Odborné články Gymnaziální vzdělávání Projektový den Konflikt v Palestině
Odborný článek

Projektový den Konflikt v Palestině

Anotace

Žáci prohlubují znalosti o ozbrojeném konfliktu v Palestině a vytváří si k němu postoje. Jedná se o jednodenní projekt, jehož výstupem je sada materiálů (velkoformátové mapy s texty, infografiky, politické graffiti), zpracovaných převážně ve vybraných webových aplikacích.

Časová dotace:

  • Výuka: 8x 45 min.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu, dataprojektor, mobilní telefony nebo tablety, tiskárna
  • software: internetový prohlížeč
  • psací a kreativní potřeby (pastelky, fixy, barvy, barevné, krepové a tvrdé papíry, nůžky, lepicí štítky, provázek, stuhy), velkoformátový papír

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: znalost lokalizace nejvýznamnějších aktuálních ohnisek napětí na mapě světa a jejich podstaty (územní / náboženský konflikt / válka o zdroje)
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetových prohlížečů, textového a tabulkového editoru

Vzdělávací cíle:

  • Žák si prohloubí znalosti o příčinách, průběhu a důsledcích konfliktu v Palestině.
  • Žák rozvíjí týmovou spolupráci, kritické myšlení a kreativitu.
  • Žák vytvoří ucelené výstupy ve formě map, textů, grafiky a multimédií pomocí digitálních technologií.

Přínos využití digitálních technologií :

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že zpracovává informace a data z vybraných internetových a tvoří mapu se všemi náležitostmi, formátuje texty a vytváří časovou osu a infografiky ve vybraných digitálních aplikacích.

Metodická poznámka:

  • Aktivitu je vhodné zařadit v rámci tématu politická geografie.
  • Je dobré zajistit počet místností a materiálního vybavení odpovídající počtu tříd a žáků, které chceme do projektu zapojit.
  • Pro první část (tj. odborný výklad) a závěrečné vyhodnocení je nutné zapojení učitele z oboru (Z/ZSV/D).
  • Na samostatnou práci je možné přiřadit jiné učitele, pouze jako pedagogický dozor.

Popis vzdělávací aktivity:

  • Cíle projektu:
    1. Prohloubit znalosti o příčinách, průběhu a důsledcích izraelsko-palestinského konfliktu a dalších konfliktů na Blízkém východě.
    2. Rozvíjet týmovou spolupráci, kritické myšlení a kreativitu.
    3. Vytvořit ucelené výstupy ve formě mapy, textů, grafiky a multimédií, které budou následně roky.
  • Časový harmonogram:
  1. doupě:
    • 1. vyučovací hodina: Výklad (vyučující)

      • Nástin historického pozadí konfliktu.

      • Klíčové události po vzniku samostatného státu Izrael – Izraelsko-palestinské války.

      • Současný stav.

    • Přestávka

    • 2. vyučovací hodina: Dokumentární film z cyklu JSNS Člověka v tísni + diskuze (například https://www.jsns.cz/lekce/15672-most-pres-wadi ).

    • Přestávka

    • 3. vyučovací hodina: Zadání problémového úkolu, organizační pokyny, rozdělení do dílen (dle počtu účastníků je možné vynechat některé aktivity) a následně práce v jednotlivých dílnách.

    • Přestávka

    • 4. vyučovací hodina: Práce v dílnách na zadaných úkolech.

    • Přestávka

    • 5. vyučovací hodina: Práce v dílnách na zadaných úkolech.

    • Přestávka

    • 6. vyučovací hodina: Dokončení výstupů a příprava na prezentaci , která proběhne následující den.

 

  • Rozdělení do dílen:

    Žáci budou rozděleni do 4 dílen (přibližně 15 žáků v každé dílně). Každá dílna má specifický úkol, na jehož výstupu budou účastníci společně pracovat. V rámci dílny si rozdělí roli (např. koordinátor, grafik, editor textů apod.).

  • Odpovědný učitel: podporuje samostatnost, ale zároveň poskytuje metodickou pomoc a dohlíží na časový plán.

 

Zadání pro jednotlivé dílny

Kartografická dílna 1

  • Výstup: Velkoformátová mapa současného Izraele
  • Obsah:

Zahrnout geografickou lokalizaci významných míst Izraele, tzn. všechna palestinská území (Západní břeh Jordánu, Východní Jeruzalém, Pásmo Gazy), Golanské výšiny a významná izraelská města; na hranicích vyznačeny sousední státy.

