Stupeň vzdělávání: ZŠ / SŠ
Vzdělávací obor: český jazyk a literatura, výchova k občanství, mediální výchova
Tematický okruh: žurnalistika, komunikační a slohová výchova
Časová dotace:
Výuka: 1× 45 minut
Příprava: 30 minut (týden před touto vyučovací hodinou je ale potřeba zadat žákům úkol, který naleznete níže)
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci a žákyně:
Digitální:
Žáci a žákyně:
Přínos využití digitálních technologií:
Dáme přečíst žákům dva žurnalistické celky. Poté nahlas společně uvažujeme – co je na nich společného a v čem se texty liší?
Ilustrační fotografie
Řešení: Brainstorming se žáky spočívá v pochopení přidané hodnoty druhého žurnalistického textu. První příspěvek pouze tvrdí, že letadla extrémně znečišťují životní prostředí a to představuje problém. Druhý článek jde dále a přináší dobré zprávy z této oblasti – nabízí možná řešení.
Diskutujte se svými žáky o čtyřech kritériích, která odlišují Solutions Journalism od klasické žurnalistiky (kdo, kdy, kde, jak a proč). Infografiku mějte k dispozici buď na sdílené ploše, nebo ji vytiskněte žákům do dvojice – v další části hodiny ji budou potřebovat.
Autor: Pavlína Jurzykowská
2. Tvorba letáku, který upozorní spolužáky na problematiku plýtvání potravinami
Metodická poznámka: Na tuto část hodiny musíte žáky připravit s týdenním předstihem. Budou mít totiž za úkol nafotit fotografie, ze kterých bude znatelné, že se jedná o plýtvání potravinami.
K dispozici mají kolem sebe jistě mnoho použitelného materiálu: odpadkové koše ve škole, tácy s jídlem u okénka, kde se nádobí odevzdává, talíře na myčce doma v kuchyni, shnilé svačiny ve svačinových boxech. Stačí jenom namířit fotoaparát mobilu a vyfotit.
Žáci se rozdělí do dvojic (ideálně kombinace: ten, kdo rád upravuje fotografie, s tím, kdo rád píše). Představte jim aplikaci pro tvorbu koláží a infografik Fotor, ve které mohou lehce a rychle vytvořit mozaiku ze svého týdenního sběru fotek.
Návod přináším prostřednictvím jednoduché infografiky zde.
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Žáci postupují podle návodu:
Během psaní žáci dodržují tato pravidla:
Po dokončení práce na letáku (a konzultaci s učitelem, jestli opravdu obsahuje všechna 4 kritéria žurnalistického celku orientovaného na řešení) vám ho žáci sdílejí. Úkolem učitele bude vybrat nejlepší, vytisknout několik exemplářů a za pomoci žáků distribuovat na školní nástěnky.
Cílem závěrečné aktivity je najít v žurnalistickém textu 4 prvky, které jsou typické pro žurnalistické celky zaměřené na řešení. Povede se vašim žákům najít je všechny?
Žáky upozorníme také na fakt, že autor by měl být důvěryhodný, podepsaný a citované zdroje (nebo odborníci) relevantní, dohledatelné a ověřitelné.
Žákům rozdejte nebo sdílejte tento příspěvek o závislosti na mobilu. Vyzvěte je, aby v textu našli informace, které jim pomohou najít 4 typické znaky žurnalistiky orientované na řešení.
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Žáci by se měli ze všeho nejdříve naučit pokaždé ptát, jaký je zdroj této zprávy? Je ověřený a důvěryhodný?
● Zdeňka Sekretová, akreditovaná novinářka, a Mark Griffiths, slavný psycholog, kterého lze ověřit pomocí vyhledávače Google:
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Čtyři hlavní kritéria Solutions Journalism v textu „Odpojte se! Závislost na mobilech začíná plíživě a zamává i se zdravím“:
Na závěr lze se žáky diskutovat o tom, co by mohlo být do textu doplněno, aby splňoval i čtvrté kritérium. Žáci by měli přijít kritickým myšlením na to, že cílem Solutions Journalism nemusí být hledání jednoznačných řešení, ale alespoň cesty, která by mohla pomoci dopady popisované situace snížit.
Pokud by vám zbyl čas nebo by byl zájem o problematiku Solutions Journalism ve vaší třídě velký, doporučujeme tento rozhovor, který vysvětluje, jak může tento fenomén vrátit novinářské profesi důstojnost a důležitost.
Ukázka výstupu (Aneta J., 9. ročník, ZŠ Zeleneč)
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Žáci si užili praktickou tvorbu digitálního letáku, kde mohli využít kreativitu při práci s aplikacemi jako Fotor. Diskuze o rozdílech mezi běžnou a na řešení orientovanou žurnalistikou jim umožnila zapojit se do analýzy a sdílení názorů. Nejtěžší pro ně bylo pochopení kritérií Solutions Journalism, zejména v souvislosti s konkrétními příklady. Někteří měli problém s fotografováním problémů s plýtváním jídlem a s tím, co všechno do fotografií zahrnout. Žáci by měli pochopit, jak Solutions Journalism řeší společenské problémy, a znát čtyři klíčová kritéria: reakci na problém, důkazy o účinnosti řešení, širší vhled a pojmenování limitů.
Zdroje
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025