Odborný článek

Digital transformation

Anotace

Žáci se rozdělí do menších skupin tak, aby v každé skupině byli zástupci různé jazykové úrovně (pokud to složení třídy umožňuje). Každá skupina si vybere článek v anglickém jazyce, a to jazykové úrovně min. B1. Text může mít libovolné téma (např. ekologie, zdravý životní styl, moderní technologie apod.) a je založen na faktech. Úkolem skupiny je nejprve shrnout hlavní myšlenky článku a poté ho přetvořit do jiné digitální podoby, konkrétně do infografiky. Skupiny si pak výsledné infografiky vymění a zpracují je do příspěvku na sociální sítě, který by měl opět obsahovat zásadní fakta. Cílem aktivity je procvičit si přenos informací z jedné obsahové formy do jiné a zachovat při tom hlavní myšlenku a faktickou správnost.

Cíl

Žáci:

  • naučí se převádět informace z různých obsahových formátů, aniž by se ztratila hlavní myšlenka původního článku.
  • osvojí si nové pojmy skimming a skenování a aktivně je využijí při práci.
  • obohatí si slovní zásobu prostřednictvím vybraného tématu, nová slova aktivně použijí.
  • Vytvořte smysluplnou infografiku pomocí online nástrojů Canva.
  • Vytvořte zajímavý příspěvek na sociální sítě s využitím osvojené slovní zásoby.

Stupeň vzdělávání: střední odborné s maturitou

Věková skupina: 17–19 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: není striktně daný, cokoliv, co je založeno na faktech

Časová dotace:

  • Výuka: 2x 45 minut
  • Příprava: 15 minut

Pomůcky: počítač, tablet, internetové připojení, dataprojektor

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci:

  • ovládají anglický jazyk min. na jazykové úrovni B1.
  • zvládnou přečíst odborný text a porozumět jeho hlavním myšlenkám.
  • dokázat se domlouvat v rámci skupiny pouze v cílovém jazyce.
  • mají pasivní i aktivní znalost základních výrazů používaných na sociálních sítích. 

Digitální:

Žáci:

  • ovládají základní funkce online nástroje Canva.
  • umí tvořit, ukládat a sdílet digitální obsah.
  • zvládnou používat online výkladové slovníky.

Přínos využití digitálních technologií:

Převádění informací do různých forem se současným zachováním obsahu přináší žákům řadu možností, jak rozšířit digitální dovednosti:

Kreativní využití digitálních nástrojů: Žáci se naučí používat online aplikace na tvorbu infografik a přizpůsobit obsah různým digitálním formátům.

Rozvoj mediální gramotnosti: Přetvoření infografiky do příspěvku na sociální síti učí žáky přizpůsobit digitální platformám a zvažovat, jak atraktivně komunikovat fakta online.

Spolupráce v digitálním prostředí: Práce podporuje týmovou spolupráci a efektivní sdílení informací pomocí digitálních nástrojů.

Příprava na reálnou situaci: Žáci si osvojují dovednosti, které lze využít v pracovním i osobním životě, například při prezentaci dat nebo tvorby obsahu pro sociální sítě.

Zvýšená motivace a interaktivita: Využití digitálních nástrojů a tvorba vizuálních výstupů je pro žáky atraktivnější než tradiční práce s textem.

Metodická poznámka:

Žáci nemusí tvořit infografiku a sociální příspěvek přímo v Canvě, mohou si vybrat i jinou webovou aplikaci. Pokud se ale pro Canvu rozhodnou, musí se do ní zaregistrovat, jsme k registraci školní mail. Jde o jednoduchý proces, který by měli středoškoláci bez problémů zvládnout. Při výběru odborného textu bych nechala žákům volnou ruku, jen poté vybraný text schválím. Je důležité, aby úroveň obtížnosti článku a jeho délka byla podobná pro všechny skupiny; my jsme si stanovili, že článek bude mít rozsah 1600–2000 znaků a žáci zkusí pracovat s úrovněmi B1. Infografika by pak měla obsahovat zhruba 10 informací a cíl příspěvku na sociální sítě je shrnout základní myšlenku infografiky. Každá skupina tedy nejprve na internetu vyhledá článek, přečte si její, pořídí stručné výpisy a poté její nasdílí jinou skupinu. Ta po přečtení získané informace zpracuje do infografiky a tu před další skupinu, která na základě vytvoří zajímavý příspěvek na sociální síti. Na závěr skupiny tento příspěvek porovnejte s původním textem a navzájem si poskytnou zpětnou vazbu. Učitel celý proces pouzeuje a případně koriguje, žáci se snaží pracovat co nejvíce samostatně.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Výběr článku

Učitel se žáků na začátku hodiny zeptá, jestli je v poslední době na internetu, v časopise nebo v knize zaujala nějaká odborná informace, o kterou by se chtěli podělit s ostatními. Pokud žáci nic takového nemají, nechá je surfovat na internetu a najít takovou informaci. Žáci se o ni podělí v několika větách s ostatními, ti na zprávu reagují (Wow, to jsem nevěděl! Opravdu?! apod.). Učitel poté rozdělí žáky do skupin po třech tak, aby v každé skupině byl někdo s vyššími úrovněmi anglického jazyka, pokud je takové rozdělení možné. Každá skupina nasdílí na https://padlet.com/ část odborného článku, který vyhledá na internetu – v tuto chvíli stačí jen krátký úryvek. Ostatní skupiny do komentářů k úryvkům napíší předpokládaný název článku:


Autor: Zuzana Majíčková

Poté skupiny odhalí skutečný název článku a stručně představí jeho obsah včetně zdůraznění několika hlavních myšlenek. Učitel poté se žáky probere pojmy skimming a skenování za pomoci těchto ukázek:

Žáci si následně mohou zadat tyto pracovní listy:

Poté už učitel nechá žáky volně pracovat, může jim být ještě nainstalováno internetové stránky, kde lze vyhledat odborný článek, ale jedná se pouze o nabídku.

