Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 4 - 20
Materiál: různé kostky
Cíle: naučit se rozhodnout, kdy kdo chce nebo může zasáhnout do dění ve skupině
Skupina sedí v kruhu. Každý dostane stejný počet stavebních dílců (3 - 5). Není dovoleno komunikovat. Úloha spočívá v tom postavit uprostřed kruhu společnou stavbu. Stavit se smí jen tak, že vždy jeden vstane a položí na stavbu jednu ze svých kostek. Až když si zase sedne, smí vstát další.
Trvání: 2,5 - 3 hodiny
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: menší skupiny o 4 - 6 hráčích + 1 pozorovatel
Materiál: každá skupina má sadu stavebních kostek nebo krabici Lego a písemný návod
Cíle: naučit se využít návod, ale nenechat se jím slepě ovlivnit
Malé skupiny dostanou následující písemný návod: v průběhu jedné hodiny vystavte z daného materiálu maketu města, ve kterém musí být - 1 továrna, 1 nádraží, 3 obytné bloky, 3 rodinné domky, 1 kostel, 1 základní škola, 1 střední škola, 1 letiště, 1 park. Pak je třeba ustavit jury, ve které má každá malá skupina jednoho zástupce. Jury si v přítomnosti ostatních vytvoří kritéria, podle kterých bude výtvory hodnotit (15 minut). Po vyhodnocení si každá skupina prohovoří výsledky své práce. Pak se diskutuje v plénu.
Je třeba dojít k závěru, že i pokyny mohou být neúplné a je třeba je promyslet, než se vyplní.
Trvání: 2 hodiny
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: menší skupiny o 4 - 10 členech
Materiál: pro každou skupinu stejný
Na volbě v podstatě nezáleží - není vidět: 1 tužka, 4 archy tuhého papíru, 10 proužků bílého papíru 40x10 cm, 2 archy lepenky, 1 pravítko (30 cm), nůžky, lepidlo, 4 fixy, provázek, 2 archy balicího papíru.
Vedoucí dá pokyn: Postavte věž s použitím materiálu, který jste dostali k dispozici. Materiál můžete stříhat, ohýbat, skládat. Je ovšem nutno dodržet následující pravidla: bílé proužky papíru musí být použity tak, jak jsou. Papírové dílce, ze kterých bude věž postavena, nesmí být v žádném směru větší než pravítko. Věž musí stát na vlastní základně, nesmí se o nic opírat, ani být upevněna na stropě.
Skupiny mezi sebou soutěží. Věže jsou hodnoceny z hlediska výšky, pevnosti, originality. Jury, která se skládá z 1 - 2 členů každé skupiny, má maximálně 20 minut času na to, aby před celým plénem prodiskutovala hodnocení.
Trvání: 2 hodiny
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: malé skupiny do 10 členů
Materiál: dle možnosti, např. jako u Stavby věže I.
Dobu trvání stavby je možno variovat 30, 40, 60 minut. Variuje se způsob, jak smějí členové mezi sebou komunikovat: jen verbálně, jen neverbálně, slovesy, podstatná jména. V každé skupině je zařazen jeden pozorovatel z jiné skupiny, který sleduje průběh.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 4 - 20
Materiál: papír, barvy, vodovky, křídy
Cíle: naučit se uvědomovat si, jak se kdo zapojuje do skupinové činnosti; rozhodnout vědomě o svém zapojení
Skupina sedí kolem papíru. Není dovoleno verbálně komunikovat. Není určeno, co se bude kreslit.
Trvání: 60 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 10 členů + 1 pozorovatel
Hra je myšlena jako pantomima, je možno však ji hrát i se slovy. Každá skupina má natočit "film", tj. vytvořit scénář a pantomimicky ho předvést (krimi, western, show). Skupiny si buď sami zvolí, jaký druh "filmu" budou natáčet, nebo se typ zadá a pak skupiny mezi sebou soutěží. Poté se ve skupině určí role: autor, režisér, kameraman, hráči. Skupiny zkouší každá zvlášť. Určení rolí není nutné. Po ukončení zkoušek předvede každá skupina svůj film, ostatní hádají, oč jde.
Trvání: 3 hodiny
Věk: mladiství, dospělí
Velikost skupiny: do 10 členů
Materiál: pro každého účastníka papír, tužka, návod
Cíle: poznání rozdílu mezi individuálním a skupinovým výkonem
Návod (pro každého): Jste členem meziplanetární výpravy, která původně měla v plánu setkání s mateřskou lodí na osvětlené straně měsíce. Pro technické potíže však vaše kosmická loď byla donucena přistát na místě vzdáleném asi 300 km od místa, kde mělo dojít k setkání. Při přistání byla většina vaší výstroje poškozena. Protože vaše přežití je závislé na tom, zda dosáhnete mateřskou loď, je třeba se vybavit na 300 km dlouhou cestu nejdůležitějšími předměty. Dostanete seznam předmětů, které při přistání nebyly poškozeny. Vaším úkolem je sestavit tyto předměty do pořadí podle důležitosti, k překonání vzdálenosti a dosažení mateřské lodi (těchto předmětů je celkem 15). Označte jako č. 1 nejdůležitější předmět a jako č. 2 druhý nejdůležitější předmět atd.
K průběhu jsou hráčům dány pokyny. Při tomto cvičení jde o modelování následujícího procesu:
Fáze - individuální rozhodování
Pokusíte se úlohu vyřešit každý sám pro sebe. Vyplněné odpovědi odevzdáte - můžete si pro další potřebu své pořadí zaznamenat.
