Odborné články Gymnaziální vzdělávání Ohniska napětí – rozpad Jugoslávie – tvorba tematické mapy
Odborný článek

Ohniska napětí – rozpad Jugoslávie – tvorba tematické mapy

Anotace

Aktivita je zaměřena na vizualizaci problematiky rozpadu bývalé Jugoslávie formou tematických map, vytvořených na základě analýzy vybraných článků.

Pomůcky:  

  • hardware: počítač s přístupem k internetu 
  • software: internetový prohlížeč, textový editor 

Časová dotace:  

  • Příprava: 1x 20 min. 
  • Výuka: 2x 45 min. 

Zdroje: 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:  

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, základní znalost regionální geografie Balkánu 
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru 

Vzdělávací cíle: 

  • Žák na základě dostupných informací a digitálních zdrojů kriticky zhodnotí a vybere data potřebná ke splnění zadaného úkolu. 
  • Žák pomocí vybrané aplikace vizualizuje data do podoby mapy zahrnující všechny požadované náležitosti. 
  • Žák prezentuje a sdílí zjištěné informace pomocí mapy, kterou sám vytvořil.  

Přínos využití digitálních technologií:  

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vizualizuje data popisující průběh rozpadu Jugoslávie. To by bez digitální aplikace, umožňující jednoduchou tvorbu kartogramu, a tematické mapy byl velmi zdlouhavý a náročný proces. 

Metodická poznámka:   

  • Žákům je třeba sdílet přílohu (tj. pracovní list pro samostatnou práci). 
  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu.  

Popis vzdělávací aktivity:  

A. PŘÍPRAVA (1x 20 min.) 

  • Budeme pracovat s aplikací MapChart online. Tuto aplikaci je možné využít bez předchozí registrace. 
  • Otevřete si stránku MapChart ve webovém prohlížeči. 
  • Na horní liště je možno zvolit geografickou oblast, se kterou budete pracovat. 

  • Mapu je pak možné intuitivně upravit pomocí panelu nástrojů. Je možné změnit barvu vybraných regionů, ořezat, vytvořit legendu apod. 

 

​​B.REALIZACE (1x 45 min.) 

Organizace: 

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC připojeném k internetu s pracovním listem (viz příloha), do kterého doplňují výstupy. 
  • Učitel individuálně dopomáhá jednotlivcům v případě nejasností nebo technických obtíží. 
  • Výstupem je vyplněný pracovní list, který lze následně např. vytisknout a založit do žákovského portfolia. 
  • Na závěr učitel provede krátkou reflexi, tj. doptává se žáků, co si aktivitou prakticky ověřili. 

Kritéria hodnocení aktivity učitelem: 

Učitel může hodnotit především tyto oblasti: 

  1. Obsahová správnost – zda mapa odpovídá historické realitě (správné vyznačení států, území a časového kontextu).  
  2. Práce se zdroji – zda žák vyhledával a využil dobře informace ve vybraném zdroji.  
  3. Kartografické zpracování – přehlednost, logické barevné odlišení, doplnění legendy, názvů a dalších nezbytných náležitostí mapy.  
  4. Digitální dovednosti – samostatnost při práci s nástrojem MapChart, schopnost exportovat, sdílet a obhájit výsledky.  
  5. Prezentace a interpretace – zda žák dokáže svou mapu spolužákům vysvětlit, zasadit ji do širších geopolitických souvislostí a formulovat vlastní závěry. 

Hodnocení by mělo být především formativní – ocenit snahu a tvůrčí přístup, poskytnout konkrétní doporučení, co by příště šlo zlepšit (např. čitelnost mapy, větší důraz na vysvětlení příčin konfliktu, systematičtější práce se zdroji). 

​​Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 

Aktivita přinesla žákům možnost lépe porozumět složitému tématu rozpadu Jugoslávie skrze vizualizaci dat do podoby map, což jim usnadnilo orientaci v geopolitických souvislostech. Zároveň si vyzkoušeli práci s digitálním nástrojem pro tvorbu kartogramů. Obtíže nastávaly zejména v těchto oblastech: 

  • Složitost tématu – část žáků měla problém pochopit historické a politické souvislosti.  
  • Práce se zdroji – žáci mají obecně problém s porozuměním textu. U některých tak docházelo k mechanickému přebírání textů bez hlubší interpretace.  
  • Digitální dovednosti – přestože aplikace MapChart je poměrně intuitivní, část žáků se ztrácela v ovládání nástrojů (tvorba legendy, správné barevné odlišení regionů), bylo třeba individuálně dovysvětlovat.  
  • Časová dotace – dvě vyučovací hodiny byly na samostatné prostudování textů a tvorbu mapy hraniční, některé výstupy působily nedokončeně.  

Celkově byla aktivita přínosná a motivující, ale pro lepší výsledky by bylo možná vhodné poskytnout žákům ukázkový vzor mapového zpracování. 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
381.84 kB
PDF
Pracovní list
pdf
376.95 kB
PDF
Pracovní list - vypracovaný

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu;
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby;

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/