Příklad dobré praxe vznikl jako součást systémového projektu Pilot G/GP (www.pilotg-gp.cz), který v letech 2004 - 2008 spolufinancovaly ESF, MŠMT a MHMP.
Škola: Biskupské gymnázium, Ostrava - Zábřeh
Realizátor: Marie Fridrichová
Konzultant VÚP: Marie Pojerová
Cyklus seminářů pod názvem Výchova k manželství a rodičovství je určen pro všechny ročníky čtyřletého i osmiletého gymnázia. Integruje se v nich vybraný vzdělávací obsah vyučovacích předmětů Biologie, Občanské výchovy, Náboženské výchovy a průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. Prostřednictvím přednášek a diskusí si žáci pozitivně dotvářejí svůj hodnotový systém, učí se odpovědnosti za sebe i za své blízké a učí se chránit své zdraví.
Školní vzdělávací program Biskupského gymnázia v Ostravě má název Po jejich ovoci je poznáte... a zaměřuje se, kromě přípravy na další vzdělávání, na výchovu žáků v duchu křesťanských hodnot. Tento záměr se projevuje v propracované sociální náplni a v programu Výchova k manželství a rodičovství, který objasňuje východiska křesťanské antropologie a dává žákům inspiraci pro formování osobních postojů v otázkách mezilidských vztahů. Svým obsahem je přizpůsoben věku cílové skupiny žáků. Cyklus seminářů Výchova k manželství a rodičovství je uveden ve všech typech informací o škole (ŠVP, web, Den otevřených dveří, informační letáky apod.). Rodiče jsou s jeho obsahem seznámeni na schůzkách před zahájením studia.
Východiskem pro cyklus seminářů Výchova k manželství a rodičovství je sama filozofie školy a její školní vzdělávací program. Lektorkou projektu je pastorační asistentka Biskupství ostravsko-opavského (centra pro rodinu), která se školou dlouhodobě spolupracuje. Tvůrci projektu se zaměřili nejen na poskytování informací, ale i na zamýšlení se žáků nad různými problémy. Žáci mají dojít k vlastnímu postoji společně s vědomím zodpovědnosti; také by měli umět v tomto smyslu vhodně argumentovat. V každém ročníku totiž probíhá nejprve přednáška a v krátkém časovém úseku po ní je vymezen prostor pro diskusi.
a) na úrovni oborů
Sledovaný příklad dobré praxe rozvíjí řadu očekávaných výstupů vzdělávacích oborů Přírodopis a Biologie, Výchova k občanství a Občanský a společenský základ, z RVP ZV a RVP G.
b) na úrovni klíčových kompetencí
Pozn.: Škola si tyto cíle stanovila ve svém ŠVP.
Cíle v oblasti kompetence sociální a personální
Žák:
Cíle v oblasti kompetence komunikativní
Žák:
Cíle v oblasti kompetence k řešení problémů
Žák:
c) na úrovni průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova
V oblasti postojů a hodnot má PDP žákovi pomoci:
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností má PDP žákovi pomoci:
Projekt iniciovalo vedení gymnázia ve spolupráci s Biskupstvím ostravsko-opavským, Centrem pro rodinu. Při jeho tvorbě byla využita zkušenost lektorky z programů pro manželské páry. Disharmonické vztahy jsou často způsobeny neznalostí základních principů nebo nepřiměřeným akcentem jen na emotivní složku osobnosti. Protože základem zdravého sociálního uspořádání příští generace je prevence, byla témata, která souvisejí s velkými a zásadními rozhodnutími, zpracována do jednotlivých seminářů. Obsah seminářů v projektu navazuje na aktuálně probíraná témata, vede však k přesahu, k vědomému formování osobních odpovědných postojů.
Témata jednotlivých seminářů
Semináře probíhají v kmenových třídách, podle potřeby v komunitním kruhu nebo i v běžném uspořádání lavic. V první části, dvouhodinové přednášce, při které jsou účastníci „vtahováni" do rozhovoru, se žáci seznamují s mnoha skutečnými příběhy z běžného života. Ve druhé části (také dvouhodinové) lektorka shrnuje probrané téma a žáci mají možnost klást otázky, diskutovat, vyjadřovat svůj souhlas i pochybnosti.
Při seminářích se využívají následující metody a formy práce:
V průběhu přednášky se zapisují hlavní myšlenky na tabuli, žáci pak sami vybírají nejdůležitější. Své místo má při výuce i dramatizace, různé kvízy (i s humornou nadsázkou), významné je vyprávění příběhů, kdy konkrétní kasuistiky z praxe Centra pro rodinu ilustrují zákonitosti mezilidských vztahů.
Finanční prostředky vynaložené na tento projekt nejsou vysoké, lektorka je zaměstnancem zřizovatele. Realizaci doplňují vlastní PowerPointové prezentace, materiály s hlavními body semináře, kvízy, osvětové letáčky, názorné pomůcky. U tematiky Vývoj plodu je využit kvíz převzatý z brněnského sdružení CENAP. Při seminářích je využíván notebook s dataprojektorem.
Sledovaný příklad dobré praxe nabízí východiska k pochopení zákonitostí lidských vztahů. Během seminářů se daří rozvíjet sociální a spirituální inteligence žáků a respekt k manželství a rodičovství. Dalším fenoménem je zkvalitňování vlastního sebepoznání. Úcta k člověku, zdůrazňovaná pro oblast vztahů, vede i k osobnímu zralejšímu sebepřijetí.
Dosažené výsledky slouží spíše k vybudování postojů, k předcházení patologickým jevům v osobním životě než jako rozmnožení faktických vědomostí. U některých žáků mohou podnítit zájem o hlubší studium společenských věd nebo biologie, genetiky a lékařské etiky, případně sociální práce.
Ve spolupráci s dalšími pedagogy v jednotlivých třídách by bylo možné sledovat posun postojů žáků. Zajímavé by byly zpětné vazby, např. v sextě vypracování eseje na zvolené téma, které by vyplývalo z obsahu jednotlivých seminářů.
Příklad dobré praxe pomohl k poznání a pochopení vztahu lásky pro naplnění života, vybídl k vytváření vlastního postoje, upozornil na možné patologie a nebezpečí. Při realizaci PDP měla velký význam osobnost pedagoga. Bylo zřejmé, že lektorka přednášela to, co skutečně cítí a v co věří. Díky její praxi v Centru pro rodinu dostává seminář „punc života", jednotlivé argumenty mají v těchto případech podporu. Ukazuje se, že bude v budoucnu přínosem rozšíření diskusních technik i metod pro získávání zpětné vazby a efektivity naplňování cílů programu. Nabízí se srovnávání žáků kvinty a prvního ročníku čtyřletého studia.
Program má preventivní funkci a navíc se zaměřuje na osobnost žáků. Má tedy komplexní dopad na jejich další život. Rozvíjí klíčové kompetence, k jejichž získání využívá znalosti získané ve výuce. Je jistě beze zbytku využitelný pro křesťanské školy. Také ostatní školy se mohou inspirovat, jak tento program využít ve výchově mladých lidí pro odpovědný přístup k vlastnímu životu a existenci vůbec.
Kontaktní osoba
Maria Fridrichová
e-mail: maria.fridrichova@seznam.cz; zenyadivky@prorodiny.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.