Odborné články Gymnaziální vzdělávání Projektový den Konflikt v Palestině
Odborný článek

Projektový den Konflikt v Palestině

Anotace

Žáci prohlubují znalosti o ozbrojeném konfliktu v Palestině a vytváří si k němu postoje. Jedná se o jednodenní projekt, jehož výstupem je sada materiálů (velkoformátové mapy s texty, infografiky, politické graffiti), zpracovaných převážně ve vybraných webových aplikacích.

Časová dotace:

  • Výuka: 8x 45 min.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu, dataprojektor, mobilní telefony nebo tablety, tiskárna
  • software: internetový prohlížeč
  • psací a kreativní potřeby (pastelky, fixy, barvy, barevné, krepové a tvrdé papíry, nůžky, lepicí štítky, provázek, stuhy), velkoformátový papír

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: znalost lokalizace nejvýznamnějších aktuálních ohnisek napětí na mapě světa a jejich podstaty (územní / náboženský konflikt / válka o zdroje)
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetových prohlížečů, textového a tabulkového editoru

Vzdělávací cíle:

  • Žák si prohloubí znalosti o příčinách, průběhu a důsledcích konfliktu v Palestině.
  • Žák rozvíjí týmovou spolupráci, kritické myšlení a kreativitu.
  • Žák vytvoří ucelené výstupy ve formě map, textů, grafiky a multimédií pomocí digitálních technologií.

Přínos využití digitálních technologií :

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že zpracovává informace a data z vybraných internetových a tvoří mapu se všemi náležitostmi, formátuje texty a vytváří časovou osu a infografiky ve vybraných digitálních aplikacích.

Metodická poznámka:

  • Aktivitu je vhodné zařadit v rámci tématu politická geografie.
  • Je dobré zajistit počet místností a materiálního vybavení odpovídající počtu tříd a žáků, které chceme do projektu zapojit.
  • Pro první část (tj. odborný výklad) a závěrečné vyhodnocení je nutné zapojení učitele z oboru (Z/ZSV/D).
  • Na samostatnou práci je možné přiřadit jiné učitele, pouze jako pedagogický dozor.

Popis vzdělávací aktivity:

  • Cíle projektu:
    1. Prohloubit znalosti o příčinách, průběhu a důsledcích izraelsko-palestinského konfliktu a dalších konfliktů na Blízkém východě.
    2. Rozvíjet týmovou spolupráci, kritické myšlení a kreativitu.
    3. Vytvořit ucelené výstupy ve formě mapy, textů, grafiky a multimédií, které budou následně roky.
  • Časový harmonogram:
  1. doupě:
    • 1. vyučovací hodina: Výklad (vyučující)

      • Nástin historického pozadí konfliktu.

      • Klíčové události po vzniku samostatného státu Izrael – Izraelsko-palestinské války.

      • Současný stav.

    • Přestávka

    • 2. vyučovací hodina: Dokumentární film z cyklu JSNS Člověka v tísni + diskuze (například https://www.jsns.cz/lekce/15672-most-pres-wadi ).

    • Přestávka

    • 3. vyučovací hodina: Zadání problémového úkolu, organizační pokyny, rozdělení do dílen (dle počtu účastníků je možné vynechat některé aktivity) a následně práce v jednotlivých dílnách.

    • Přestávka

    • 4. vyučovací hodina: Práce v dílnách na zadaných úkolech.

    • Přestávka

    • 5. vyučovací hodina: Práce v dílnách na zadaných úkolech.

    • Přestávka

    • 6. vyučovací hodina: Dokončení výstupů a příprava na prezentaci , která proběhne následující den.

 

  • Rozdělení do dílen:

    Žáci budou rozděleni do 4 dílen (přibližně 15 žáků v každé dílně). Každá dílna má specifický úkol, na jehož výstupu budou účastníci společně pracovat. V rámci dílny si rozdělí roli (např. koordinátor, grafik, editor textů apod.).

  • Odpovědný učitel: podporuje samostatnost, ale zároveň poskytuje metodickou pomoc a dohlíží na časový plán.

 

Zadání pro jednotlivé dílny

Kartografická dílna 1

  • Výstup: Velkoformátová mapa současného Izraele
  • Obsah:

Zahrnout geografickou lokalizaci významných míst Izraele, tzn. všechna palestinská území (Západní břeh Jordánu, Východní Jeruzalém, Pásmo Gazy), Golanské výšiny a významná izraelská města; na hranicích vyznačeny sousední státy.