 

Kartografická dílna 2

  • Výstup: Velkoformátová mapa současného Starého Města v Jeruzalémě.
  • Obsah: Jednotlivé čtvrti Jeruzaléma s jedinými památkami (Skalní dóm, mešita Al-Aksá, Zeď nářků, Chrám Božího hrobu, Křížová cesta, Golgota apod.) a vyznačené převažující etnikum a brány mezi čtvrtými včetně směru, kterým lze procházet.
  • Podklady: Mapy Jeruzaléma, informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
  • Doporučená literatura:
    • LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN  978-80-7321-465-4 .
    • ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan.  Ohniska napětí ve světě . Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
  • Další doporučené zdroje a aplikace:

 

Textová dílna

  • Výstup: Graficky zpracované, vytištěné strukturované texty v minimálním rozsahu minimálně polovina strany A4 ke každé klíčové etapě konfliktu. Budou následně vystaveny a propojeny s mapou z první dílny.
  • Obsah:
  • Popis důležitých válečných konfliktů v několika bodech (trvání, strany konfliktu, specifika, výsledek):
    1. První arabsko-izraelská válka
    2. Sinajská krize
    3. Šestidenní válka
    4. Opotřebovací válka
    5. Jomkipurská válka
    6. První libanonská válka
    7. První intifáda
    8. Druhá intifáda
    9. Operace v pásmu Gazy
  • Současná situace (stav Jeruzaléma, situace v Gaze).
  • Podklady: Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
  • Doporučená literatura:
    • LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN  978-80-7321-465-4 .
    • ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan.  Ohniska napětí ve světě . Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
  • Další doporučené zdroje a aplikace:

 

Grafická dílna

  • Výstup: Politické graffiti , vybízející k mírovému řešení konfliktu
  • Obsah:
    • Návrh a realizace ručně malovaného velkoformátového politického graffiti – promyšlený obsah sdělení s patřičnou hloubkou, vizuálně atraktivní, technicky propracované dílo
  • Podklady: Rešerše významných světových představitelů politického graffiti a jejich děl
  • Doporučená literatura:
    • LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN  978-80-7321-465-4 .
    • ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan.  Ohniska napětí ve světě . Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
  • Další doporučené zdroje a aplikace:

 

Multimediální dílna

  • Výstup: 3 vytištěné infografiky – islám, judaismus, křesťanství
  • Obsah (návrh):
    • Základní víra: Jaké jsou hlavní principy víry?
    • Svaté texty: Jaké jsou klíčové texty a jejich význam?
    • Rituály a tradice: Jaké jsou hlavní rituály a svátky?
    • Historie: Jaké jsou historické kořeny a vývoj každého náboženství?
    • Symboly: Jaké jsou symboly tohoto náboženství?
    • Svatyně: Jak se nazývají svatyně tohoto náboženství?
    • Významní představitelé: Jak se nazývají hlavní představitelé tohoto náboženství?
    • Podklady : Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
    • Další doporučené aplikace a zdroje:

 

Návod pro práci v aplikaci MapChart

Aplikace slouží pro tvorbu tematických map, s její pomocí lze graficky znázornit sledování určitého jevu v prostoru. Mapy se tvoří následujícím způsobem:

  1. Výběr mapy :
    • Otevři  MapChart .
    • Vyber mapu, kterou chceš upravit (např. svět, Evropa, USA).
  2. Barvení oblastí :
    • Klikni na oblast, kterou chceš obarvit.
    • Vyberte barvu z palety a klikni na oblast na mapě.
    • Opakuj pro všechny oblasti, které chceš obarvit.
  3. Přidání legendy :
    • Klikni na „Legend“ a přidej popisky pro jednotlivé barvy.
    • Můžete upravit pozici, barvu a velikost legendy.
  4. Uložení mapy :
    • Klikněte na „Download“ a vyberte formát (PNG, JPEG, SVG).
    • Můžete také uložit konfiguraci mapy pro pozdější úpravy.
  5. Pokročilé funkce :
    • Použijte pravé tlačítko myši pro odstranění barvy nebo změnu barvy hranic.
    • Můžeš také přidat vzory (pruhy, tečky) pro lepší vizualizaci.

 

Návod pro tvorbu infografiky

  1. Registrace a přihlášení :
    • Otevři program Canva a přihlas se ke svému účtu. Pokud účet nemáš, zaregistruj se.
  2. výběr šablon :
    • Na hlavní stránce vyhledej „Infografika“ a vyber si z nabídky šablon. Můžeš také začít s prázdným plátnem.
  3. úprava šablon :
    • Klikni na vybranou šablonu a otevři ji v editoru.
    • Přizpůsobte si texty, barvy, fonty a další prvky podle svých potřeb. Klikněte na text nebo objekt, který chcete upravit, a použijte nástroje v horní liště.
  4. Přidání grafických prvků :
    • Použij panel na levé straně pro přidání ikon, obrázků, grafů a dalších prvků. Můžeš nahrát vlastní obrázky nebo použít ty, které Canva nabízí.
  5. Uspořádání a design :
    • Přesouvej a měň velikost prvků, aby byla infografika přehledná a vizuálně atraktivní. Používej různé barvy a fonty pro zdůraznění důležitých informací.
  6. Složení a sdílení :
    • Až budeš spokojený s výsledkem, klikni na tlačítko „Stáhnout“ v pravém horním rohu a vybrat formát (např. PNG, JPEG, PDF).
    • Infografiku můžeš také sdílet přímo z Canvy na sociální síti nebo ji poslat e-mail.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že žáky jsou třeba intenzivně pozitivně motivovat, aby práci dotáhly do konce a výstupy byly kvalitní a obsáhlé.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec odpovídal skutečnosti.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
37.11 kB
Dokument
editovatelné zadání pro jednotlivé dílny

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.