Odborné články Základní vzdělávání Clean up pictures – práce s online slovníkem
Odborný článek

Clean up pictures – práce s online slovníkem

Anotace

V této výukové aktivitě se zaměříme na práci s online slovníkem v kombinaci s AI aplikací Clean up pictures. Porovnáme vyhledávání v klasickém papírovém tištěném slovníku s vyhledáváním v online slovníku. Vedeme žáky k práci se slovníkem (žáci často využívají pouze překladač a to někdy vede k chybnému výsledku).

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ /3.–5. ročník

Věková skupina: 8–11 let

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – anglický jazyk

Tematický okruh: produkcepsaní, mluvení

Časová dotace : 1 vyučovací hodina

  • Výuka: 45 minut
  • Příprava: 30 minut

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: abeceda a specifika anglické abecedy, vyhledávání v klasickém slovníku
  • Digitální: vyhledávání v online slovníku

Cíl

  • Upevnění gramatiky Co to je? Je to…? Můžete vidět…? + krátké odpovědi

         Je tam... Vidím... Vymazat...

  • Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Žák využívá online slovník k vyhledání neznámé (nové nebo zapomenuté) slovní zásoby.

 

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace:

  • Seznámíme žáky s online slovníkem a aplikací clean up pictures a ukážeme, jak lze vymazat předměty z obrázku.

Metodická poznámka:

Protože se jedná o aplikaci AI, žáci jsou omezeni věkem, a proto nebudou fungovat každý na svém počítači, ale využijí učitelského PC.

 

Autor: Helena Peřinová

Autor: Helena Peřinová

Autor: Helena Peřinová

  • Rozdělíme žáky do skupin po třech, v každé skupince jeden žák dostane klasický papírový slovník (všichni si zopakujeme anglickou abecedu a připomeneme si, že v anglické abecedě nejsou souhlásky s háčky a písmeno CH neexistuje – kombinace C + H je zařazena pod písmeno C); druhý žák si pomocí QR kódu otevře online slovník, třetí žák bude slovíčka zapisovat na papír. V průběhu aktivity (např. před otevřením dalšího obrázku) si žáci na pokyn učitele vymění roli tak, aby si každý vyzkoušel práci s klasickým slovníkem, online slovníkem i roli zapisovatele.

 

Autor: Helena Peřinová

Autor: Helena Peřinová

  • Promítneme žákyně fotografii a požadujeme si připravit ve skupině všechna slovíčka k popisu obrázku (ideálně by na obrázku měla být slovíčka jak známá, tak neznámá – nová slovní zásoba). Žáci používají tištěný i online slovník. Dáme jim časový limit – podle náročnosti a detailnosti obrázku 6–12 minut.

Uvědomění:

  • Žáci reflektují, jak se jim pracovalo s online slovníkem jako klasickým papírovým slovníkem. Ujistíme se, že máme připravenou všechnu slovní zásobu: Co to je? Je to…? Popíšeme obrázek: Na obrázku je a… I can see a… Novou slovní zásobu zvolit žáky napsat na tabuli. Zeptáme se, zda si přejete zapsat i něco ze starší slovní zásoby. Procvičujeme výslovnost jednotlivých slovíček.
  • Obrázek nahrajeme do aplikace clean up pictures vždy vyvoláme jednoho žáka k učitelskému počítači a jednoho žáka, aby zadával pokyn: Erase a plant.

Autor: Helena Peřinová

  • Z obrázku postupně mizí jednotlivé věci. Tento postup můžeme opakovat s různými obrázky na probírané téma, dokud se nevystřídají všichni žáci v mazání objektů z obrázků a zadávání pokynů k mazání.

Reflexe

Žáci pracovali s oběma typy slovníků a pochopili rozdíl mezi tištěným a online slovníkem, většina z nich si zapamatovala všechna probíraná slovíčka a fráze a výuka je moc bavila. Pracovali jsme se slovní zásobou na téma: Dětský pokoj, můj pokoj.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Vyzkoušeno ve 4. ročníku: Doporučuji využít vlastní fotografii a zachytit předměty, respektive slovní zásobu, kterou aktuálně potřebujeme zavést do výuky, případně připomenout a procvičit. Použití aplikace clean up pictures slouží jako motivace k vyhledávání ve slovnících ak práci s novou slovní zásobou.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Pomůcky: dataprojektor, pro žáky i učitele PC

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/