 

Kartografická dílna 2

  • Výstup: Velkoformátová mapa současného Starého Města v Jeruzalémě.
  • Obsah: Jednotlivé čtvrti Jeruzaléma s jedinými památkami (Skalní dóm, mešita Al-Aksá, Zeď nářků, Chrám Božího hrobu, Křížová cesta, Golgota apod.) a vyznačené převažující etnikum a brány mezi čtvrtými včetně směru, kterým lze procházet.
  • Podklady: Mapy Jeruzaléma, informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
  • Doporučená literatura:
    • LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN  978-80-7321-465-4 .
    • ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan.  Ohniska napětí ve světě . Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
  • Další doporučené zdroje a aplikace:

 

Textová dílna

  • Výstup: Graficky zpracované, vytištěné strukturované texty v minimálním rozsahu minimálně polovina strany A4 ke každé klíčové etapě konfliktu. Budou následně vystaveny a propojeny s mapou z první dílny.
  • Obsah:
  • Popis důležitých válečných konfliktů v několika bodech (trvání, strany konfliktu, specifika, výsledek):
    1. První arabsko-izraelská válka
    2. Sinajská krize
    3. Šestidenní válka
    4. Opotřebovací válka
    5. Jomkipurská válka
    6. První libanonská válka
    7. První intifáda
    8. Druhá intifáda
    9. Operace v pásmu Gazy
  • Současná situace (stav Jeruzaléma, situace v Gaze).
  • Podklady: Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
  • Doporučená literatura:
    • LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN  978-80-7321-465-4 .
    • ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan.  Ohniska napětí ve světě . Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
  • Další doporučené zdroje a aplikace:

 

Grafická dílna

  • Výstup: Politické graffiti , vybízející k mírovému řešení konfliktu
  • Obsah:
    • Návrh a realizace ručně malovaného velkoformátového politického graffiti – promyšlený obsah sdělení s patřičnou hloubkou, vizuálně atraktivní, technicky propracované dílo
  • Podklady: Rešerše významných světových představitelů politického graffiti a jejich děl
  • Doporučená literatura:
    • LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN  978-80-7321-465-4 .
    • ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan.  Ohniska napětí ve světě . Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
  • Další doporučené zdroje a aplikace:

 

Multimediální dílna

  • Výstup: 3 vytištěné infografiky – islám, judaismus, křesťanství
  • Obsah (návrh):
    • Základní víra: Jaké jsou hlavní principy víry?
    • Svaté texty: Jaké jsou klíčové texty a jejich význam?
    • Rituály a tradice: Jaké jsou hlavní rituály a svátky?
    • Historie: Jaké jsou historické kořeny a vývoj každého náboženství?
    • Symboly: Jaké jsou symboly tohoto náboženství?
    • Svatyně: Jak se nazývají svatyně tohoto náboženství?
    • Významní představitelé: Jak se nazývají hlavní představitelé tohoto náboženství?
    • Podklady : Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
    • Další doporučené aplikace a zdroje:

 

Návod pro práci v aplikaci MapChart

Aplikace slouží pro tvorbu tematických map, s její pomocí lze graficky znázornit sledování určitého jevu v prostoru. Mapy se tvoří následujícím způsobem:

  1. Výběr mapy :
    • Otevři  MapChart .
    • Vyber mapu, kterou chceš upravit (např. svět, Evropa, USA).
  2. Barvení oblastí :
    • Klikni na oblast, kterou chceš obarvit.
    • Vyberte barvu z palety a klikni na oblast na mapě.
    • Opakuj pro všechny oblasti, které chceš obarvit.
  3. Přidání legendy :
    • Klikni na „Legend“ a přidej popisky pro jednotlivé barvy.
    • Můžete upravit pozici, barvu a velikost legendy.
  4. Uložení mapy :
    • Klikněte na „Download“ a vyberte formát (PNG, JPEG, SVG).
    • Můžete také uložit konfiguraci mapy pro pozdější úpravy.
  5. Pokročilé funkce :
    • Použijte pravé tlačítko myši pro odstranění barvy nebo změnu barvy hranic.
    • Můžeš také přidat vzory (pruhy, tečky) pro lepší vizualizaci.

 

Návod pro tvorbu infografiky

  1. Registrace a přihlášení :
    • Otevři program Canva a přihlas se ke svému účtu. Pokud účet nemáš, zaregistruj se.
  2. výběr šablon :
    • Na hlavní stránce vyhledej „Infografika“ a vyber si z nabídky šablon. Můžeš také začít s prázdným plátnem.
  3. úprava šablon :
    • Klikni na vybranou šablonu a otevři ji v editoru.
    • Přizpůsobte si texty, barvy, fonty a další prvky podle svých potřeb. Klikněte na text nebo objekt, který chcete upravit, a použijte nástroje v horní liště.
  4. Přidání grafických prvků :
    • Použij panel na levé straně pro přidání ikon, obrázků, grafů a dalších prvků. Můžeš nahrát vlastní obrázky nebo použít ty, které Canva nabízí.
  5. Uspořádání a design :
    • Přesouvej a měň velikost prvků, aby byla infografika přehledná a vizuálně atraktivní. Používej různé barvy a fonty pro zdůraznění důležitých informací.
  6. Složení a sdílení :
    • Až budeš spokojený s výsledkem, klikni na tlačítko „Stáhnout“ v pravém horním rohu a vybrat formát (např. PNG, JPEG, PDF).
    • Infografiku můžeš také sdílet přímo z Canvy na sociální síti nebo ji poslat e-mail.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že žáky jsou třeba intenzivně pozitivně motivovat, aby práci dotáhly do konce a výstupy byly kvalitní a obsáhlé.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec odpovídal skutečnosti.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
37.11 kB
Dokument
editovatelné zadání pro jednotlivé dílny

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/