Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Vcítění (empatie) je schopnost vnímat děje z pozice jiného člověka, poznávat jevy z pohledu druhého, poznávat jeho potřeby. Není přitom nutné sdílet jejich přesvědčení, normy a hodnoty a schvalovat jejich jednání. Pod identifikací rozumíme opakované poznání již známého a prožitého (pocity, obavy, způsoby chování) u svého protějšku. To umožňuje druhému porozumět a přiměřeně na něho reagovat. K tomu, aby mohlo dojít k smysluplné identifikaci a vcítění, je třeba splnit několik předpokladů: určitá emocionální vyrovnanost, pocit, že není nucen do role, do které se mu nechce, a vědomí, že je nezávislý.
Hry v tomto oddílu mají napomoci vnímání stanoviska jiných lidí, porozumění jejich potřebám a prohloubení komunikace. K tomuto cíli vede řada dílčích kroků, na které je v jednotlivých hrách kladena různá váha - vyjadřování vlastních pocitů, mínění, kritiky, nespokojenosti, hodnocení apod. Učení se identifikaci a vcítění umožňuje lépe se zaměřit na myšlenky a způsoby chování i chování druhých, na dosavadní životní historii, zpochybnit jejich dosavadní správnost a navodit v nich vědomě změny.
Při prezentaci těchto her je třeba si uvědomit, že předsudky a stereotypy snižují nebo zcela brzdí možnost identifikace či schopnost vcítit se do druhých. Při výcviku empatie a vcítění existuje nebezpečí, že někteří jedinci zneužijí získaných dovedností k prosazování svých cílů zdánlivým prosazováním přání druhých. Jiným nebezpečím je ztráta identity zaměřením pouze na potřeby druhých.
Trvání: 60 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů (trojice - až do 40)
Osoba A pronese reálnou výpověď. Osoba B se musí ptát interpretujícím způsobem: myslíš tím, že .... A odpovídá "ne", když její názor není prezentován správně, a "ano", když správně, či "zčásti", když je výpověď opakována jen lehce zkresleně. Odpověď B není předepsána, nutné je pouze to, aby A poznal, zda opakoval správně.
Skupina se rozdělí do trojic. A a B hovoří, C kontroluje. Role se postupně střídají.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Hráči vytvoří dvojice. Jeden z partnerů zavře oči a druhý ho vodí v místnosti či v okolí. Pak se role vymění. Vodit lze - beze slov, se slovním doprovodem, oběma rukama. Zejména vhodné jako úvod k "Hadu".
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 14 členů
Cíle: naučit se vzájemné důvěře a zodpovědnosti. Je třeba pozorovat, zda jedinci nemají potíže s rovnováhou apod.
Skupina vytvoří hada tím, že se členové drží za ramena nebo za ruce. Jen první člen hada má odkryté oči a vede hada přes rozmanité překážky (schody, předměty v místnosti, pod stolem apod.). Signály se předávají stiskem ruky.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů
Členové skupiny tvoří dvojice. Jeden se zcela uvolní, zavře oči. Druhý ho "formuje" do podoby sochy. Během dění není dovoleno hovořit. Pak si hráči vymění role.
Modifikace: ten, kdo sochu tvoří, reguluje jen slovy
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Hráč A je hráčem B vymodelován jako základ sousoší. Nato hráč C k hráči A přimodeluje hráče B atd. Poslední přimodeluje sám sebe. Nikdo nesmí stát izolovaně. Při hře není dovoleno hovořit.
Téma sousoší je hráčům dáno (např. nálady, obrazy z dějin, historické výjevy apod.). Druhá skupina pozoruje vznik sousoší a má téma uhodnout.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Materiál: papír a psací potřeby, lístky, na kterých jsou napsány názvy různých míst a lístky, na kterých je označení protichůdných způsobů chování
Dvojice hráčů (zvolených např. šňůrkami) si vytáhnou (z klobouku) lístek s názvem místa (např. soudní síň, benzinová pumpa, kancelář představeného). Pak si náhodně vytáhnou (opět z klobouku, krabice, nebo pytlíku) lístek s dvěma protichůdnými způsoby chování (úzkostný - statečný, veselý - smutný, klidný - neklidný, hovorný - mlčenlivý). Dvojice si vymyslí scénu, ke které by na určeném místě mohlo dojít, a předvede ji skupině, která má uhodnout, kde se děj odehrává.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Dva hráči stojí proti sobě. Každý z nich představuje nějakou známou osobu. Osoba je mu určena vedoucím, také si ji může zvolit sám. Podle toho ostatní hráči buď znají, nebo neznají, koho předvádějící hráči představují. Z dvojice tedy každý zná toho, koho představuje sám, nikoli toho, kdo je jeho protějšek. To má zjistit otázkami tak, aby odpověď byla možná vždy jen "ano" nebo "ne".