Fáze - skupinové rozhodnutí
Cílem je dojít ke skupinovému rozhodnutí, se kterým by všichni mohli souhlasit.
Fáze - spolupráce mezi skupinami
Každá skupina zvolí ze svého středu dva zástupce, kteří se při řešení úkolu nejlépe osvědčili. Ti vytvoří skupinu a znovu rozhodnou. Všichni ostatní tuto skupinu pozorují.
Fáze - výsledné srovnání
Jednotlivá řešení jsou porovnána se správným řešením, které bylo konzultováno s odborníky: Kyslíkové bomby - voda - hvězdná mapa - potravinový koncentrát - vysílačka a přijímačka - nylonové lano - kufřík první pomoci - padákové hedvábí - nafukovací člun - signální patrony - pistole - sušené mléko - topné těleso - magnetický kompas - zápalky.
Trvání: 60 minut
Věk: mladiství a dospělí
Velikost skupiny: skupiny po 5 - 10 členech
Materiál: krepový papír, noviny, spínací špendlíky, lepidlo apod.
Každá skupina vytvoří pro jednoho svého člena model z daného materiálu (musí být pro všechny skupiny stejný). Modely jsou pak předvedeny všem a hodnoceny.
Bylo by také možno dát každému hráči skupiny stejný materiál a uspořádat "módní přehlídku".
Trvání: 60 minut
Věk: mladiství a dospělí
Velikost skupiny: 5 - 10 hráčů
Materiál: pro každou skupinu 5 - 7 fotografií vystřižených z časopisu
Úkolem skupin je v daném čase vytvořit reportáž k fotografiím. Tuto reportáž přednese jeden člen skupiny ostatním (skupiny mohou mezi sebou soutěžit).
Trvání: 60 minut
Věk: mladiství a dospělí
Velikost skupiny: 5 - 10 hráčů (při větším počtu nutno přizpůsobit role)
Materiál: návod pro každého hráče
Cíle: reflektovat ve hře realitu
Z důvodů reorganizace je třeba, aby z pracoviště odešel jeden pracovník. Mistr, zástupce odborů a zástupce vedení musí rozhodnout, koho přeřadit. V úvahu připadají tři pracovníci:
Trvání: 60 minut
Věk: mladiství a dospělí
Velikost skupiny: 6 - 20 (i více)
Materiál: papír a psací potřeby
Je třeba předem připravit lístečky se jmény všech účastníků. Ty se rozdají tak, aby nikdo nedostal svůj vlastní. Každý napíše tomu, jehož jméno dostal, velmi osobní dopis. Papíry s dopisy se složí a opatří jmény příjemce. Složené papíry si hráči v kruhu předávají, až každý má "svůj" dopis a přečte si ho. V malých skupinách se prohovoří pocity při obdržení dopisu.
Pokud mezi členy skupiny není dostatečná důvěra, sklouzne se do banalit.
Trvání: 60 minut
Věk: mladiství a dospělí
Velikost skupiny: 6 - 14
Materiál: papír a psací potřeby
Každý hráč obdrží náhodně lístek se jménem jednoho spoluhráče a napíše na něj tři dojmy (názory, odpověď na otázku, jaký je). Zprávy se vyberou, zamíchají a postupně předčítají. Ten, o kom je vypovídáno, má uhádnout pisatele.
Úskalí: při nevhodné atmosféře ve skupině se sdělují banality
Věk: mladiství a dospělí
Velikost skupiny: 6 - 12 členů
Materiál: papír a psací potřeby
Jeden z hráčů napíše na papír jméno některého ze spoluhráčů. Ostatní se střídavě pokoušejí uhodnout, čí jméno je na papíře. Postupují tak, že se ptají, zda jmenovaný má určitou vlastnost. Ten, kdo jméno napsal, odpovídá dle svého mínění - ano, ne.
Úskalí: ten, kdo je zvolen poslední, se může cítit dotčen
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 hráčů
Cíle: naučit se najít své místo uvnitř skupiny
Všichni stojí mimo místnost. Každý vejde mlčky dovnitř a najde si své místo, kde se chce usadit - protože se mu místo líbí, nebo proto, že chce být blízko někoho, kdo už tam usazen je. Když se někdo vedle vás posadí a vám je to nepříjemné, můžete uhnout, nebo si sednout jinam. Přesazování necháme probíhat tak dlouho, až se vytvoří různé skupiny sedících. Při hře se nesmí mluvit.
Po proběhnutí hry je bezpodmínečně nutné prohovořit pocity, potíže a úzkosti účastníků.
Úskalí: je třeba nakonec zdůraznit, že to, co proběhlo, není obrazem trvalého neměnného postavení jedince, ale "momentka" skupinového dění
Trvání: 90 - 120 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Dívky zůstanou v místnosti a něco spolu dělají. Chlapci opustí místnost a mají 1 - 2 minuty času na to si rozmyslet, jak budou navazovat kontakt s děvčaty v místnosti.
Pak se role vymění - dívky navazují kontakt s chlapci.
Trvání: 30 - 45 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Více hráčů sedí na zemi a vytváří "hrad". Zbývající mají rozbít soudržnost sedících.
Ti, co sedí v "hradu" dostanou střídavě pokyny:
Skupinová dynamika - interaktivní hry Soni Hermochové
Interaktivní hry - úvod
Představování a poznávání
Komunikace a vytváření skupin (1. část)
Pozorování a vnímání
Identifikace a vcítění
Agrese a prosazování
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: