použitá literatura a zdroje:
BERAN V.: Jak na žákovskou samosprávnou demokracii. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2, č. 3, příloha I-II.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - I. část. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2 č. 2, str. 9-10.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - II. část. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2 č. 3, str. 10-11.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025