Každý z hráčů ví, kdo je jeho protějšek, neví však, koho představuje sám. Stejným způsobem musí zjistit, kdo je. Velmi záleží na sečtělosti a úrovni vzdělání členů skupiny. Bylo by snad možné hrát také tak, že by hráči představovali někoho z přítomných.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Materiál: 10 - 15 fotografií, na kterých jsou lidé v interakci - fotografie musí být nějak označeny (např. čísly)
Vedoucí položí před skupinu fotografie, na kterých jsou znázorněni lidé, kteří mezi sebou nějak komunikují. Členové skupiny si je prohlíží, ale nechají je ležet na místě. Pak se rozdělí do dvojic, každá si zvolí některou z fotografií. Dvojice pak mají za úkol předvést rozhovor, který by mohly osoby na obrázku vést. Ostatní hádají, o který obrázek jde.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Hráči jsou rozděleni do trojic. Členové každé z nich (A, B, C) dostanou lístečky, kde jsou uvedeny různé situace - oprava automobilů, návštěva restaurace, zkouška ve škole. Nikdo nezná situace druhých. Na pokyn vedoucího začne A představovat svou scénu, B a C mají za úkol se připojit. Po určité době dá vedoucí pokyn - A svou scénu přeruší a zahájí B. A a C se mají připojit a hrát, dokud není dán pokyn, aby zahájil C. Tuto hru je možno provést verbálně i neverbálně. Skupina se může zapojit tím, že také hádá, jaké scény jsou předváděny.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů
V této dobové hře hrají tři osoby - matka, otec a tazatel, který se "rodičů" ptá na jejich chování, pocity, roli. Na pokyn vedoucího se role v trojici vystřídají - tazatel hraje matku, matka otce, otec tazatele, takže v průběhu hry má každý všechny role. Tuto hru doporučují autoři jen pro zkušené skupiny, protože nejsou dány žádné další bližší postupy a hra by mohla ztroskotat.
Trvání: asi 2 hodiny
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 3 - 18 (podskupiny po 3 členech, nebo jen jedna skupina, ostatní jsou pozorovateli)
Materiál: návod pro matku a výchovného poradce
V této hře jsou vždy tři aktéři: matka, výchovný poradce a pozorovatel. Matka přichází k výchovnému poradci, protože její 15letá dcera byla přivedena domů policií, neboť se v noci pohybovala v pochybné společnosti ve městě. Protože to není u dívky její první přestupek, hrozí jí, že při dalším přečinu bude umístěna ve výchovném ústavu. Matka je zaměstnána a nemůže se o dívku více starat. Neví, co má dělat, aby se dcera do ústavu nedostala. V pozadí celé situace je to, že matka je rozvedená a v současné době žije s mužem, který má zároveň poměr s její dcerou. Tato situace je matce tak nepříjemná, že o ní bude hovořit jen tehdy, když poradce plně získá její důvěru.
NÁVOD PRO MATKU: pokuste se co nejvěrněji podat roli matky. O skutečném důvodu návštěvy však začnete hovořit až tehdy, když skutečně začnete mít pocit důvěry k poradci.
NÁVOD PRO PORADCE: Pokuste se vžít do role poradce. Lidem, kteří k vám přicházejí, můžete pomoci jen tehdy, když si plně získáte jejich důvěru. Mějte na paměti, že mnozí lidé své skutečné problémy jen nepřímo naznačí.
Poznámka:
Autorova verze, kdy se role střídají, je velmi dobrá. Problémy je však nutno přizpůsobit tomu, o jakou skupinu jde. V podstatě je třeba mít připraveny tři situace, pro každého hráče jinou.
Trvání: asi 2 hodiny
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 10 - 20
Materiál: papír a tužky
Cíle: uvědomit si své předsudky, ujasnit si, jak předsudky, i když nejsou plně vědomé, omezují vlastní chování
Muži a ženy vytvoří vlastní skupiny. V obou skupinách probíhá asi 20 minut debata o vlastnostech opačného pohlaví:
V obou skupinách je pořízen písemný zápis a je zvolej jeden člen, který o výsledku debaty referuje. Z obou skupin jsou zvoleni dva zástupci, kteří spolu sehrají scénku, jejíž téma si skupina sama zvolí. Přitom si muži se ženami vymění role. Oba zástupci svých skupin přednesou zprávu o průběhu diskuse. V plénu proběhne diskuse o příčinách a formách předsudků.
Trvání: 60 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 10 - 20 členů
Čtyři účastníci opustí místnost a dohodnou se, jaký spolek budou představovat (pěstitelé drobného zvířectva, ochránci přírody apod.). Zvolí si předsedu. Po návratu do místnosti přehrají schůzi své organizace. Jsou podány zprávy, kladeny požadavky, debatuje se, hlasuje se - ale vše tak, aby nebylo zcela jasné, oč jde. Zbytek skupiny hádá, o jaký spolek jde.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů
Cíle: zaměřit se na vnější charakteristiku role
Jeden hráč se pokusí přednést přednášku na téma, které mu skupina určí. Při svém projevu má napodobit někoho, koho všichni členové skupiny nepochybně dobře znají (někoho z vedoucích, člena skupiny). Ostatní členové v průběhu přednášky nesmí hovořit, mohou se dohadovat jen posunky. Mají poznat, kdo byl znázorněn. Po ukončení hry se debatuje, jak se protagonistovi dařilo předvést druhou osobu, eventuálně jak se tato osoba cítila (pokud je přítomna) a podle čeho posluchači představovanou osobu identifikovali.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 16 členů
Materiál: papír a psací potřeby
Ve skupině, která se poměrně dobře zná, napíše každý na papír své jméno. Lístečky se vyberou, zamíchají a každý dostane lísteček se jménem někoho jiného. Pak postupně každý vypovídá o osobě, kterou jen představuje tak, že hovoří v 1. osobě podle návodu:
Skupina hádá, kdo je představován. Lze také konfrontovat výpovědi X s tím, koho vlastně má představovat.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20
Dva hráči, A a B, debatují. Za každým stojí jeho stín - "a" a "b". A něco říká nebo se ptá. Nato formuluje "a", co vlastně A chtěl výpovědí říci, co zamlčel, co skutečně myslel nebo cítil. Po reakci B se "b" vyjadřuje stejně.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 14 členů
Cíle: naučit se hovořit s někým, koho jsem si nezvolil, na téma, které mi bylo určeno
Účastníci sedí se zavřenýma očima v kruhu. Vedoucí - "telefonistka" - otáčí pomyslným ciferníkem. Zazvoní u některého hráče, kterému řekne, kým se stává. Pak vytvoří spojení k jinému účastníkovi tím, že se ho dotkne a sdělí mu, kým se stává. Oběma partnerům rozhovoru sdělí, o čem mají hovořit. Oba si představují, že jsou od sebe značně vzdáleni a mezi nimi je pouze telefonní spojení. Hovor ukončí vedoucí.
PŘÍKLADY: Pan Novák z Písku volá slečnu Vandrovou z Mělníka a domlouvá si s ní schůzku. Paní Chlídková volá své přítelkyni Evě, aby si postěžovala na svého muže. Pan Voříšek z Prahy volá svou matku v Plzni, aby jí pogratuloval k 70. narozeninám.
Průběh hry závisí ve velké míře na vedoucím, jeho přehledu o členech skupiny. Hra dává možnost navodit situaci, kdy spolu musí hovořit členové, kteří spolu obvykle hovoří málo.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů
Cíle: naučit se věnovat pozornost spádu řeči, intenzitě zvuku, melodii řeči bez ohledu na obsah a adekvátně reagovat
Vedoucí uvede hru tím, že existuje dětská řeč - gibberština, kterou se lidé mohou dohovořit, i když znají jen svou mateřštinu. Dvěma hráčům se určí, jaké národnosti jsou a pak mají sehrát např. scénu setkání na Brodwayi. Oba hráči se pokusí domlouvat pomocí různých zvuků, dětskou řečí - gibberštinou.
Poznámka: hra je vhodná pouze pro skupiny zvyklé na hraní
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Materiál: papír a psací potřeby
Jeden z hráčů, který má "odcestovat", opustí místnost. Ostatní pro něj na cestu připraví kufr, do kterého mu zabalí věci, ale i různé vlastnosti, které mu kdo přeje (např. vyrovnanost, umění si uvařit, moderní obleky apod.). Cestující si po návratu kufr prohlédne a hádá, kdo mu co přibalil.