Ukázka internetových stránek s odbornými články:

Po přečtení článku si každá skupina vypíše nejdůležitější informace a poté článek nasdílí další skupinu, případně ho předtím upraví tak, aby byl jeho rozsah 1600–2000 znaků. Pokud některým výrazům v článku nerozumím, učitel je vyzve, aby použil výkladový slovník:


2. Tvorba infografiky

Žáci obdrží článek, který si nejprve přečtou. Pomocí metody skimmingu z něj vytáhnete nejdůležitější informace. Poté si otevřete webovou stránku https://www.canva.com/ a zaregistrujete se svým školním e-mailem. Po přihlášení si z nabídky vyberou grafický organizátor:


Autor: Zuzana Majíčková

Nejprve zvolíte vhodného šablonu. Pro tuto aktivitu není pevně dán konkrétní návrh, takže fantazii se meze nekladou. Já bych doporučil šablonu Infografika, nicméně je možné pracovat je jiným typem. Žáci si musí kontrolovat, aby šablona neobsahovala tento znak: ; ten označuje placený obsah a šablonu nelze v bezplatné verzi Canvy použít.

Učitel žákům ukáže, jak pracovat v Canvě při vytváření infografiky. Projdou si jednotlivé nástroje jako psaní textu, vkládání obrázků, grafů, vytváření pozadí či kreslení. Samozřejmě pokud toto žáci již znají, je možný tento krok vynechat.

Samostatnou kapitolou je vkládání nahraných souborů žáci mohou pořizovat printscreeny obrazovky, ukládat je a pak nahrávat na plakát.

Ukázka rozpracované infografiky na téma Život s ADHD:


Autor: Zuzana Majíčková

Každá infografika by měla obsahovat zhruba 10 nejzásadnějších informací vybraných z odborného článku.


3. Tvorba příspěvku na sociální sítě

U samostatné práce je důležité, aby učitel vymezil přesný čas, který má každá skupina na dílčí úkol, a to tak, aby všichni žáci pracovali koordinovaně a předání materiálů mohlo proběhnout co nejplynuleji. Ideální je vymezit 30 minut na výběr článku, 45 minut pro tvorbu infografiky, 30 minut na příspěvek na sociální síti a posledních 15 minut na zpětnou vazbu.

Předtím než se žáci pustí do tvorby, je možné společně projít specifickou slovní zásobou související se sociálními sítěmi. Zde je např. video z YouTube:

A ukázka článků na dané téma:

K samotnému příspěvku na sociální síť je opět možné využít online nástroj https://www.canva.com/ , nicméně výběr ponecháme na žácích. Canva obsahuje přímo návrhy příspěvků na Facebooku nebo Instagramu:


Autor: Zuzana Majíčková

Žáci si tedy vyberou z nabídky a mohou se pustit do vlastní tvorby. Nejprve si pozorně prostudují infografiku a poté její hlavní myšlenky vyjdou v poutavém příspěvku. Jedná se o krátký formát, kde by na malém prostoru mělo zaznít co nejvíce informací. Důležitá je rovněž forma sdělení, žáci cílí na věkovou skupinu 15–18 let, informace by tedy měly být podány co nejpoutavějším způsobem.

Zde je ukázka příspěvku na Instagramu na téma Život s ADHD:


Autor: Zuzana Majíčková

4. Zpětná vazba

Pro poskytnutí smysluplné zpětné vazby je možné využít následujících otázek:

A) Sebereflexe

Každý žák si po dokončení aktivity odpoví na tyto otázky:

  • Co jsem se během této aktivity naučil?
  • Jak jsem přispěl k práci skupiny?
  • Co bych mohl příště udělat lépe?
  • Co se mi na této aktivitě nejvíce líbilo?

B) Skupinová zpětná vazba

Každá skupina si navzájem poskytne podporu na základě těchto kritérií:

  • Je infografika srozumitelná a obsahuje klíčová fakta?
  • Je příspěvek na sociální síť poutavý a výstižný?
  • Podařilo se převést informace z článku do jiné podoby, aniž by se ztratila hlavní myšlenka?
  • Co bychom jako skupina mohli příště zlepšit?
  • Celkově se zobrazí vazba k aktivitě pak přidá i učitel, který trpí slovně, případně i známkou.

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Tato aktivita se ve výuce ukázala jako velmi efektivní, protože žáci propojili práci s fakty, digitální transformací obsahu a týmovou spolupráci. Navíc pracovali s texty, což potvrzuje autentickou jejich schopnost porozumět čtenému textu na úrovni B1. Někteří žáci měli potíže s odbornou slovní zásobou, ale díky spolupráci ve slovech se jim podařilo odvozit z kontextu, případně využili online slovníky. Významným přínosem bylo i rozvíjení digitálních dovedností. Tvorba infografiky a příspěvků na sítě vedla k hlubšímu pochopení obsahu článku a motivovala žákyně pracovat s informacemi jiným způsobem, než byly dosud zvyklé. Ze začátku měly některé skupiny problém najít klíčové informace a správně je vizuálně zpracovat, ale postupně to přišly a ve finále se podařilo dokončit všem skupinám. dalším přínosem byla spolupráce mezi žáky různé jazykové úrovně. Zkušenější žáci pomáhali těm, kteří měli s angličtinou větší obtíže, což vedlo k vrstevnickému učení az učitele jsem zasahovala pouze minimálně.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence k učení
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný;

Průřezová témata:

  • Odborné vzdělávání
  • Informační a komunikační technologie