Vyhodnocení: jde o to ujasnit si, jak ostatní vidí cestujícího, a jak si cestující představuje, že je ostatními vnímán
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 10 členů
Materiál: papír a psací potřeby
Při rozdávání jmenovek obdrží každý lístek se jménem jiného člena skupiny. Jeho jménem má zformulovat seznamovací inzerát. Inzeráty se promíchají a postupně jsou předčítány. Skupina hádá, od koho a jménem koho byl inzerát podáván.
Modifikace: každý formuluje inzerát za sebe sama. Pak jde o to uhodnout autora
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 14 členů
Materiál: papír a psací potřeby
Vedoucí klade všem otázky, každý je za sebe stručně zodpoví. Nepodepsané odpovědi se vyberou a vedoucí je předčítá. Pisatelé mají být identifikováni.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 14 členů
Materiál: papír a psací potřeby
Král a jeho ministr jsou určeni losem. Král sedí na trůně, jeho ministr sedí vedle něho, v určité vzdálenosti sedí ostatní hráči. Jsou se svým králem nespokojeni. Ministr jde k nim a zjišťuje, co se jim na králi nelíbí. Jednomu se nelíbí králův vzhled, jiný má námitky, jak král vládne. Ministr se vrátí ke králi a jednotlivé stížnosti mu přednese (má je napsané, neřekne však, kdo kterou stížnost podal). Na to se ministr ptá krále, které obvinění ho nejvíce rozhněvalo. Král smí 3x hádat, kdo toto obvinění vznesl. Když neuhodne, sbírá ministr nové stížnosti a král musí hádat znova.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 5 - 14 členů
Účastníci se pokoušejí blíže poznat vytvářením analogií. Jeden z hráčů si myslí na některého ze spoluhráčů. Skupina se pokouší zjistit, o kterého spoluhráče jde, a to tak, že klade otázky, jako:
Jeden z hráčů jde za dveře, ostatní se domluví na jednom ze spoluhráčů, hádající se vrátí a klade otázky jak uvedeno výše, než uhodne. Tato varianta je náročnější, hádající je více exponován, mohou nastat obavy ze ztrapnění.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 10 členů
Materiál: papír a psací potřeby
Jeden z hráčů si zvolí předmět, který je v místnosti. Sdělí ho skupině a opustí místnost. Spoluhráči pak mají za úkol zvážit, které vlastnosti má hráč i předmět společné. Vlastnosti jsou sepsány (vedle je vždy zaznamenáno jméno toho spoluhráče, který ji uvedl). Pak se hráč vrátí. Má skupině zdůvodnit, proč si zvolil právě ten určitý předmět. Asociace jsou přečteny. Hráč se pokusí uhodnout, od koho která asociace pochází. Hráč, jehož asociaci uhodne první, jde za dveře.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů
Materiál: papír a psací potřeby
Každý člen skupiny namaluje sám sebe v podobě zvířete, znázorní tak, jak se ve skupině cítí. Nepodepsané kresby se vyberou, vyloží před skupinu a hádá se, kdo se nakreslil jako které zvíře.
Každému hráči je náhodně losem určen spoluhráč, pro kterého si má vymyslet a asociovat představu zvířete. Obojí je zapsáno na lístek. Papíry se vyberou, jsou promíchány a předčítány. Celá skupina se dohaduje, kdo je zvířetem a kdo je autorem. Autor pak své asociace vysvětlí.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Hráči vytvoří dvě skupiny. Vytvoří se dvě řady židlí, orientovaných proti sobě. Na jednu řadu židlí se usadí polovina hráčů. Druhá polovina se postaví za židle, které stojí naproti. Pak si sedící zvolí v mysli jednoho ze stojících, kterého by chtěli mít proti sobě. Stojící si pak zvolí židli tak, jak si myslí, že byli voleni sedícími hráči. Když si najdou správné místo, smějí si sednout, jinak hádají ještě jednou. Může se ovšem přihodit, že několik sedících zvolí téhož stojícího, takže hru nelze do důsledků "dohrát". Vedoucí hry by se neměl hry zúčastnit - vnášel by do hry prvky, o které nejde. Pocity hráčů je nutno po ukončení prohovořit a tenze nezvolených relativizovat.
Skupinová dynamika - interaktivní hry Soni Hermochové
Interaktivní hry - úvod
Představování a poznávání
Komunikace a vytváření skupin (1. část)
Komunikace a vytváření skupin (2. část)
Pozorování a vnímání
Agrese a prosazování
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: